SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

e-Izba: Wystawianie paragonów przed zapłatą za towar zaszkodzi sklepom internetowym

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie nowych przepisów przewidujących obowiązek wydania przez sprzedawcę paragonu przed przyjęciem należności za towar. W opinii Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby) projektowane regulacje zaszkodzą całej branży handlu internetowego w Polsce. - To będzie wymagało całkowitej zmiany systemów sprzedaży online i negatywnie wpłynie na cały segment e-commerce - przestrzega e-Izba.

fot. Shutterstock.com Article

Projekt rozporządzenia datowany na 5 listopada br. i skierowany obecnie do konsultacji jest częścią większej regulacji Ministerstwa Finansów dotyczącej korzystania przez podatników z kas fiskalnych oraz wprowadzenia kas fiskalnych online.

Kontrowersje wzbudził proponowany w rozporządzeniu paragraf 6, który w pierwszym punkcie przewiduje zupełnie nowy sposób przeprowadzania transakcji w sklepach czy punktach usługowych niż ten stosowany obecnie. W praktyce ma on oznaczać, że sprzedawca będzie musiał najpierw wystawić klientowi paragon, a dopiero później odebrać od niego należność i wydać zakupiony towar lub zrealizować zamówioną usługę.

Projekt szkodliwy dla e-commerce

W ramach prowadzonych konsultacji opinię w sprawie projektu MF wyraziła Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie proponowane zasady wystawiania paragonów fiskalnych są niejasne i bardzo niekorzystne dla  e-sklepów dokonujących sprzedaży wysyłkowej towarów i świadczenia usług przez internet.

Według e-Izby w przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych - w sklepach stacjonarnych, przy sprzedaży online nie dochodzi do wydania towaru lub wykonania usługi w momencie złożenia zamówienia i zawarcia umowy sprzedaży przez internet. Nie występuje zatem sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT, czyli odpłatna dostawa towarów  lub usług. Towary (usługi) wydawane są dopiero po otrzymaniu płatności za złożone zamówienie.

Jak podkreśla organizacja z uzasadnienia projektu rozporządzenia wynika wprawdzie, że wprowadzona regulacja określa generalną zasadę obowiązku wystawienia paragonu w stosunku do dokonanej sprzedaży i ta zasada nie dotyczy otrzymania należności przed dokonaniem sprzedaży (zaliczki). Dlatego zdaniem e-Izby sklepy internetowe miałyby obowiązek wydruku paragonu fiskalnego przed otrzymaniem zapłaty tylko w przypadku wcześniejszej wysyłki towarów lub wykonania usług.  

Biorąc jednak pod uwagę samą treść przepisów rozporządzenia istnieje ryzyko, że organy podatkowe zinterpretują te przepisy jako zobowiązanie do wystawiania paragonów już w dacie złożenia zamówienia online, przed dokonaniem faktycznej sprzedaży, czyli dostawą towarów lub usług. Byłoby to sprzeczne z przepisami ustawy o VAT i celem projektu Rozporządzenia.

- Taka interpretacja przepisów w sprawie wystawiania paragonów przez organy podatkowe  wymagałaby całkowitej zmiany systemów sprzedaży online oraz sposobu działania kas - podkreśla w analizie rozporządzenia Marta Kasztelan, koordynator ds. podatków e-Izby oraz doradca podatkowy w kancelarii Sowiński i Partnerzy. - Znacząco wzrosłaby też liczba anulowanych i korygowanych paragonów w trakcie dokonywania sprzedaży, gdyż klienci e-sklepów bardzo często rezygnują z zamówionych towarów po złożeniu zamówienia, oraz dokonują w nich zmian (vide raport e-Izby „Porzucony e-koszyk”). Obecnie w takim przypadku e-sklepy nie mają obowiązku wystawiania paragonów fiskalnych, o ile nie otrzymały płatności.  Zgodnie z treścią projektu rozporządzenia mogą mieć obowiązek wystawienia paragonów oraz ich późniejszej (wielokrotnej)  korekty, co nie przyczyni się do uszczelnienia systemu VAT.

Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej zaznacza w komunikacie, że opinia e-Izby jest reprezentacją branży e-commerce i powstała przy współpracy sklepów, przedstawicieli platform płatności cyfrowych oraz marketplace’ów.

- W naszej ocenie zasady wystawiania paragonów fiskalnych przed otrzymaniem zapłaty są bardzo niekorzystne dla e-sklepów dokonujących sprzedaży wysyłkowej towarów i świadczenia usług przez internet – podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska. - Prosty przykład z identyfikacją nabywcy. W przypadku, gdy regulamin e-sklepu, przewiduje, że do zawarcia umowy sprzedaży dochodzi w momencie przyjęcia oferty przez naciśnięcie przycisku kup teraz, ale przed wypełnieniem formularza zamówienia, sprzedający może nie być w stanie zidentyfikować nabywcy, jeżeli nie podał on wcześniej swoich danych. Wówczas pojawia się problem z wydaniem paragonu fiskalnego. Dlatego będziemy prowadzić aktywny dialog z Ministerstwem Finansów, którego celem będzie dostosowanie zmian w tym zakresie do realiów biznesu – zapowiada szefowa e-Izby.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: e-Izba: Wystawianie paragonów przed zapłatą za towar zaszkodzi sklepom internetowym

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jaj
Nie ma sensu zajmować się tematem, jest sprzeczny nie tylko z obecnym prawem, ale też ze sporą liczbą przepisów unijnych, nie mówiąc o kasach fiskalnych czy systemach e-commerce. Wyobraźcie sobie powyższy temat na stacji paliw... Chodzi o to, żeby wymyślić problem, a później triumfalnie go rozwiązać, tj wycofać się z głupot. Afera KNF czy ceny prądu przykryte? Przykryte. No, i tak miało być.
8 8
odpowiedź