SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Gazeta Wyborcza” zarabia więcej ze sprzedaży niż reklam, to już tylko 20 proc. wpływów Agory (analiza)

W trzecim kwartale br. kolejny raz wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” były wyższe niż jej przychody reklamowe. W br. dziennik zapewnił już tylko jedną piątą wpływów Agory, podczas gdy w 2008 roku było to 50 proc. Firma coraz więcej zarabia natomiast w sektorze kinowym i internetowym.

Article

Po raz pierwszy przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” były wyższe od wpływów reklamowych w I kwartale br. - pierwsze wyniosły wtedy 25,6 mln zł, a drugie 24,8 mln zł. Kiedy portal Wirtualnemedia.pl informował o tym w maju br., Rafał Oracz, szef OMG Poland, komentował: „Zależność od portfeli czytelników jest zdrowsza i bezpieczniejsza niż od budżetów reklamowych” (przeczytaj o tym więcej).

W II kwartale wpływy sprzedażowe „GW” znów, jak w poprzednich latach, były niższe od reklamowych (24,4 mln zł wobec 30,5 mln zł), jednak w III kwartale powtórzyła się sytuacja z pierwszych trzech miesięcy br.: przychody ze sprzedaży wyniosły 24,6 mln zł, a z reklam - 24,2 mln zł.

Ogółem w pierwszych dziewięciu miesiącach br. wpływy ze sprzedaży były jeszcze nieznacznie niższe od przychodów reklamowych - wyniosły 74,6 mln zł, o 4,9 mln zł (czyli o 6,6 proc.) mniej niż wpływy z reklam.


Jednak tendencja z ostatnich lat wskazuje, że „Gazeta Wyborcza” w najbliższym okresie będzie zarabiać więcej ze sprzedaży niż z reklam. W ostatnich latach te pierwsze zmalały bowiem znacznie bardziej niż drugie. O ile w 2010 roku przychody reklamowe wyniosły 305,9 mln zł i były ponaddwukrotnie wyższe niż wpływy ze sprzedaży (146,1 mln zł), o tyle w ub.r. przewyższały już te drugie o 43,3 proc. (144,2 mln zł wobec 100,6 mln zł), a w trzech kwartałach br. tylko o 6,6 proc. Tymczasem w 2008 roku, ostatnim przedkryzysowym, wpływy z reklam były ponad trzy razy większe niż ze sprzedaży (485,8 mln zł wobec 151,9 mln zł).

Duże spadki wpływów reklamowych następują od kilku lat w całym sektorze gazet, średnio wynosząc od kilkunastu do ponad 20 proc. w skali roku. Według Starlinka w I połowie br. zmalały o 20,6 proc. i stanowiły już tylko 4,4 proc. całego rynku reklamowego (zobacz szczegóły).

Z kolei do mniejszego spadku wpływów ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” przyczyniły się kilkukrotne w dwóch latach podwyżki jej ceny egzemplarzowej, w efekcie których o ile pod koniec 2012 roku kosztowała 2-2,50 zł, o tyle od października br. jest to 2,90-3,30 zł. Wpływ tej ostatniej podwyżki będzie widoczny dopiero w wynikach „GW” z ostatniego kwartału br.

W wyniku m.in. poprzednich podwyżek kwartalne wpływy ze sprzedaży dziennika zmalały nieznacznie: z 26 mln zł w II kwartale 2012 roku do 24,6 mln zł w III kwartale br., podczas gdy w poprzednich latach spadek był znacznie większy: z 37,3 mln zł w I kwartale 2010 roku do wspomnianych 26 mln zł w II kwartale 2012 roku.

Od 2010 do 2013 roku wpływy ze sprzedaży „GW” zmalały o 31,2 proc. (ze 146,1 do 100,6 mln zł), a z reklam - o 52,9 proc. (z 305,9 do 144,2 mln zł).

 

Na drugiej podstronie analiza wyników wszystkich segmentów Agory

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” zarabia więcej ze sprzedaży niż reklam, to już tylko 20 proc. wpływów Agory (analiza)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
małpka
Dlaczego parzyste kwartały są na górce, a nieparzyste w dołku?
odpowiedź
User
szechteraron
a po wyborach samorządowych będzie jeszcze mniej z reklam...
odpowiedź
User
:P
szechteraron - bedzie mniej ale z innego powodu niz myslisz :) Na pewno nie dlatego, ze PiS wygra :P
odpowiedź
User
lok
Ludzie powoli zauważają jakie to bagno!
odpowiedź
User
sss
"Gazeta Wyborcza zarabia więcej ze sprzedaży niż reklam, zapewnia już tylko 20 proc. wpływów Agory (analiza)" po jakiemu to?
odpowiedź