SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Cannes: Zwycięzcą Ken Loach, nagrodzonym Sławomir Fabicki

W Cannes zakończył się 59. Festiwal Filmowy. Ze Złotą Palmą wyjedzie Ken Loach za film "The Wind That Shakes the Barley". Nagrodzono również film Sławomira Fabickiego "Z odzysku".

Film Polaka otrzymał wyróżnienie Jury Ekumenicznego. Nie zabrakło także laurów dla Pedro Almodóvara, Alejandro Gonzáleza Inárritu i Bruno Dumonta.

W skład Jury w tym roku weszli: azjatycki reżyser Wong Kar Wai (przewodniczący), reżyserzy Patric Leconte, Elia Suleiman i Lucrecia Martel, aktorki Monica Belluci, Helena Bohnam Carter i Zhang Ziyi oraz aktorzy Tim Roth i Samuel L. Jackson. Wśród nagrodzonych przez jury filmów znaleźli się zdecydowani faworyci tegorocznej edycji festiwalu.

Złotą Palmę dla najlepszego filmu odebrał Ken Loach za dramat "The Wind That Shakes the Barley". Opowiadając o Brytyjczykach w Irlandii, Loach przywołuje klasyczną tragedię wszystkich wojen domowych. Głównymi bohaterami są dwaj irlandzcy bracia, Damien i Teddy O’Sullivan, walczący z okupacją brytyjską w latach 1919-1920. Film śledzi także ich różne losy po podpisaniu pokoju w 1921 roku. Loach obu stronom daje czas na wypowiedzenie swoich argumentów, co ma spowalniać akcję filmu. Jednak w sekwencjach akcji czuje się pewnie. Zdołał również wydobyć przekonujące aktorstwo ze swojej obsady, w tym Cilliana Murphy’ego w roli Damiena oraz Padraica Delaneya jako Teddy’ego.

Grand Prix Jury poszło natomiast na ręce Bruno Dumonta za dramat "Flandres". Dumont dwukrotnie pojawiał się w Cannes i za każdym razem wyjeżdżał stamtąd z nagrodą. Teraz pokazał opowiedzianą bez żadnych upiększeń historię miłości w czasie wojny. Dramat przedstawia grupę młodych mężczyzn z północnej Francji, którzy decydują się wyruszyć na wojnę na odległym terytorium. Wśród nich jest Demester, który swoje dotychczasowe życie dzielił pomiędzy swoją farmę a spacery z ukochaną Barbe. Ale na froncie odkrywa przyjaźń, barbarzyństwo i strach. Reżyser chciał opowiedzieć tę historię za pomocą obrazów i słów. Dla niego wojna o Flandrię to alegoria wojny naszych pragnień. Źródłem inspiracji był dla niego krajobraz. – To decydujący element filmu. Z kawałka ziemi czy stawu buduję swoje postacie – tłumaczył na konferencji prasowej po premierze reżyser.

Nie bez nagród obyło się dla najnowszego obrazu Pedro Almodóvara - "Volver". W filmie tym Hiszpan, nagrodzony za najlepszy scenariusz, opowiada o kobietach, które otaczały go, gdy był dzieckiem. Francuscy krytycy znaleźli w tym filmie powiązania z włoskim neorealizmem. On sam mówi raczej o "naturalizmie surrealistycznym", w którym ważną rolę odgrywa magia i tajemnice osobowości poszczególnych postaci. "Volver" został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i natychmiast uznano go za jednego z faworytów festiwalu. I nie pomylono się. Jury festiwalu przede wszystkim doceniło kreacje aktorskie odtwórczyń głównych ról.

Za najlepsze kreacje męskie zostali nagrodzeni aktorzy z filmu "Indigenes". Film jest spojrzeniem na rolę, jaką dziesiątki tysięcy Algierczyków, Marokańczyków i Tunezyjczyków odegrały w wyzwoleniu Francji spod nazistowskiej okupacji w latach 1944-1945. Główne role zagrali Jamel Debbouze, Roschdy Zem, Sami Bouajila, Bernard Blancan i Samy Naceri, którzy wcielili się w żołnierzy, o bohaterstwie których Francja zapomniała. Tytuł filmu, oznaczający rodowitych mieszkańców, sam do niego przyszedł po rozmowach, które przeprowadził z uczestnikami wojny. Odnosi się on także do kodeksu, ustanowionego w Algierii w 1885 roku, definiującego rodowitego mieszkańca jako osobę pochodzącą ze swojego kraju, ale nie posiadającą praw normalnego obywatela. Bouchareb przyznał, że czuł zdenerwowanie, gdyż ten temat nie był wcześniej podejmowany w kinie.

Za najlepszą reżyserię został nagrodzony Alejandro González Inárritu, który w swoim najnowszym filmie pt. "Babel" rozważa kwestię barier językowych, kulturowych i osobistych. Akcja produkcji rozgrywa się na trzech kontynentach, a tematem jest terroryzm, imigracja i samobójstwo. Tak jak poprzednie obrazy Ińárritu, tak i ten złożony jest z wielu wątków. Tytuł filmu odnosi się do biblijnej wierzy Babel, którą ludzie pragnęli zbudować, by osiągnąć niebo i status bogów. Brad Pitt i Cate Blanchett grają parę spędzającą wakacje w Maroku, gdzie dochodzi do tragedii. Ich historia jest powiązana z tą o dwóch młodych pasterzach żyjących w odległej wiosce. Reżyser pokazuje jeszcze granicę amerykańsko-meksykańską, gdzie pewna niania zostaje wysłana w przerażającą podróż, oraz Japonię, gdzie głuchoniema dziewczynka próbuje pogodzić się ze śmiercią swojej matki oraz przełamać społeczne uprzedzenia. Obok Pitta, Blanchett, Gaela Garcii Bernala oraz Koji Yakusho, w filmie wystąpili mało znani aktorzy z północnej Afryki.

Za najlepszy debiut jury uznało "Red Road" Brytyjki Andrei Arnold. To jedyny film w Cannes, który jednocześnie walczył o Złotą Palmę i Złotą Kamerę. Arnold była wcześniej doceniana za swoje filmy krótkometrażowe. Jej "Wasp" dostał Oscara dla najlepszego filmu krótkometrażowego w 2005 roku. "Red Road" jest częścią projektu Advance Party, w ramach którego trzej twórcy kręcą trzy filmy z tymi samymi dziewięcioma aktorami. W swoim pierwszym obrazie Arnold przedstawia historię Jackie, właścicielki firmy nadzorującej pewien mały obszar przy pomocy kamer i chroniącej ludzi tam mieszkających. Pewnego dnia na jej monitorze pojawia się mężczyzna, którego zna, a którego myślała, że nigdy już więcej nie zobaczy. Film został pochwalony za swoją gęstą atmosferę i element zaskoczenia.

Oto pełna lista nagród:
Złota Palma: "The Wind That Shakes the Barley" reż. Ken Loach
Grand Prix: "Flandres" reż Bruno Dumont
Nagroda dla najlepszej aktorki: Penélope Cruz, Carmen Maura, Lola Dueńas, Chus Lampreave, Yohana Cobo i Blanca Portillo za role w filmie "Volver" w reżyserii Pedro Almodovara
Nagroda dla najlepszego aktora: Jamel Debbouze, Samy Naceri, Sami Bouajila, Roschdy Zem i Bernard Blancan za role w filmie "Indigenes" w reżyserii Rachida Bouchareba
Nagroda za najlepszą reżyserię: Alejandro González Inárritu za "Babel"
Nagroda za najlepszy scenariusz: Pedro Almodóvar za "Volver"
Nagroda Jury: "Red Road" rez. Andrea Arnold
Caméra d'Or - Nagroda za najlepszy debiut: "A Fost sau n-a fost?" reż. Corneliu Parumboiu
Najlepszy film krótkometrażowy: "Sniffer" rez. Bobbie Peers

Nagrody pozaregulaminowe:

Un Certain Regard:
Nagroda główna: "Luxury Car" reż. Wang Chao (Chiny)
Nagroda specjalna jury: "Ten Canoes" reż. Rolf de Heer (Australia)
Nagroda dla najlepszej odtwórczyni roli żeńskiej: Dorothea Petre za rolę w filmie "The way I spent the end of the world" (Rumunia)
Nagroda dla najlepszego odtwórcy roli męskiej: Don Angel Tavira za rolę w filmie "El Violin", (Meksyk)
Nagroda Prezydenta Jury: "Mordercy" reż. Patrick Grandperret (Francja)

Jury Ekumeniczne
Nagroda główna: "Babel" reż. Alejandro Gonzalez Inarritu
Wyróżnienie: "Z odzysku" reż. Sławomir Fabicki

Tydzień Krytyków:
Nagroda główna: "Amities Malefiques" reż. Emmanuel Bourdieu
Nagroda SACD dla scenarzysty i reżysera długiego metrażu: (Ex-aequo) "Amities Malefiques" reż. Emmanuel Bourdieu (Francja) oraz "Pingpong" reż. Mattias Luthardt
Nagroda ACID: (Ex-aequo) "Pingpong" reż. Mattias Luthardt (Niemcy) oraz "The Bothersome Man" reż. Jens Lien (Norwegia)

FIPRESCI:
Dla filmu w konkursie głównym: "Iklimler" reż. Nuri Bilge Ceylan
W sekcji Un Certain Regard: "Hamaca Paraguaya" reż. Paz Encina
W sekcji Directors’ Fortnight lub Critics’ Week: "Bug" reż. William Friedkin

Cinefondation:
1 Nagroda: "Ge & Zeta" reż. Gustavo Riet (Argentyna)
2 Nagroda: "Mr. Schwartz, Mr. Hazen & Mr. Horlocker" reż. Stefan Mueller (Niemcy)
3 Nagroda: "Mother" reż. Sian Heder (USA) oraz "A Virus" reż. Agnes Kocsis (Węgry)

Nagroda główna Jury Ekumenicznego powędrowała do filmu "Babel" w reżyserii Alejandro Gonzaleza Inarritu. Gremium nagrodziło również "Z odzysku" w reżyserii Sławomira Fabickiego.

Film jest opowieścią o 19-letnim, wychowanym bez ojca, pracującym w chlewni Wojtku (Antoni Pawlicki). Młody chłopak zakochany jest w dużo od siebie starszej, pochodzącej z Ukrainy nielegalnej emigrantce, która jest matką 12-letniego Andrieja. Wojtek dorabia nielegalnymi walkami bokserskimi i podczas jednej z nich zostaje zauważony przez szefa biura ochrony, który oferuje mu pracę. Propozycja okazuje się nie do końca moralnie przyzwoita. Praca ma polegać na odzyskiwaniu długów. Manipulowany przez szefa Wojtek staje przed zdecydowanie przerastającymi jego wiek dylematami moralnymi. Czy uda mu się je rozwiązać?

W uzasadnieniu decyzji Jury Ekumenicznego czytamy: "»Z odzysku« pokazuje, że w społeczeństwie gdzie siła pieniądza i przemoc wydają się atrakcyjne, szczęście można osiągnąć tylko w inny sposób. W końcu bohater tracąc wszystko z wyjątkiem własnej godności, znajduje odwagę by ryzykując własne życie znaleźć tych, którzy go kochają."

Od 1974 roku podczas Festiwalu Filmowego w Cannes swoja nagrodę przyznaje Jury Ekumeniczne, ocenia filmy które są prezentowane w selekcji oficjalnej. Jury składa się z 6 członków, z których każdy reprezentuje inny kraj, kulturę, religie. Są wśród nich teologowie, badacze, dziennikarze, nauczyciele. Wyróżniają dzieła o wysokiej jakości artystycznej, które dotykają duchowego wymiaru naszej egzystencji, opowiadają o poszukiwaniu sprawiedliwości, godności, szacunku, pokoju, solidarności. Jury wykazuje wielką otwartość na różnorodność kulturową, społeczną, religijną.

Laureatami tej nagrody byli m.in. Andrzej Wajda w 1979 za film "Bez znieczulenia", w 1981 roku za "Człowieka z żelaza", w 1991 roku Krzysztof Kieślowski za "Podwójne życie Weroniki", Mike Leigh za "Sekrety i kłamstwa", Pedro Almodovar za "Wszystko o mojej matce", Walter Salles za "Dzienniki motocyklowe".

Koszty produkcji filmu "Z odzysku" zostaną częściowo zrefundowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Cannes: Zwycięzcą Ken Loach, nagrodzonym Sławomir Fabicki

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl