SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

90 groszy za miejsce w Internecie

Od początku listopada najtańszy internetowy adres i serwer stron WWW kosztuje niecałą złotówkę.

To efekt konkurencji wśród firm rejestrujących domeny, które swą nową ofertą chcą zdobyć nie tylko biznesowych, ale i prywatnych użytkowników sieci - informuje "Rzeczpospolita".

Większość z ponad pół miliona polskich domen należy do firm i instytucji. Prywatnych adresów internetowych jest niewiele. Również z powodu kosztów. Do niedawna zarejestrowanie domeny, dzięki czemu można mieć w sieci własną witrynę, sklep oraz inne serwisy dostępne non stop, kosztowało od kilkudziesięciu zł do 200 zł rocznie.

To się zmieniło od początku listopada, gdy w rywalizacji o klientów kilkanaście krajowych firm rejestrujących domeny obniżyło ceny swych usług. Największa z nich, spółka home.pl. (ponad 105 tys. adresów) za rejestrację w najtańszej domenie regionalnej pobiera teraz niespełna 8 zł. Za złotówkę udostępnia zaś na pół roku serwery stron WWW, choć tylko wówczas, gdy na kolejne pół roku internauta wykupi serwer za połowę normalnej ceny (czyli od 151 zł do 451 zł zależnie od rodzaju usługi).

Jeden z głównych konkurentów home.pl., firma NetArt (wydawca serwisu nazwa.pl), zaczęła rejestrować domeny już od 90 groszy za adres regionalny do 9,9 zł za wszystkie inne adresy (także z pl oraz europejskie). - Cena nie będzie już barierą nie tylko dla małych firm, ale także prywatnych osób, które chciałyby mieć miejsce w sieci - zachwala nowe stawki Daniel Kotyras, dyrektor marketingu w NetArt. W przypadku NetArt po wykupieniu adresu można mieć serwer za ok. 60 zł rocznie. Kolejna z liczących się na tym rynku firm Az. pl oferuje domenę za 1 zł, gdy wykupi się serwer od 10 do 80 zł miesięcznie, czytamy w "Rz".

Niższe ceny i rosnąca liczba zarejestrowanych w Polsce adresów (w tym roku przybyło ich 100 tys.) to efekt zmienionej półtora roku temu polityki NASK, krajowego rejestru domen. Skupił się on na hurtowej sprzedaży adresów, a zostawił pole do rejestracji swym partnerom. Jeszcze na początku 2005 r. NASK miał 109 tys. zarejestrowanych domen, obecnie - niespełna 69 tys. - Nie martwimy się, że nasi partnerzy rejestrują więcej domen niż my. O to przecież nam chodziło, gdy uruchamialiśmy program partnerski - powiedział nam Andrzej Bartosiewicz, dyr. działu domen NASK. Nadal sprzedaje on domeny po 200 zł (najdroższe kupują zwykle duże firmy, banki, dla których ta cena nie odgrywa roli), ale swym partnerom daje upusty, ostatnio 85-proc. Właśnie to pozwoliło na radykalną obniżkę cen adresów. Na razie promocyjne ceny mają obowiązywać do końca lutego, co wynika z terminu, na jaki dał upust NASK. Ale firmy liczą, że jego obniżka będzie trwała. Nie tylko najwięksi rejestratorzy, ale również mniejsi wprowadzają lub zapowiadają ofertę zbudowaną na zasadzie: tani adres zachęci do korzystania z innych usług.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 90 groszy za miejsce w Internecie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl