SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Krótszy czas oglądania telewizji w 2017 roku. Polsat i TVN liderami (raport)

W 2017 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej 16-49 z drugiego na pierwsze miejsce awansował TVN. Zmniejszył się czas oglądania telewizji przez Polaków, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Article

W 2017 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 18 minut i 32 sekundy. W porównaniu do 2016 roku czas ten skrócił się o 3 minuty i 13 sekund, a 2015 - o 5 minut - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Najwyższą oglądalność wśród wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w całym 2017 roku miał Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem poprzedniego roku zmalał o 4,72 proc. i wyniósł 10,91 proc.

Z trzeciej na drugą pozycję awansował TVN, którego udział w analizowanym okresie jednak zmalał o 4,82 proc. do 9,87 proc.

Podium uzupełnia TVP1, która spadła z miejsca drugiego. Jej wynik w porównaniu do 2016 roku zmalał o 13,60 proc. do 9,59 proc. Jednocześnie był to największy spadek w czołowej dziesiątce zestawienia.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (7,87 proc. udziału; w dół o 5,41 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 41,24 proc. w 2016 roku do 38,24 proc. w 2017 roku.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 4,27 proc., po wzroście o 12,07 proc.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (4,08 proc.; wzrost o 21,43 proc. - największy w top 10), TVP Info (3,83 proc.; + 17,48 proc.), TVN7 (3,29 proc.; - 1,20 proc.), TV Puls (3,03 proc.; - 5,31 proc.) i TTV (1,78 proc.; + 11,25 proc.).

Udział będącego nowym liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 12,65 proc., po jednak spadku o 0,78 proc. Na drugą lokatę spadł Polsat. Jego wynik w ub.r. wyniósł 12,37 proc., po spadku o 6,50 proc.

Dalej uplasowały się TVP2 (6,74 proc udziału; w dół o 6,13 proc.), która po raz pierwszy w historii pomiarów telemetrycznych w skali roku wyprzedziła TVP1 (6,11 proc.; - 17,32 proc.).

Tuż za czterema głównymi stacjami uplasował się kanał TV4 (4,07 proc. udziału; wzrost o 11,51 proc.).

Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.

Największą widownię w zeszłym roku, zgromadził eliminacyjny mecz piłki nożnej do MŚ Rosja 2018 pomiędzy Polską, a Czarnogórą, który odbył się 8 października. W Polsacie oglądało go średnio 8,50 mln osób (w Polsacie Sport - 950 tys.). Udział stacji w tym czasie wyniósł 52,97 proc. (Polsat Sport - około 6 proc.). Łączna widownia wygranego przez Polaków ostatniego eliminacyjnego pojedynku wyniosła 9,45 mln osób (około 59 proc. udziału).

Drugie miejsce zajął inny eliminacyjny mecz Polaków do mundialu w Rosji. Pojedynek z Rumunią z 10 czerwca w Polsacie miał średnio 7,26 mln osób i 50,26 proc. udziału (w Polsacie Sport - 726 tys. i około 5 proc.). Łącznie mecz ten miał 7,99 mln osób (55,3 proc. udziału).

Podium uzupełnia „Teleexpress”, którego wydanie z 6 stycznia (pokazane wyjątkowo o 17.52) oglądało 7,22 mln widzów, co przełożyło się na 43,89 proc. udziału. Jak wynika z informacji przekazanych nam przez TVP, jest to najwyższa widownia tego serwisu od 6 stycznia 2014 roku.

Oczko niżej uplasowała się transmisja finałowego konkursu prestiżowego Turnieju Czterech Skoczni w skokach narciarskich. Zawody z Bischofshofen śledziło średnio 6,91 mln widzów TVP1, co przełożyło się na 41,27 proc. udziału.

Piąty był eliminacyjny mecz piłki nożnej do MŚ Rosja 2018 pomiędzy Polską, a Czarnogórą z 26 marca. W Polsacie oglądało go średnio 6,88 mln osób (w Polsacie Sport - 857 tys.). Udział stacji w tym czasie wyniósł 41,07 proc. (Polsat Sport - 5,12 proc.).

Szósta lokata należała do indywidualnego konkursu skoków z Zakopanego. Zawody transmitowane w Jedynce 22 stycznia śledziło 6,79 mln widzów (45,78 proc. udziału).

Na siódmym miejscu uplasował się serial „M jak miłość”, który 2 stycznia w TVP2 miał 6,65 mln widzów, co przełożyło się na 39,88 proc. udziału.

Ranking 10 najchętniej oglądanych programów zdominowany został przez transmisje sportowe, którym przypadło aż 8 pozycji. Po jednym miejscu zajął serwis informacyjny i serial telewizyjny.

