SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

EM&F chce podbić rynek w Rosji, Kazachstanie i na Ukrainie

Grupa Empik Media & Fashion (EM&F) zamierza rozwijaćdziałalność w Rosji Kazachstanie, Ukrainie i zwiększyć swoją sieć wPolsce, na nowych rynkach oraz w Czechach i Słowacji do ok. 570 nakoniec 2008 roku i do 750 punktów w 2009 roku wobec planowanych 446na koniec tego roku. Udział sprzedaży na rynkach zagranicznych wprzychodach sięgnie ok. 20% na koniec 2008 roku, poinformowaliprzedstawiciele grupy we wtorek.

Oprócz Polski, EM&F jest już obecny w Czechach, Słowacji iNiemczech. Plan zakłada zwiększenie sieci sklepów w tych czterechkrajach (salony Empik, Smyk, szkoły językowe oraz markifranczyzowe) do 339 na koniec 2007 roku oraz do ok. 430 w przyszłymroku; w tym 60 nowych sklepów zostanie uruchomionych w Polsce.

Na terenie Rosji, Ukrainy i Kazachstanu grupa będzie rozwijaćsieć za pośrednictwem przejętej we wrześniu spółki Maratex, którazarządza siecią 63 salonów marek odzieżowych w tych krajach. Zapakiet 43,3% udziałów, dających 51% głosów spółki, EM&Fzapłacił 17,8 mln euro, przy czym ponad połowa tej kwoty zasiliłakapitał spółki.

Portfolio spółki obejmuje takie marki jak Esprit, Peacocks,LuluCastagnette, Company. W IV kw. spółka otworzy pierwsze sklepymarek Aldi, Orsay, Palmers, Cortefiel.

"Maratex będzie platformą do rozszerzania naszej działalności wRosji i krajach byłego Związku Radzieckiego. W I kwartaleuruchomimy pierwszą szkołę języków obcych w Rosji, a jeszcze w tymroku otworzymy pilotażowy sklep Smyka w Sankt Petersburgu" -powiedział prezes Maciej Dyjas.

Do końca 2008 roku w Rosji i Kazachstanie EM&F zwiększyliczbę szkół do 2-3, salonów Smyk do 4-10 i zwiększy liczbę sklepówz markami franczyzowymi do 84-107 wobec 57 w 2007 roku. Łącznieliczba sklepów ma sięgnąć ok. 100 w 2007 roku i 140 w 2008roku.

Na Ukrainie EM&F będzie rozwijać sieć sklepów Smyk - do ok.11-13 w 2008 roku i 20-28 w 2009 roku. EM&F dokonał zmianyprzejętych księgarni Bukva na format Empiku i chce zwiększyć liczbęsalonów do 29 w 2008 roku wobec 21 w na koniec tego roku.

W listopadzie zostanie także otwarta pierwsza szkoła językowa wKijowie, a kolejne 4 otwarcia planowane są na 2008 rok.

"Na koniec tego roku ok. 1/3 sklepów będzie poza granicamiPolski. Udział sprzedaży na rynkach zagranicznych w sprzedażyogółem sięgnie ok. 20% na koniec 2008 roku" - powiedziałprezes.

Z początkiem 2008 roku EM&F chce wprowadzić markę Smyk wRumunii i jest w trakcie negocjacji w sprawie wprowadzenia marekfranczyzowych (m.in. Mexx) oraz ewentualnego przejęcia istniejącychdystrybutorów. Plan zakłada otwarcie łącznie ok. 4 sklepów w 2008roku.

"Będziemy też umacniać pozycję marki Smyk w Niemczech. Są tamobecnie 3 sklepy, jesteśmy z nich dosyć zadowoleni, ale nie mamyjasności, jak będziemy się rozwijać, bo rynek jest bardzokonkurencyjny. Na razie wolimy skupić się na Rosji i Ukrainie" -powiedział Dyjas.

W pierwszych 9 miesiącach grupa EM&F otworzyła 72 sklepy ipunkty usługowe, z czego w III kw. - 24 placówki, wyłączając 63sklepy przejętej we wrześniu spółki Maratex. Spółka poinformowała,że wydatki inwestycyjne wyniosły 122,2 mln zł na koniec września, wtym 83,4 mln zł stanowiły wydatki na nowe sklepy.

Dalszy rozwój spółka grupa będzie finansowała z własnychprzepływów pieniężnych, długu bankowego oraz emisji obligacji. Długnetto wyniesie ok. 186 mln zł na koniec 2007 roku. "Środki nainwestycje będą pochodzić z zysku EBITDA i długu, który wedługnaszych założeń nie powinien przekroczyć 1,5xEBITDA" - powiedziałdyrektor finansowy Jacek Bagiński.

Przychody netto ze sprzedaży wzrosły o 35,4% do 953,29 mln zł wokresie trzech kwartałów br. Wzrost sprzedaży to efekt otwarćnowych sklepów oraz lepszej dynamiki sprzedaży w istniejącychpunktach (wzrost o 12,5% r/r).

Zysk netto z działalności operacyjnej wyniósł 14,7 mln zł wobec2,15 ml zł straty rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 14,2 mln zł nakoniec września wobec 11,02 mln zł rok wcześniej. W III kw. zyskten wyniósł 3,43 mln zł i był wyższy o 37,5% r/r.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: EM&F chce podbić rynek w Rosji, Kazachstanie i na Ukrainie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl