SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Apple najcenniejszą marką świata. Google przed IBM, Prada liderem wzrostu

Apple utrzymało status lidera w rankingu najcenniejszych marek świata - wynika z ósmej edycji dorocznego badania BrandZ Top 100 realizowanego przez firmę Millward Brown.

Wartość marki Apple wynosi obecnie 185 mld USD, co jednak oznacza tylko 1-proc. wzrost W ciągu ostatniego roku. Dla porównania, Samsung - największy konkurent Apple na rynku urządzeń mobilnych - odnotował wzrost o 51 proc. i obecnie zajmuje 30. miejsce w globalnym rankingu, z wartością marki na poziomie 21 mld USD.

Ubiegłoroczny trend spadkowy udało się odwrócić Google, które osiągnęło 5-proc. wzrost wartości swojej marki (do 114 mld USD) i awansowało na 2. miejsce w rankingu. Na trzecie miejsce spadł IBM z wartością marki na poziomie 112 mld.

lp.KategoriaMarka Wartość marki w 2013 r. (mln USD)Zmiana wartości markiPozycja            w 2012 r.
1TechnologiaApple 185 0711%1
2TechnologiaGoogle113 6695%3
3TechnologiaIBM 112 536-3%2
4Fast FoodMcDonald's 90 256-5%4
5Napoje bezalkoholoweCoca-Cola78 4156%6
6TelekomunikacjaAT&T75 50710%8
7TechnologiaMicrosoft69 814-9%5
8Branża tytoniowaMarlboro69 383-6%7
9Karty kredytoweVisa56 06046%15
10TelekomunikacjaChina Mobile55 36818%10


Pierwsza dziesiątka marek, które odnotowały najszybsze tempo wzrostu, osiąga również – w porównaniu do średniej – znacznie wyższe wartości na wskaźnikach stosowanych w ramach BrandZ, czyli Meaningful, Different & Salient (marki znaczące, wyróżniające się i istotne). Największy wzrost wartości swojej marki odnotowała Prada (+63 proc.), która wyprzedziła wszystkie inne marki luksusowe pod względem tempa wzrostu i obecnie zajmuje 4. miejsce w kategorii dóbr luksusowych (95. w rankingu globalnym) z wartością 9,5 mld USD.

Piwo to kategoria, która w tegorocznym rankingu odnotowała największy wzrost. Pierwsza dziesiątka marek "piwnych" urosła o 36 proc., a ich łączna wartość wynosi obecnie 63 mld USD. Sektor ten skorzystał na rosnącej sprzedaży w Ameryce Łacińskiej i Chinach. Globalna marka Heineken, która zyskała silniejszą pozycję dzięki reklamom w kontekście filmu "Skyfall" z Jamesem Bondem, zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem wartości (8 mld USD). Brazylijskie piwo Brahma odnotowało w ostatnim roku wzrost o 61 proc., a wartość tej marki wynosi 4 mld USD.

>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2012

Analiza rankingu BrandZ Top 100 jako "portfela akcji" na przestrzeni ostatnich 8 lat wskazuje, że portfel ten przynosił bardzo korzystne wyniki w porównaniu do bieżącego indeksu rynku akcji S&P500. Wartość spółek należących do indeksu S&P500 wzrosła o 23 proc., natomiast portfel BrandZ odnotował wzrost o 58%.

W rankingu nadal dominują marki technologiczne i telekomunikacyjne. W pierwszej setce znalazło się 29 takich marek, a ich wartość wynosi 43 proc. łącznej wartości marek z Top 100 (ponad 1 bilion USD). Nadal jednak dynamika wzrostu w tym sektorze pozostaje na niskim poziomie. Podczas gdy Facebook odnotował spadek wartości, jego chiński odpowiednik, czyli Tencent (z 800 mln aktywnych użytkowników), podskoczył o 52 proc., co postawiło go wśród 10 najszybciej rosnących marek. Do rankingu dołączyło także Yahoo! po powołaniu nowego prezesa (dawniej pracującego dla Google) – fakt ten wzbudził wysokie oczekiwania i przyczynił się do wzrostu cen akcji firmy, a tym samym do aprecjacji wartości jej marki.

>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2011

Licząc od 2006 roku, łączna wartość marek objętych rankingiem BrandZ Top100 wzrosła o 77 proc. i wynosi obecnie 2,6 biliona USD.

RANKING BRANDZ TOP 100 - 2013
lp.Zmiana pozycjiMarkaWartość   (MLD$)Zmiana wartości
10Apple185,0711%
21Google113,6695%
3-1IBM112,536-3%
40McDonald's90,256-5%
51Coca-Cola78,4156%
62AT&T75,50710%
7-2Microsoft69,814-9%
8-1Marlboro69,383-6%
96Visa56,0646%
100China Mobile55,36818%
110GE55,35721%
12-3Verizon53,0048%
131Wells Fargo47,74820%
144Amazon45,72734%
151UPS42,74715%
16-3ICBC41,115-1%
17-5Vodafone39,712-8%
18-1Walmart36,225%
193SAP34,36534%
209Mastercard27,82134%
2116Tencent/QQ27,27352%
222China Construction Bank26,85910%
235Toyota24,49712%
24-1BMW24,015-2%
256HSBC23,9724%
2617Disney23,91340%
27-7Deutsche Telekom23,893-11%
282American Express23,51416%
29-8Louis Vuitton22,719-12%
3025Samsung21,40451%
31-12Facebook21,261-36%
323Pampers20,59413%
33-8Baidu20,443-16%
3414Budweiser20,29728%
3531Zara20,16760%
36-9Oracle20,039-11%
371Agriculture Bank of China19,97512%
382RBC19,96816%
39-5ExxonMobil19,2295%
40-8Hermès19,1290%
4121The Home Depot18,48843%
4215L'Oréal17,97130%
433Mercedes-Benz17,95211%
44-2Starbucks17,8925%
45-12Gillette17,823-6%
468TD17,78122%
4717Ebay17,74940%
4812Commonwealth Bank of Australia17,74536%
49-10Shell17,678-1%
501Colgate17,2515%
511Subway16,69112%
52-ANZ16,565-
53-8Accenture16,5032%
54-28HP16,362-29%
55-19Tesco16,303-9%
56-12Nike15,817-3%
57-4China Life15,2795%
583Bank of China14,23610%
594ICICI Bank14,19612%
60-10Orange13,829-10%
61-12Intel13,757-12%
628FedEx13,73217%
639US Bank13,71619%
6418Citi13,38637%
653Petrochina13,3811%
66-25Movistar13,336-22%
67-11Sinopec13,127-6%
68-Gucci12,73548%
69-11H&M12,732-6%
704Sberbank12,65519%
71-6Honda12,401-2%
721Siemens12,33116%
73-4Moutai12,1933%
7415IKEA12,0431%
75-8Pepsi12,029-5%
760Target11,87913%
77-18Cisco11,816-11%
78-1BP11,5211%
799MTN11,44823%
80-Woolworths11,039-
8111Chase10,83625%
823MTS10,63311%
83-3Red Bull10,5586%
84-6Ping An10,5584%
85-2Scotiabank10,3968%
86-5Nissan10,1863%
87-8Standard Chartered10,161%
88-Westpac10,07-
89-18Airtel10,054-13%
90-43NTT DoCoMo10,028-37%
910KFC9,95312%
92-Yahoo!9,826-
93-J.P. Morgan9,668-
94-BT9,531-
95-Prada9,45463%
96-1Santander9,2328%
97-4Chevron9,0365%
982DHL8,9418%
99-12ALDI8,885-5%
100-4Volkswagen8,793%

Ranking BrandZ uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, jest badaniem przynoszącym wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie. Uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek danymi z agencji Bloomberg i Datamonitor. W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne. Raport obejmuje ranking ranking oraz analizę najcenniejszych marek w kluczowych regionach świata dla 13 sektorów rynku. Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z danymi przedstawionymi w rozbiciu na regiony i kategorie, można znaleźć na tej stronie.

Dołącz do dyskusji: Apple najcenniejszą marką świata. Google przed IBM, Prada liderem wzrostu

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
radoart
Apple najmocniejsza marką? Doprawdy?! Powiedzcie w takim razie skąd się wziął spadek z 680$ na niemal 400$ ?
Mega absurd!
odpowiedź
User
Kanunescu
Stąd że wg krzywej popytu i krzywej podaży... Im tańszy sprzęt tym większy popyt na to i więcej ludzi kupuje dany towar. Stąd też kupuje więcej ludzi dlatego mają zysk z obniżenia profitu dla siebie.
odpowiedź