W top 10 audycji najwięcej, bo 5 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez Polsat. Cztery lokaty należały do programów TVP1, a jedna - do TVP2.

Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadził reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 26 listopada śledziło 4,55 mln widzów. Z kolei na czele filmów znalazł się kultowy „Kevin sam w Nowym Jorku” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 4,40 mln widzów).

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2017 roku wyniosły 27,03 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2016 roku o 10,51 proc.

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 4,35 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 13,87 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 14,55 proc. do 3,23 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP2 (1,31 mld zł; wzrost o 15,88 proc.), która wyprzedziła siostrzaną TVP1 (1,19 mld zł; w dół o 14,67 proc.).

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 795,33 mln zł i wzrostem o 15 proc.

Większość pozostałych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskał kanał 4Fun TV - było to 412,03 proc. do 371,64 mln zł. Na czele spadków znalazł się z kolei Discovery Channel (w dół o 21,85 proc. do 309,17 mln zł).

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2017 roku - 1,42 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki wzrosły rok do roku o 26,49 proc. Kolejne miejsca zajęły: Nestle (666,88 mln zł; do góry o 21,61 proc.) i Polkomtel (630,26 mln zł; + 68,55 proc.).

ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Krótszy czas oglądania telewizji w 2017 roku. Polsat i TVN liderami (raport)

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Odpadlem już dawno
Nie oglądalem już ich chyba z pięć lat. A nawet dłużej, od Smoleńska.

W sieci jeśli odpalam cos z telwizji, to są to Wiadomości TVP. I to po większym dymie w ich sprawie na portalu Wyborczej. Który ze względu na niski koszt (ostatnio 10 zł za kwartał!), prenumeruje.

Dostępność w internecie do Polsatu jest za przeproszeniem ale posrana. Nawet archiwalnych programów trudno szukać na You Tube. A na grzebnje w tej ich zacinajacej się iPli nie mam ochoty.

Okazuje się, że to całe gadanie o przenoszeniu telewizji do sieci w Polsce było póki co biciem piany. I to paradoksalnie w przypadku Polsatu, bo Solorz kupując Plusa motywowal to trendem konwergencji. Telewizja w telefonie miała być priorytetem dla jedynego polskiego telelomu. Możliwości techniczne już sa. Częstotliwości mają, nasycenie rynku w smartfony i tablety jest już na poziomie umożliwiającym rentowność, a oferta programowa mizerna. Naprawde kie rozumiem dlaczego Polsat czy TVN nie potrafią dogadać się z You Tube.

Wiadomości TVP na YT wrzucane są codziennie pewnie połlegalnie, ale skoro są wrzucanie regularnie, to albo firma tego nie ściąga, albo wręcz przymyka na to oko. I to jest z korzyścią dla widza.

Największą komercyjna brytyjska stacja czyli Sky News może dawać program na żywo na swoim profilu na Facebooku, a polskie wieśniaki utrudniają nam oglądanie jak mogą.
23 4
odpowiedź
User
pavv
"Zmniejszył się czas oglądania telewizji przez Polaków, choć zwiększyły się wydatki reklamowe." Czyli torciki w agencjach reklamowych ładnie były namalowane skoro reklamodawcy wywalili kasę w nic.
17 1
odpowiedź
User
Ja
Tego g..... czyli tvn nikt nie oglada to szambo zabrac im koncesjie von
5 34
odpowiedź
User
nie oglądam polskich stacji
Disney kupuje Fox, rozwija streaming, Netflix najbardziej dochodowy, Discovery kupuje Scripps. A tymczasem w Polsce mamy +/-2% każdej stacji, w internecie polskie tv kuleją, a na antenach same paradokumenty i telenowele.
6 1
odpowiedź
User
Kosma
Wszyscy reklamodawcy powinni pomyśleć o realnych zmianach i przenoszeniu budżetów TV do VOD w internecie.
4 2
odpowiedź
User
Janek
Kolejny rok sukcesów Kurskiego. Pewnie znowu mu podwyżkę dadzą.
3 3
odpowiedź
User
Ola
Dlaczego TVP Info nie pojawia się w wydatkach reklamowych mając taka oglądalność?
3 1
odpowiedź
User
Andrzej
Tefałenów nie oglądąm już od 3 lat - KLAMIĄ !
7 4
odpowiedź
User
Lola
Też nie oglądam TVN i nie czytam GieWnianej
5 4
odpowiedź
User
andy
W tvp oglądam tylko WOśP, no i mecze 27:1
2 4
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing