SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Krótszy czas oglądania telewizji w 2017 roku. Polsat i TVN liderami (raport)

W 2017 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej 16-49 z drugiego na pierwsze miejsce awansował TVN. Zmniejszył się czas oglądania telewizji przez Polaków, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Article

W 2017 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 18 minut i 32 sekundy. W porównaniu do 2016 roku czas ten skrócił się o 3 minuty i 13 sekund, a 2015 - o 5 minut - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Najwyższą oglądalność wśród wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w całym 2017 roku miał Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem poprzedniego roku zmalał o 4,72 proc. i wyniósł 10,91 proc.

Z trzeciej na drugą pozycję awansował TVN, którego udział w analizowanym okresie jednak zmalał o 4,82 proc. do 9,87 proc.

Podium uzupełnia TVP1, która spadła z miejsca drugiego. Jej wynik w porównaniu do 2016 roku zmalał o 13,60 proc. do 9,59 proc. Jednocześnie był to największy spadek w czołowej dziesiątce zestawienia.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (7,87 proc. udziału; w dół o 5,41 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 41,24 proc. w 2016 roku do 38,24 proc. w 2017 roku.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 4,27 proc., po wzroście o 12,07 proc.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (4,08 proc.; wzrost o 21,43 proc. - największy w top 10), TVP Info (3,83 proc.; + 17,48 proc.), TVN7 (3,29 proc.; - 1,20 proc.), TV Puls (3,03 proc.; - 5,31 proc.) i TTV (1,78 proc.; + 11,25 proc.).

Udział będącego nowym liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 12,65 proc., po jednak spadku o 0,78 proc. Na drugą lokatę spadł Polsat. Jego wynik w ub.r. wyniósł 12,37 proc., po spadku o 6,50 proc.

Dalej uplasowały się TVP2 (6,74 proc udziału; w dół o 6,13 proc.), która po raz pierwszy w historii pomiarów telemetrycznych w skali roku wyprzedziła TVP1 (6,11 proc.; - 17,32 proc.).

Tuż za czterema głównymi stacjami uplasował się kanał TV4 (4,07 proc. udziału; wzrost o 11,51 proc.).

Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.

Największą widownię w zeszłym roku, zgromadził eliminacyjny mecz piłki nożnej do MŚ Rosja 2018 pomiędzy Polską, a Czarnogórą, który odbył się 8 października. W Polsacie oglądało go średnio 8,50 mln osób (w Polsacie Sport - 950 tys.). Udział stacji w tym czasie wyniósł 52,97 proc. (Polsat Sport - około 6 proc.). Łączna widownia wygranego przez Polaków ostatniego eliminacyjnego pojedynku wyniosła 9,45 mln osób (około 59 proc. udziału).

Drugie miejsce zajął inny eliminacyjny mecz Polaków do mundialu w Rosji. Pojedynek z Rumunią z 10 czerwca w Polsacie miał średnio 7,26 mln osób i 50,26 proc. udziału (w Polsacie Sport - 726 tys. i około 5 proc.). Łącznie mecz ten miał 7,99 mln osób (55,3 proc. udziału).

Podium uzupełnia „Teleexpress”, którego wydanie z 6 stycznia (pokazane wyjątkowo o 17.52) oglądało 7,22 mln widzów, co przełożyło się na 43,89 proc. udziału. Jak wynika z informacji przekazanych nam przez TVP, jest to najwyższa widownia tego serwisu od 6 stycznia 2014 roku.

Oczko niżej uplasowała się transmisja finałowego konkursu prestiżowego Turnieju Czterech Skoczni w skokach narciarskich. Zawody z Bischofshofen śledziło średnio 6,91 mln widzów TVP1, co przełożyło się na 41,27 proc. udziału.

Piąty był eliminacyjny mecz piłki nożnej do MŚ Rosja 2018 pomiędzy Polską, a Czarnogórą z 26 marca. W Polsacie oglądało go średnio 6,88 mln osób (w Polsacie Sport - 857 tys.). Udział stacji w tym czasie wyniósł 41,07 proc. (Polsat Sport - 5,12 proc.).

Szósta lokata należała do indywidualnego konkursu skoków z Zakopanego. Zawody transmitowane w Jedynce 22 stycznia śledziło 6,79 mln widzów (45,78 proc. udziału).

Na siódmym miejscu uplasował się serial „M jak miłość”, który 2 stycznia w TVP2 miał 6,65 mln widzów, co przełożyło się na 39,88 proc. udziału.

Ranking 10 najchętniej oglądanych programów zdominowany został przez transmisje sportowe, którym przypadło aż 8 pozycji. Po jednym miejscu zajął serwis informacyjny i serial telewizyjny.

W top 10 audycji najwięcej, bo 5 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez Polsat. Cztery lokaty należały do programów TVP1, a jedna - do TVP2.

Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadził reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 26 listopada śledziło 4,55 mln widzów. Z kolei na czele filmów znalazł się kultowy „Kevin sam w Nowym Jorku” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 4,40 mln widzów).

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2017 roku wyniosły 27,03 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2016 roku o 10,51 proc.

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 4,35 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 13,87 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 14,55 proc. do 3,23 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP2 (1,31 mld zł; wzrost o 15,88 proc.), która wyprzedziła siostrzaną TVP1 (1,19 mld zł; w dół o 14,67 proc.).

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 795,33 mln zł i wzrostem o 15 proc.

Większość pozostałych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskał kanał 4Fun TV - było to 412,03 proc. do 371,64 mln zł. Na czele spadków znalazł się z kolei Discovery Channel (w dół o 21,85 proc. do 309,17 mln zł).

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2017 roku - 1,42 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki wzrosły rok do roku o 26,49 proc. Kolejne miejsca zajęły: Nestle (666,88 mln zł; do góry o 21,61 proc.) i Polkomtel (630,26 mln zł; + 68,55 proc.).

ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Krótszy czas oglądania telewizji w 2017 roku. Polsat i TVN liderami (raport)

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Odpadlem już dawno
Nie oglądalem już ich chyba z pięć lat. A nawet dłużej, od Smoleńska.

W sieci jeśli odpalam cos z telwizji, to są to Wiadomości TVP. I to po większym dymie w ich sprawie na portalu Wyborczej. Który ze względu na niski koszt (ostatnio 10 zł za kwartał!), prenumeruje.

Dostępność w internecie do Polsatu jest za przeproszeniem ale posrana. Nawet archiwalnych programów trudno szukać na You Tube. A na grzebnje w tej ich zacinajacej się iPli nie mam ochoty.

Okazuje się, że to całe gadanie o przenoszeniu telewizji do sieci w Polsce było póki co biciem piany. I to paradoksalnie w przypadku Polsatu, bo Solorz kupując Plusa motywowal to trendem konwergencji. Telewizja w telefonie miała być priorytetem dla jedynego polskiego telelomu. Możliwości techniczne już sa. Częstotliwości mają, nasycenie rynku w smartfony i tablety jest już na poziomie umożliwiającym rentowność, a oferta programowa mizerna. Naprawde kie rozumiem dlaczego Polsat czy TVN nie potrafią dogadać się z You Tube.

Wiadomości TVP na YT wrzucane są codziennie pewnie połlegalnie, ale skoro są wrzucanie regularnie, to albo firma tego nie ściąga, albo wręcz przymyka na to oko. I to jest z korzyścią dla widza.

Największą komercyjna brytyjska stacja czyli Sky News może dawać program na żywo na swoim profilu na Facebooku, a polskie wieśniaki utrudniają nam oglądanie jak mogą.
31 12
odpowiedź
User
pavv
"Zmniejszył się czas oglądania telewizji przez Polaków, choć zwiększyły się wydatki reklamowe." Czyli torciki w agencjach reklamowych ładnie były namalowane skoro reklamodawcy wywalili kasę w nic.
26 9
odpowiedź
User
Ja
Tego g..... czyli tvn nikt nie oglada to szambo zabrac im koncesjie von
14 42
odpowiedź
User
nie oglądam polskich stacji
Disney kupuje Fox, rozwija streaming, Netflix najbardziej dochodowy, Discovery kupuje Scripps. A tymczasem w Polsce mamy +/-2% każdej stacji, w internecie polskie tv kuleją, a na antenach same paradokumenty i telenowele.
15 9
odpowiedź
User
Kosma
Wszyscy reklamodawcy powinni pomyśleć o realnych zmianach i przenoszeniu budżetów TV do VOD w internecie.
12 11
odpowiedź