SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KRRiT wyjaśnia, czy youtuber złamał przepisy reklamując whisky. „Sprawa może skończyć się upomnieniem”

Co najmniej pięć przepisów mógł naruszyć youtuber, który na swoim kanale reklamował whisky - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie ujawnia o kogo chodzi, ale nieoficjalnie wiemy, że to „pomniejszy twórca i nikt znany”. Choć sprawa brzmi poważnie, skończyć się może tylko na upomnieniu - mówią nasze źródła w KRRiT.

- On doskonale wie, że wszczęto w jego sprawie postępowanie, dostał już informację na ten temat – słyszymy w siedzibie KRRiT. Kim jest youtuber, którego działania sprawdza regulator? Tego nikt z Krajowej Rady nie ujawnia; nie zrobił tego także przewodniczący Maciej Świrski, który jako pierwszy poinformował opinię publiczną, że wszczyna takie postępowanie.Nieoficjalnie wiemy, że w grę wchodzi osoba "o nieznanym nazwisku i niedużych zasięgach". 

Rzeczniczka regulatora, Teresa Brykczyńska przekazała nam, że „w wyniku planowej kontroli dostawców usług medialnych na żądanie wpisanych do wykazu prowadzonego przez przewodniczącego KRRiT” ustalono, że youtuber ten mógł za pośrednictwem swojego filmu z reklamą whisky naruszyć co najmniej kilka przepisów, regulujących działalność podmiotów dostarczających audiowizualne usługi medialne na żądanie.

Ile przepisów naruszył twórca filmu?

Z tego, co przekazuje nam KRRiT, wynika, że youtuber mógł naruszyć co najmniej pięć przepisów. - Chodzi o art.16b ust.1 pkt 6 ustawy o radiofonii i telewizji oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii poprzez promocję substancji psychotropowych lub środków odurzających – wylicza w rozmowie z nami rzeczniczka KRRiT, dodając: - Prowadzone są także ustalenia w kierunku naruszenia art.16b ust.1 pkt 2 urt oraz z art. 13(1) ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, poprzez promocję napojów alkoholowych, a także naruszenia art. 47e ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 4 urt dotyczących ochrony małoletnich z uwagi na treść eksponującą stosowanie przemocy oraz spożywanie alkoholu i używanie środków odurzających.

Ale to nie koniec. Zdaniem naszej rozmówczyni – youtuber, emitując reklamę whisky i nie oznaczając jej, mógł także naruszyć art.16 ust.1urt. - Obecnie prowadzone są czynności wyjaśniające, w kierunku wszczęcia postępowania administracyjnego z tytułu naruszenia powyższych przepisów – informuje nas rzeczniczka regulatora.

Czym może się to skończyć? Tego nie wiadomo, ale regulator może po prostu nałożyć na twórcę upomnienie i - zdaniem naszych rozmówców z kręgów zbliżonych do KRRiT - prawdopodobnie na tym właśnie rzecz cała się skończy.

Problem złożony, skala – niewielka

Brykczyńska zwraca także uwagę, iż problem jest szerszy, gdyż „część podmiotów, które udostępniają swoje katalogi zawierające treści audiowizualne na YouTube może spełniać kryteria ustawowe określone dla dostawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie”. - Należy zatem mieć na uwadze, że w takim przypadku, wobec tego rodzaju podmiotów, znajdują zastosowanie unormowania regulujące zasady udostępniania przekazów handlowych (w tym w szczególności tzw. zakazy produktowe) ustanowione wobec dostawców usług VOD – informuje nas Teresa Brykczyńska.

O problemie emisji reklam alkoholu na YouTube mówił także kilka dni temu podczas sejmowej komisji kultury przewodniczący KRRiT, Maciej Świrski. - Problem jest złożony, ale można też powiedzieć, że skala naruszeń jest niewielka. Krajowa Rada w ramach swych ustawowych kompetencji prowadzi zarówno planowany, jak i interwencyjny monitoring programów radiowych oraz telewizyjnych - będących pod polską jurysdykcją, a także serwisów VOD wpisanych do wykazu prowadzonego przez przewodniczącego - pod kątem przestrzegania przepisów regulujących rozpowszechnianie przekazów handlowych, w tym szczególnie zakazu reklamy wyrobów tytoniowych oraz reklam alkoholu, z wyłączeniem piwa. Jak wiemy piwo można reklamować, ale nie w czasie chronionym, co znaczy, że w godz. 6-20 reklama piwa jest niedozwolona - mówił w przewodniczący.

W 2022 r. Departament Monitoringu KRRiT przeprowadził przy użyciu programu Arianna (oprócz codziennych kontroli programów telewizyjnych) 150 planowych i interwencyjnych monitoringów programów telewizyjnych dotyczących przestrzegania tych przepisów, 307 monitoringów programów radiowych oraz 44 monitoringi serwisów VOD. - W wyniku tych monitoringów nie stwierdzono naruszeń przepisu ustanawiającego bezwzględny zakaz reklamy wyrobów tytoniowych ani alkoholu wysokoprocentowego – przekazał w Sejmie Maciej Świrski. Sprawa niewymienianego z nazwiska (z powodów formalnych) youtubera, wyjaśniana w KRRiT, pojawić się miała dopiero w styczniu br.

Kim jest Maciej Świrski

Maciej Świrski jest przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji od października 2022 roku. Do tego momentu był przewodniczącym rady nadzorczej Polskiego Agencji Prasowej.

Szef KRRiT jest absolwentem Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego, PMTP University of Wisconsin (Milwaukee), MBA (Akademia Koźmińskiego). W 2012 r. założył Redutę Dobrego Imienia - Polską Ligę przeciw Zniesławieniom. W latach 2016-2018 pełnił funkcję wiceprezesa Polskiej Fundacji Narodowej. Jest blogerem politycznym (publikuje na Salon24.pl i wPolityce.pl).

Dołącz do dyskusji: KRRiT wyjaśnia, czy youtuber złamał przepisy reklamując whisky. „Sprawa może skończyć się upomnieniem”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Iwo Krafcik
Od 6-20 nie możecie oglądać ani Milera ani Kopyra. I basta
odpowiedź
User
Fenoloftaleina
Youtuber jako dostawca VOD. Taka jest świadomość prawna i świadomość rzeczywistości naszych ustawodawców
odpowiedź
User
Single malt
Od 6-20 nie możecie oglądać ani Milera ani Kopyra. I basta


Ani być pod (ich) wpływem.
odpowiedź