SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Emitel: 1,3 mln gospodarstw domowych w Polsce z aktywną usługą HbbTV

Operator ogólnopolskich multipleksów naziemnych, który niedawno w HbbTV udostępnił aplikację CDA Premium, zauważa wzrost popularności telewizji hybrydowej w Polsce. - Według naszych ostrożnych szacunków liczba gospodarstw domowych z aktywną usługą HbbTV przekroczyła już 1,3 mln i stale rośnie - informuje Wirtualnemedia.pl Jarosław Mroczkowski z Emitela.

Plansza Emitela przed wejściem do aplikacji HbbTV Legia TVPlansza Emitela przed wejściem do aplikacji HbbTV Legia TV

Z aplikacji HbbTV mogą korzystać odbiorcy naziemni, których telewizory obsługują tę technologię i są podłączone do internetu. Jesienią Maciej Ziąbrowski, dyrektor rozwoju oraz integracji biznesowej TVN Warner Bros. Discovery zdradził, że w zasięgu telewizji hybrydowej jest 800 tys. domostw. TVN wdrażał wówczas DAI, czyli technologię dynamicznej podmiany reklam. Dzięki HbbTV można emitować spoty adresowane m.in. do mieszkańców konkretnych okolic czy o określonych dochodach lub zainteresowaniach.

HbbTV to jednak nie tylko reklama adresowalna czy aplikacje reklamowe, występujące już na wszystkich największych ogólnopolskich kanałach. Pozwala nadawcom na zaoferowanie dodatkowych treści na żądanie i kanałów linearnych. Telewizja Polska udostępnia dodatkowe stacje TVP ABC 2, TVP Kultura 2 i TVP Historia 2 oraz serwisy TVP VOD i TVP GO. Widzowie Telewizji Polsat mogą korzystać z platformy Polsat GO, a posiadacze nowszych telewizorów LG z Playera TVN Warner Bros. Discovery. Jeśli oczywiście wykupią subskrypcję.

Zmiana standardu pomogła HbbTV

Operator multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej zapewnia, że od lat stawia na aplikacje HbbTV. - Emitel od początku cyfryzacji telewizji z Polsce śledzi rozwój standardów telewizji hybrydowej. Jednak dopiero pojawienie się standardu HbbTV i postępująca penetracja szerokopasmowego dostępu do Internetu wpłynęły na rozwój usług i zainteresowanie widzów. Pierwszą usługą hybrydową uruchomioną przez Emitel w 2016 roku był portal z prognozą pogody, wiadomościami, programem TV oraz stacjami radiowymi, dostępny na multipleksie 8 – wspomina Jarosław Mroczkowski, strategic advisor w firmie Emitel.

Dzięki telewizji hybrydowej, z dodatkowych materiałów wideo mogą korzystać fani stołecznego klubu piłkarskiego.

- Ważnym kamieniem milowym w rozwoju oferty HbbTV w Polsce było uruchomienie w grudniu 2018 roku, we współpracy z Legią Warszawa, serwisu HbbTV dla kibiców stołecznego klubu. Oprócz treści VoD w serwisie pojawiły się okazjonalne transmisje „na żywo” z meczów towarzyskich, które nie były dostępne w paśmie telewizyjnym. Serwis Legia TV spotkał się z bardzo dobrym odbiorem wśród widzów telewizji naziemnej. Wydaje się, że popularność serwisu wzbudziła także zainteresowanie nadawców, którzy dostrzegli potencjał HbbTV i zrozumieli, że standard wreszcie osiągnął dojrzałość - przekonuje Mroczkowski.

W ostatnim roku doszło do zmiany standardu naziemnej telewizji cyfrowej na DVB-T2/HEVC. Skłoniło to wielu odbiorców naziemnych do wymiany sprzętu na nowszy, obsługujący HbbTV. Także nadawcy zaczęli dostrzegać potencjał tej technologii. - W kolejnych latach popularność usług HbbTV zaczęła szybko rosnąć. Wielu nadawców zaczęło tworzyć i umieszczać własne serwisy w multipleksach telewizji naziemnej – przykładem może być TVN, który zaczął proponować ciekawie usługi dla widzów, np. quizy. Zaczęły pojawiać się nowe aplikacje, o różnym stopniu zaawansowania, a baza użytkowników telewizji hybrydowej stale rosła. HbbTV przestał być tylko narzędziem do tworzenia prostych aplikacji informacyjnych i konkursów. Zaczęły pojawiać się również kanały wirtualne, czyli dodatkowe kanały telewizyjne, a kiedy pandemia COVID-19 zmusiła dzieci do zdalnej nauki, Telewizja Polska uruchomiła specjalne kanały z lekcjami on-line - zauważa przedstawiciel Emitela.

Ponad 30 stacji radiowych

Za pośrednictwem aplikacji EmiRadio można słuchać: RMF FM, RMF Classic, RMF Maxx, Jedynki, Dwójki, Trójki, Czwórki, Polskiego Radia Chopin, Polskiego Radia 24, Polskiego Radia Dzieciom, Radia Poland, Radia Zet, AntyRadia, Meloradia, Chillizet, Radia Wnet i rozgłośni regionalnych Polskiego Radia (Radia Kraków, Radia Wrocław, Radia Poznań, Radia Łódź, Radia Gdańsk, Polskiego Radia Rzeszów, Polskiego Radia Olsztyn, Radia Kielce, Polskiego Radia Koszalin, Radia Opole, Polskiego Radia PiK, Radia RAM, RDC, Radia Szczecin Extra, Radia Kraków Kultura i Off Radia Kraków). EmiTV to z kolei możliwość przejrzenia programu telewizyjnego naziemnych stacji, opatrzonego zdjęciami. W Polsce wciąż brak usług HbbTV, które byłyby atrakcyjniejszą graficznie wersją „Telegazety”.

Czy Emitel planuje zmiany w swoich aplikacjach? - Emitel stale rozwija serwisy HbbTV, w tym własną aplikację, która została odświeżona w grudniu 2021 roku. Na kanale 99 multipleksu 8 widzowie mogą znaleźć interaktywny program TV (EPG), a na kanale 98 kanały radiowe. Obecnie koncentrujemy się na rozwoju produktów dla naszych klientów, w tym największych nadawców. Nasze chmurowe rozwiązanie wirtualnego rejestratora treści (nPVR) od pewnego czasu pilotażowo oferuje TVP – serwis umożliwia widzom zatrzymanie i wznowienie odtwarzania programu, powrót do początku audycji oraz oglądanie audycji emitowanych nawet kilka dni wcześniej. W marcu br. Emitel uruchomił dla CDA.pl platformę z filmami i serialami na życzenie. Aplikacja CDA Premium jest zgodna ze standardem HbbTV 1.5 lub wyższym i dostępna na multipleksie ósmym na 86 pozycji - wyjaśnia Mroczkowski. Biblioteka aplikacji obejmuje ponad 12 tys. pozycji. Subskrypcja kosztuje 23,99 zł miesięcznie.

W niektórych krajach, na przykład w Czechach, stacje radiowe są nadawane za pośrednictwem samych multipleksów, czyli bez technologii HbbTV. W naszym kraju jedynie w kodowanym MUX-4  Polsat Box można słuchać wybranych rozgłośni. Czy w Polsce powinny trafić na inne multipleksy? - Każda dodatkowa usługa wymagająca przesyłania sygnału drogą rozsiewczą zajmuje cenne pasmo w multipleksie ograniczając ilość dostępnych kanałów TV albo ich, jakość. Oglądanie telewizji, co oczywiste, znacząco rożni się od słuchania radia. Radio to głównie medium towarzyszące. Tylko część użytkowników telewizji naziemnej jest zainteresowana słuchaniem radia za pośrednictwem telewizora. Dlatego nie przewidziano transmisji sygnału stacji radiowych w polskich multipleksach telewizyjnych. Nie oznacza to, że nie ma możliwości korzystania z przekazów radiowych. Z pomocą przychodzi HbbTV, pozwalając na odtwarzanie radia, przesyłanego przez Internet, na odbiorniku TV. Kanały radiowe dostępne są na kanale 98 w aplikacji EmiRadio - przekonuje przedstawiciel Emitela.

Choć w Polsce po aplikacje HbbTV nie sięgają sieci kablowe czy platformy cyfrowe, jak dzieje się chociażby w Niemczech, to firma przewiduje dalszy wzrost popularności telewizji hybrydowej. 

- W naszej ocenie telewizja hybrydowa jest doskonałym uzupełnieniem oferty telewizji naziemnej i będzie się rozwijać. Według naszych ostrożnych szacunków liczba gospodarstw domowych z aktywną usługą HbbTV przekroczyła już 1,3 mln i stale rośnie – tłumaczy Mroczkowski.

Dołącz do dyskusji: Emitel: 1,3 mln gospodarstw domowych w Polsce z aktywną usługą HbbTV

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Apel
KRRiT powinna prawnie uregulować kwestię agresywnych reklam w HbbTV. Dzisiaj jest totalna samowolka nadawców w tym temacie ze szkodą dla widzów.
odpowiedź
User
A to chyba że
Czyli według wypowiedzi największą zasługą Hbbtv jest emisja dedykowanych reklam. Dlatego zablokowano bardzo dobry tuner Canal+ box bo nie miał tej reklamowej przystawki Hbbtv.
odpowiedź
User
Sztefan
No, ale jak komuś przeszkadza HbbTV to każdy telewizor pozwala na wyłączenie.
odpowiedź