SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Aflofarm największym reklamodawcą. Lidl i Play w górę, Orange i T-Mobile w dół (TOP 10)

W 2013 roku - wśród firm na polskim rynku - zdecydowanie najwięcej cennikowo na reklamę przeznaczył Aflofarm Farmacja Polska. O prawie jedną trzecią wzrosły wydatki Lidla, USP Zdrowie, Ferrero Polska i P4, za to spore spadki zanotowały PTK Centertel i T-Mobile Polska.

Article

Cennikowe wydatki reklamowe (bez uwzględnienia internetu) Aflofarmu Farmacja Polska w ub.r. wyniosły 960,5 mln zł, o 125,2 mln zł więcej niż w 2012 roku, co oznacza wzrost o 15 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. Aflofarm pozostał zdecydowanie największym marketerem - jego budżet był tylko nieznacznie niższy niż łączne wydatki dwóch kolejnych reklamodawców: Procter & Gamble Polska i Unilever Polska.

W samej telewizji cennikowe wydatki reklamowe Aflofarmu osiągnęły w ub.r. wartość 765,4 mln zł (według danych Nielsen Audience Measurement - zobacz szczegóły) i w tym medium firma też była największym marketerem. W 2012 roku i pierwszej połowie ub.r. obniżyła za to mocno (nawet do 31 mln zł kwartalnie) inwestycje na reklamy w radiu, jednak w trzecim kwartale ub.r. podniosła je do wcześniejszego poziomu ponad 100 mln zł (przeczytaj o tym więcej).

Polskie oddziały koncernów Procter & Gamble i Unilever zanotowały w 2013 roku nieznaczne zmiany cennikowych budżetów reklamowych. Pierwszy wydał 490,5 mln zł, o 2,1 mln zł mniej niż rok wcześniej (spadek o 0,4 proc.), a drugi - 473,9 mln zł, o 23,8 mln zł więcej (5,3 proc. w górę).

>>> Polski rynek reklamowy w 2014 r. lekko w górę, internet zyska kosztem telewizji i prasy

Za to wyraźnie zmalały cennikowe wydatki na reklamę operatorów komórkowych T-Mobile Polska i PTK Centertel (ten drugi z początkiem br. połączył się z Telekomunikacją Polską w Orange Polska - więcej na ten temat). Budżet T-Mobile skurczył się o 23,8 mln zł do 472,4 mln zł (czyli o 4,8 proc.), a Centertelu - o 88,7 mln zł do 450,9 mln zł (aż o 16,4 proc., co jest zdecydowanie największym spadkiem w zestawieniu). W przypadku drugiego operatora można to tłumaczyć większymi nakładami w 2012 roku związanymi z rebrandingiem TP na Orange.

Z drugiej strony wyraźnie wzrosły inwestycje reklamowe Polkomtela i pozostającego poza czołową dziesiątką P4, operatorów sieci Plus i Play. Pierwszy cennikowo wydał w ub.r. 411,1 mln zł, o 36,5 mln zł więcej niż w 2012 roku (9,7 proc. w górę), a drugi -  366,1 mln zł, o 91,2 mln zł więcej (aż 32,4 proc. w górę).

Podobnie mocno zwiększyły się cennikowe budżety Lidl Polska, Ferrero Polska i USP Zdrowie. Lidl wydał 385,3 mln zł, o 97,4 mln zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o 33,8 proc.), Ferrero - 372,8 mln zł, o 84,1 mln zł więcej (29,1 proc. w górę), a USP Zdrowie - 372,7 mln zł, o 91,2 mln zł więcej (32,4 proc. w górę).

Jeśli chodzi o nieuwzględnioną w tym zestawieniu reklamę internetową, to według badania IAB AdEx jej wartość w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wyniosła 1,75 mld zł, a w największym stopniu przyczynili się do tego marketerzy z branży motoryzacyjnej (16 proc. udziału w całych wydatkach), finansowej (14 proc.), handlu (9 proc.) i nieruchomości (8 proc.).

>>> Polska e-reklama urosła o 10 proc. do 1,75 mld zł. Mobile, social i wideo najbardziej w górę

Najwięksi reklamodawcy (wydatki cennikowe, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2013

2012

Aflofarm Farmacja Polska

960 495 823 zł

835 291 165 zł

Procter & Gamble DS Polska

490 460 859 zł

492 548 260 zł

Unilever Polska

473 867 932 zł

449 888 551 zł

T-Mobile Polska

472 376 870 zł

496 188 883 zł

PTK Centertel

450 881 965 zł

539 623 893 zł

Polkomtel

411 086 604 zł

374 586 812 zł

L'Oreal Polska

408 352 678 zł

344 180 040 zł

Lidl Polska

385 309 028 zł

287 867 807 zł

Ferrero Polska

372 853 080 zł

288 750 530 zł

USP Zdrowie

372 701 890 zł

281 523 843 zł

wszyscy reklamodawcy

27 762 541 864 zł

24 797 575 000 zł

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Aflofarm największym reklamodawcą. Lidl i Play w górę, Orange i T-Mobile w dół (TOP 10)

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wygodny
wygodniej czytałoby się tekst z wykresami, a nie monobloki tekstowe z cyframi - nie dają obrazu sytuacji. to chyba nie portal dla księgowych.
10 11
odpowiedź
User
ja
alopharm ponoc dobrze płaci agencjom marketingowym
10 12
odpowiedź
User
obserwator
Play pakuje kasę w reklamy, gdy ż ma baaaardzo kiepską ofertę. Propozycje innych sieci broni się same i reklamy nie muszą tak dużo kosztować.
10 19
odpowiedź
User
Norbi
Oferta Play kiepska ? Chyba tylko dla hejtów.
12 8
odpowiedź