Koniec z filmami za darmo?
Koniec z darmowymi filmami-bonusami do gazet
- Skala tego zjawisko jest bardzo duża i rośnie od trzech lat. W ubiegłym roku płyt-insertów z muzyką było ok. 10 mln mniej niż rok wcześniej, ale to miejsce wypełniły z naddatkiem płyty z filmami. Mogło ich być kilkanaście, a być może nawet kilkadziesiąt milionów - powiedział gazecie Grzegorz Burakiewicz, kierownik wydziału nagrań mechanicznych ZAiKS.
W ocenie Stowarzyszenia Autorów ZAiKS na rynek trafiło w 2003 r. ponad 50 mln płyt CD jako tzw. inserty, płyty premium, bonusy dołączane do czasopism i innych produktów. To trzykrotnie więcej, niż wynosi sprzedaż płyt w sklepach.
Rosnącej bezpłatnej ofercie towarzyszy spadek sprzedaży w sklepach. Szacuje się, że w 2003 r. kupiono w nich nieco ponad 13 mln płyt, dwukrotnie mniej niż przed trzema laty.
Dlatego - mówi Burakiewicz - jakkolwiek zdania są ciągle podzielone, formułowana jest opinia, że darmowa dystrybucja niszczy dotychczasowy rynek. Inna kwestia - dodaje - że zarówno autorzy, jak i producenci uczestniczą w darmowej dystrybucji, nie odbywa się to bez ich wiedzy i nie za darmo. Wydawcy muszą płacić tantiemy twórcom i opłaty licencyjne producentom.
Inne
Dołącz do dyskusji: Koniec z filmami za darmo?