SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Koniec z filmami za darmo?

Koniec z darmowymi filmami-bonusami do gazet

Ponad 50 milionów płyt z muzyką i zaskakująca ilość, bo co najmniej kilkanaście milionów, płyt DVD z filmami trafiło w ubiegłym roku do odbiorców za darmo. Do tego trzeba dodać setki tysięcy bezpłatnych kopii programów komputerowych, tysiące pakietów ubezpieczeniowych dla klientów banków, wiele tytułów gazet. To nie jest nieuczciwa konkurencja - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ktoś jednak za rozdawanie płaci, a niektóre rynki, nawet jeśli już nie zostały rozdawnictwem zrujnowane, to na pewno zmienione - pisze w "Rzeczpospolitej" Zbigniew Zwierzchowski.

- Skala tego zjawisko jest bardzo duża i rośnie od trzech lat. W ubiegłym roku płyt-insertów z muzyką było ok. 10 mln mniej niż rok wcześniej, ale to miejsce wypełniły z naddatkiem płyty z filmami. Mogło ich być kilkanaście, a być może nawet kilkadziesiąt milionów - powiedział gazecie Grzegorz Burakiewicz, kierownik wydziału nagrań mechanicznych ZAiKS.

W ocenie Stowarzyszenia Autorów ZAiKS na rynek trafiło w 2003 r. ponad 50 mln płyt CD jako tzw. inserty, płyty premium, bonusy dołączane do czasopism i innych produktów. To trzykrotnie więcej, niż wynosi sprzedaż płyt w sklepach.

Rosnącej bezpłatnej ofercie towarzyszy spadek sprzedaży w sklepach. Szacuje się, że w 2003 r. kupiono w nich nieco ponad 13 mln płyt, dwukrotnie mniej niż przed trzema laty.

Dlatego - mówi Burakiewicz - jakkolwiek zdania są ciągle podzielone, formułowana jest opinia, że darmowa dystrybucja niszczy dotychczasowy rynek. Inna kwestia - dodaje - że zarówno autorzy, jak i producenci uczestniczą w darmowej dystrybucji, nie odbywa się to bez ich wiedzy i nie za darmo. Wydawcy muszą płacić tantiemy twórcom i opłaty licencyjne producentom.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Koniec z filmami za darmo?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl