SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

HFPC skarży do KRRiT materiały „Wiadomości” o organizacjach pozarządowych. „Nierzetelne, na szkodę dobra publicznego”

Helsińska Fundacja Praw Człowieka skierowała do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji skargę na ostatnie materiały „Wiadomości” TVP1 w negatywnym świetle przedstawiające niektóre organizacje pozarządowe. - Kampania wymierzona w sektor organizacji pozarządowych jest działaniem na szkodę dobra publicznego, którego media publiczne zobowiązane są chronić - uważa HFPC.

Infografika z materiału "Wiadomości" o finansowaniu organizacji pozarządowych, fot. TVPArticle

Skarga złożona przez Helsińską Fundację Praw Człowieka dotyczy materiałów z kilku głównych wydań „Wiadomości” TVP1 z ostatniego tygodnia października o niektórych organizacjach pozarządowych. Przyczynkiem było przedstawienie przez jednego z użytkowników Twittera informacji o dotacjach, które w ostatnich latach niektóre takie organizacje dostały od władz Warszawy. Chodzi przede wszystkim o organizacje związane z byłym prezesem Trybunału Konstytucyjnego Jerzym Stępniem, córką obecnego prezesa TK Różą Rzeplińską oraz Zofią Komorowską, córką byłego prezydenta Bronisława Komorowskiego.

 

 


Od początku listopada „Wiadomości” TVP1 kontynuują ten temat, w piątek wyemitowano kolejny materiał. - Niektóre fundacje, o których mówiliśmy ostatnio w „Wiadomościach”, bronią się przed zarzutami twierdząc, że kolejne publikacje to nieuprawniony atak. Ale analiza kolejnych dokumentów dotyczących ich finansowania i kolejnych powiązań personalnych, każe postawić kolejne pytania - czytamy w jego zapowiedzi.


Materiały zostały skrytykowane przez niektórych dziennikarzy i komentatorów, zarzuty odpierali też przedstawiciele opisanych fundacji, m.in. Róża Rzeplińska. Blogerka Kataryna (prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego) i Zofia Komorowska miały pretensje do reportera „Wiadomości”, że w pierwszym materiale o tej sprawie nie pokazał wypowiedzi osoby z fundacji, o której była mowa.

- Czy zmierzamy w kierunku Rosji, która nadała fundacjom finansowanym z zagranicy status agentów? - zapytał w piątek na Twitterze Michał Szułdrzyński z „Rzeczpospolitej”. - 6 dzień maratonu o tych samych fundacjach? I nadal ani słowa, że w radzie Stoczni żona premiera Glińskiego? No coś podobnego - stwierdził Jan Kunert z Polsatu. - Prawda to, że "Wiadomości" dały radę i czwarty dzień w tygodniu obrabiają Zośkę? Nie mówcie im, że w Radzie Stoczni jest Glińska. Ta Glińska - napisała w zeszłą sobotę Kataryna.

Żartowano też z infografik, które pokazywały związki między opisywanymi fundacjami, osobami z ich władz oraz dotującymi je ministerstwami i Urzędem m.st. Warszawy.


Według Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka te materiały „Wiadomości” naruszają zasady bezstronności, wyważenia i niezależności zapisane w ustawie o radiofonii i telewizji. Fundacja zwraca uwagę, że art. 21 ust. 2 pkt. 1 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji zobowiązuje nadawcę publicznego do kierowania się w opracowaniu materiałów odpowiedzialnością za słowo oraz sprzyjania swobodnemu kształtowaniu się zróżnicowanych poglądów obywateli, a także nakłada na media publiczne obowiązek umożliwiania obywatelom i ich organizacjom wykonywanie prawa do kontroli i krytyki społecznej.

- W tym świetle dyskredytowanie działalności organizacji pozarządowych w oczach opinii publicznej, w szczególności przez media publiczne, należy uznać za próbę ich zastraszenia i ograniczenia ich działalności - ocenia w skardze HFPC.

- Kampania wymierzona w sektor organizacji pozarządowych jest działaniem na szkodę dobra publicznego, którego media publiczne zobowiązane są chronić. Materiały zostały skonstruowane w sposób mający na celu przedstawienie w negatywnym świetle działaczy społecznych oraz stanowią próbę dyskredytacji działalności czołowych polskich organizacji pozarządowych. Materiały te przedstawiają w nierzetelny sposób pracę organizacji działających na rzecz interesu publicznego i mających za zadanie monitorowanie przestrzegania praw człowieka i demokracji przez władze - wylicza w skardze Fundacja.

Według danych Nielsen Audience Measurement w październiku br. główne wydanie „Wiadomości” TVP1 oglądało średnio 3,27 mln widzów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: HFPC skarży do KRRiT materiały „Wiadomości” o organizacjach pozarządowych. „Nierzetelne, na szkodę dobra publicznego”

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Demokracja się kłania
Ile by wam nie dano i tak to są kwoty stracone. Nie widziałam tam jakiejkolwiek stronności że tak powiem. Pani Róża nie jest pani Różą? Rozumiem. A te kwoty były bardzo potrzebne tym wielce pożytecznym fundacjom. Rozumiem że jest ich kilka. Przewijają się w nich te same osoby które aktualnie wpisują się w opozycję. Czego nie kryją. Więc kto tu jest stronniczy? Macie mózg...
odpowiedź
User
Demokracja się kłania
Fundacja - intratny biznes. Na to wygląda skoro te same osoby się przewijają. Załóżmy fundację wtedy jest demokratycznie i bezpiecznie bo prawa człowieka nie obowiązują ani założycieli ani członków.
odpowiedź
User
Fion
Kataryna już całkowicie na pasku TVN i GW. Smutny koniec.
odpowiedź