SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Co łączy Donalda T. i Weronikę K. ?

Co wspólnego z rozwojem nowych trendów w polskim Internecie ma Donald Tusk oraz aktorka Weronika Książkiewicz?

Co wspólnego z rozwojem nowych trendów w polskim Internecie ma Donald Tusk oraz aktorka Weronika Książkiewicz? Czy już wkrótce strony internetowe wyglądać będą niczym tradycyjne spoty reklamowe poszerzone o możliwość interakcji? Czy do dyrektorów kreatywnych, grafików i programistów niebawem dołączą reżyserzy, aktorzy i operatorzy filmowi?

Zaledwie dwa, trzy lata temu wykorzystanie technologii video w polskich serwisach internetowych wydawało się mrzonką. Przeszkodą nie do pokonania okazywała się prędkość połączenia z Internetem przeciętnego rodzimego użytkownika sieci. Najbardziej kreatywne strony stworzone w technologii shockwave wymagały nierzadko kilkunastu minut ładowania, nikt więc nie myślał o wykorzystaniu video. Co więcej, polskim agencjom interaktywnym brakowało doświadczenia w pracy za kamerą a być może również odwagi, by podjąć się projektów wyznaczających nowe trendy w internetowej przestrzeni.

Zaistniałą sytuację zmienił niespodziewanie szybki rozwój ilości łączy szerokopasmowych w Polsce. Według badań przeprowadzonych przez Interactive Advertising Bureau Polska w roku 2002 było ich zaledwie około 100 tysięcy. Tymczasem już w pierwszych miesiącach roku 2006 szacowana liczba szybkich łączy w Polsce ukształtuje się w granicach 2.5 miliona. Otwiera to pole do popisu dla najodważniejszych agencji interaktywnych nie obawiających się eksperymentów z nową technologią.

Pojawiły się możliwości a wraz z nimi pierwsze nieśmiałe próby wykorzystania video na polskich stronach internetowych. Prawdopodobnie pierwszym twórcą, który odważył się na ten krok była krakowska agencja interaktywna Opcom.pl. W czerwcu 2004 roku stworzyła ona serwis wizerunkowy promujący markę bieliźniarską Kinga. Użytkowników witała na stronie skąpo ubrana modelka wyłaniająca się kuszącym krokiem z tła serwisu (kinga.com.pl).

Kolejnej przymiarki do wykorzystania video w serwisie internetowym podjęła się w ostatnim kwartale roku 2004 firma Click5 tworząc stronę promującą napój Mountain Dew. Jej autorzy wykreowali bardzo ciekawy efekt posiłkując się jednak połowicznymi rozwiązaniami. Widoczne na stronie głównej sekwencje video były w rzeczywistości ciągiem indywidualnych obrazków zapisanych w formacie png. Z pewnością skróciło to czas ładowania się serwisu, jednak baczny użytkownik dostrzegał brak płynności pomiędzy poszczególnymi klatkami (md-extreme.pl).

Nowe rozwiązania zwróciły uwagę działu marketingu absolutnego lidera polskiej branży jeansowej -firmy Big Star. W marcu 2005 roku wprowadzając na rynek wiosenno-letnią kolekcję odzieży Big Star mógł pochwalić się kolejnym polskim serwisem opartym w znacznym stopniu na rozwiązaniach video.

Tym razem postaci było więcej. Na malowniczej, sielankowej panoramie rozciągającej się od plaż Bałtyku aż po szczyty Tatr pojawiło się sześciu płynnie poruszających się modeli wkomponowanych w otoczenie. Wręcz pedantyczna dbałość o szczegóły przykuła uwagę specjalistów w branży webdesignu z całego świata i zaowocowała dziewiętnastoma międzynarodowymi nagrodami (bigstar.opcom.pl).  Tylu wyróżnień nie otrzymał dotąd żaden z polskich serwisów www.

Agencja szła za ciosem. W sierpniu 2005 roku wdrożyła dwie kolejne strony wykorzystujące sekwencje video. Pierwsza z nich była debiutem Opcom.pl na rynku amerykańskim. Serwis promujący książkę "The Noble Surfer" spotkał się z ciepłym przyjęciem. Cierpliwość użytkowników gotowych na kilkanaście sekund oczekiwania całkowicie wynagradzały ruchy ślicznej modelki (jednej z bohaterek książki) opalające się w przeróżnych pozycjach na kalifornijskiej plaży (noblesurfer.com). 

Jednak prawdziwe możliwości płynące z wykorzystania technologii video ukazywał dopiero kolejny serwis produktowy stworzony  dla firmy Big Star. Jego bohaterami są Maja i Łukasz - odrobinę zwariowani mieszkańcy strony promującej jesienno-zimową kolekcję odzieży. Ich zadaniem jest doradzić użytkownikowi, w co i jak się ubrać, wskazać najnowsze trendy w ubiorze, czasami rozśmieszyć, czasami zdenerwować (bigstar.pl).

W serwisie pojawia się ponad dwadzieścia różnorodnych sekwencji video. Zdjęcia kręcono z pomocą profesjonalnej ekipy filmowej w studiu Telewizji Polskiej w Krakowie. Po raz pierwszy tak mocny nacisk położono na samą grę aktorską. Co ciekawe, w proces realizacji strony zaangażowana została młoda aktorka, Weronika Książkiewicz znana dotychczas z seriali Plebania, Panienki, Samo Życie, Zakręcone, czy też roli w pełnometrażowej produkcji: "Karol, człowiek, który został papieżem". Pani Weronika może śmiało powiedzieć o sobie, iż jest pierwszą aktorką, która zagrała w polskim serwisie internetowym.

Na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy agencja wdrożyła cztery strony oparte na technologii video, czym nie może pochwalić się w chwili obecnej żadna inna polska firma zajmująca się kreacją internetową. Niemniej możliwości płynące z wykorzystania technologii video dostrzegają również inne agencje. Najlepszym przykładem jest tutaj serwis wyborczy Donalda Tuska stworzony przez agencję OS3, gdzie kandydat na prezydenta RP osobiście wita użytkowników na swojej stronie, po czym pokrótce opowiada o jej zawartości (http://www.tusk.pl/). 

Świeże trendy w światowej kreacji nie przeszły bez echa wśród potentatów oprogramowania. Prym wiedzie tutaj Macromedia. Jej najnowszy produkt, Flash Professional 8 dostarcza twórcom internetowych filmów możliwości, o jakich dotąd nie marzyli. Rewolucyjny system kompresji, możliwość swobodnej pracy z przeźroczystością i nakładaniem warstw video w czasie rzeczywistym, poprawiony komponent video wzbogacony nowymi skórkami - to tylko część spośród długo oczekiwanych zmian.

Nam, internautom pozostaje śledzić poczynania agencji interaktywnych takich jak Opcom czy OS3 i mieć nadzieję, iż pojawią się firmy zdecydowane na podniesienie swoich wydatków na kreatywną reklamę w Internecie. W takim przypadku już w najbliższej przyszłości możemy liczyć na pojawienie się w sieci niezwykle efektownych stron, które całkowicie zmienią nasz sposób myślenia o serwisach internetowych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Co łączy Donalda T. i Weronikę K. ?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl