SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

12,1 tys. identycznych petycji do KRRiT o odebranie koncesji TVN i TVN24

W ub.r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji otrzymała 12,1 tys. skarg identycznej treści o cofnięcie koncesji kanałom TVN i TVN24. W ostatnim czasie KRRiT upomniała nadawcę w sprawie pomylenia pilota na premierze filmu „Smoleńsk”, materiałów w „Faktach” i reportażu w „Czarno na białym” o katastrofie smoleńskiej.

Justyna Pochanke; fot.: TVN / Krzysztof Dubiel Article

W swoim sprawozdaniu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podała, że w ub.r. otrzymała 13 624 skargi i wnioski, z czego dokładnie 12,1 tys. to apele identycznej treści o cofnięcie koncesji kanałom TVN i TVN24.

- Jednobrzmiące petycje zawierały odniesienia do materiałów prasowych opublikowanych w latach 2010-2016 na portalach internetowych, których autorzy wskazywali na przypadki nierzetelnych informacji podawanych na antenie programów TVN i TVN24 - opisała KRRiT.

Petycję na Citizengo.org poparło 35,5 tys. osób

Wzór takiej petycji został zamieszczony w połowie września ub.r. przez użytkowniczkę o nicku Anita Zaplatka w serwisie Citizengo.org. - Programy informacyjne telewizji TVN są zmanipulowane, wprowadzają widza w błąd, niejednokrotnie podawane są w nich jako fakty, zdarzenia zmyślone, nie mające nic wspólnego z rzeczywistością, wiele niewygodnych dla poprzedniej ekipy rządzącej a obecnej opozycji faktów i zdarzeń jest przemilczanych - napisała internautka w treści wniosku. - Najgorszym jest jednak zjawisko szczucia przeciw sobie grup Polaków, które - wobec wyzwań stojących przed współczesną Europą - rozbija naszą narodową jedność - dodała.

W petycji podano 9 linków do tekstów - głównie z wPolityce.pl, Niezalezna.pl i Wykop.pl - zarzucających nieprawdziwe informacje i manipulacje w różnych programach informacyjnych i publicystycznych TVN i TVN24.

- Kłamstwa i manipulacje TVN mają miejsce od lat, a informacji nie sposób tu oddzielić od opinii! Najlepszym tego przykładem jest, gdy po wygranej śp. Lecha Kaczyńskiego wyborów prezydenckich, TVN, ustami jednej ze swoich czołowych prezenterek, Justyny Pochanke, w taki oto sposób zakomunikowała to widzom: „Mam dla państwa złą wiadomość, Lech Kaczyński wygrał wybory prezydenckie” - stwierdziła autorka petycji. - O jakich informacjach tu mowa?!  O zwykłych, niegodziwych wrzutkach medialnych w stylu: „Jak nie wyląduję, to mnie zabije”?, o ostatniej, negatywnej opinii o filmie „Smoleńsk” wyrażonej przez Artura Wosztyla, który A. Wosztylem nie był?, o przekłamaniu wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego przez Katarzynę Kolendę-Zalewską, która sama przyznaje, że „dała plamę”? Nie za dużo tego? - zapytała.

Zaznaczyła, że mimo to programy informacyjne TVN i TVP są dla Polaków głównym źródłem informacji z kraju i świata. - Przykładów, w których członkowie polskich rodzin czy poszczególnych grup społecznych skaczą sobie wręcz do gardeł, bo „w TVN mówili” jest aż nadto i oceniam to zjawisko jako bardzo groźne dla polskiej racji stanu i dla polskiego, dość już podzielonego i zmanipulowanego przez media społeczeństwa - uzasadniła.

Petycję w serwisie Citizengo.org do tej pory poparło 35,5 tys. osób.

Krajowa Rada wydała kilka decyzji dot. „Faktów” i TVN24

KRRiT poinformowała, że jesienią ub.r. podjęła postępowanie na podstawie zawartej w petycji informacji o przypisaniu w TVN24 Arturowi Wosztylowi, pilotowi Jaka-40, który 10 kwietnia 2010 roku lądował w Smoleńsku, wypowiedzi innej osoby obecnej na premierze filmu „Smoleńsk”. Przypomnijmy, że TVN24 przeprosił za to następnego dnia (kiedy o błędzie głośno zrobiło się w internecie), natomiast KRRiT upomniała stację, zaznaczając, że otrzymała w tej sprawie kilka tysięcy skarg.

W lutym br. Krajowa Rada po analizie skargi skierowanej przez posłankę PiS prof. Krystynę Pawłowicz oceniła, że w materiałach „Faktów” TVN z października ub.r. widać było zaangażowanie się nadawcy w spór polityczny, niereagowanie na nieprawdę i podsycanie społecznego napięcia, co może nosić znamiona propagowania mowy nienawiści. KRRiT wezwała TVN do niestosowania w przyszłości takich zabiegów.

Z kolei w zeszłym tygodniu Krajowa Rada uznała, że reportaż pokazany w październiku ub.r. w programie „Czarno na białym” w TVN24 nierzetelnie opisywał koncepcje członków zespołu Antoniego Macierewicza na temat katastrofy smoleńskiej. Skargę na materiał złożył pełnomocnik pracującego w tym zespole prof. Wiesława Biniendy.

Według danych Nielsen Audience Measurement w lutym br. „Fakty” były najchętniej oglądanym telewizyjnym programem informacyjnym - ze średnią liczbą 3,42 mln widzów w TVN i 201,5 tys. w TVN24 BiS. Z kolei TVN24 zanotował przeciętną oglądalność minutową wynoszącą 286,3 tys. widzów i 3,99 proc. udziału w rynku oglądalności.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 12,1 tys. identycznych petycji do KRRiT o odebranie koncesji TVN i TVN24

59 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
czytelnik
Numerki się mnożą, gdy CTRL-C i CTRL-V wciąż działają na klawiaturze.

Ciekawe ile petycji by się uzbierało, gdyby wystosować identyczną akcję w stosunku do TVP.
odpowiedź
User
Antek
Sprawdźcie stemple pocztowe, bo nie zdziwię się jeżeli były one nadane w tej samej placówce..., która znajduje się w okolicy kwatery głównej pewnej partii.
odpowiedź
User
gość
Ktoś tej Zaplatce zapłacił, czy ona tak z tzw. narodowych pobudek?
91 50
odpowiedź
User
anon
Nie oglądam tego ruskiego badziewia.
Też nie oglądam TVPiS
odpowiedź
User
jerzy
9 kłamstw przez 7 lat?
To prawie tyle co jednego dnia w TVPiS
odpowiedź