SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Maleją wpływy i zysk Orange Polska. Więcej klientów usług mobilnych

W 2013 roku Orange Polska zanotowało o 8,6 proc. niższe przychody i aż o 65,6 proc. niższy zysk netto niż rok wcześniej. Operator zyskał nowych klientów telefonii komórkowej, internetu i telewizji, za to stracił abonentów telefonii stacjonarnej.

Orange Polska w ub.r. miało 12,923 mld zł przychodów, o 8,6 proc. mniej niż w 2012 roku. W samym IV kwartale zmalały one o 9,3 proc. do 3,157 mld zł.

Przy czym operator zaznacza, że w całym 2013 roku aż 693 mln zł spadku jego wpływów wynika z regulacji prawnych, głównie z obniżki stawki MTR za połączenia głosowe. Firma podaje, że bez uwzględnienia tych regulacji jej przychody zmalały w ub.r. o 3,7 proc.

Z kolei koszty restrukturyzacji Orange Polska (spółka formalnie działa od początku br. z połączenia TP SA i PTK Centertel) wyniosły 147 mln zł, a związana z tą fuzją korekta - 33 mln zł.

Zysk netto operatora zmalał w ub.r. o 65,6 proc., do 294 mln zł, a w samym IV kwartale spółka zanotowała 102 mln zł straty netto (wobec 51 mln zł zysku rok wcześniej). - Spadek wynikał głównie z wpływu kosztów związanych z restrukturyzacją zatrudnienia, oraz ze zmiany EBITDA. Czynniki te zostały częściowo zrównoważone przez niższe koszty amortyzacji (spadek o 160 mln zł), niższe koszty finansowe netto (o 78 mln zł w porównaniu do 2012 roku) oraz niższy podatek dochodowy (o 147 mln zł niż rok wcześniej) - podaje firma w raporcie.

Przychody Orange zmalały we wszystkich segmentach telefonii komórkowej (najmocniej za usługi hurtowe - z 1,223 mld zł do 771 mln zł), przy czym wzrosły z tytułu sprzedaży sprzętu (z 141 do 149 mln zł). W segmencie stacjonarnym niewielki wzrost nastąpił tylko za usługi internetowe, telewizyjne i VoIP.

Liczba indywidualnych klientów telefonii stacjonarnej Orange zmalała w ub.r. o 6,8 proc. (do 4,759 mln), a internetu stacjonarnego - o 1,9 proc. (do 2,301 mln). Za to liczba klientów telefonii komórkowej wzrosła o 2,9 proc. (do 15,325 mln), a internetu mobilnego - o 18,3 proc. (do 1,165 mln).

- Nasza oferta konwergentna Orange Open znajduje się na dobrej ścieżce wzrostu, ograniczamy utratę klientów telefonii stacjonarnej i osiągnęliśmy bardzo wysoki przyrost liczby klientów komórkowych. Dotyczy to zwłaszcza segmentu post-paid, w którym liczba pozyskanych klientów w IV kwartale była najwyższa od 2009 roku - podkreśla Bruno Duthoit, Prezes Orange Polska. Operator podaje, że w ub.r. z kwartału na kwartał tracił coraz mniej klientów - kolejno: 109 tys., 96 tys., 78 tys. i 62 tys.

Jeśli chodzi o średni miesięczny przychód na klienta (wskaźnik ARPU), to wzrósł on w skali roku tylko dla internetu mobilnego - z 3,4 zł w IV kwartale 2012 roku do 4,5 zł w IV kwartale ub.r. - oraz internetu stacjonarnego, telewizji i VoIP - z 57,8 do 60,9 zł.

Z kolei ARPU dla stacjonarnych połączeń głosowych zmalało z 45,6 do 43,1 zł, dla oferty abonamentowej telefonii komórkowej - z 64,5 do 57,2 zł, a dla oferty na kartę - z 16,2 do 13 zł.

- W 2013 roku zainwestowaliśmy więcej środków w działalność komercyjną, co przyczyniło się do większej liczby pozyskanych klientów. Przewidujemy, że te inwestycje zwrócą się w kolejnych latach. Naszym wynikom finansowym pomogło 220 mln zł oszczędności kosztowych. Dzięki temu mogliśmy zrealizować cel na 2013 rok w zakresie organicznych przepływów pieniężnych, nie narażając nakładów inwestycyjnych - dodaje Jacques de Galzain, członek zarządu ds. finansów w firmie. - Przewidujemy, że w 2014 roku co najmniej powtórzymy poziom generowanych znormalizowanych przepływów pieniężnych z roku 2013. W przyszłym roku czekają nas znaczące jednorazowe wypływy gotówki, związane głównie z odnowieniem koncesji na posiadane częstotliwości oraz zakupem częstotliwości dla usług LTE. Niemniej jednak jesteśmy zdeterminowani by wynagradzać naszych akcjonariuszy i pomimo tych niepewności, zaproponujemy wypłatę w 2014 roku dywidendy w wysokości 0,5 zł na akcję - zapowiada.

Dołącz do dyskusji: Maleją wpływy i zysk Orange Polska. Więcej klientów usług mobilnych

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Posh
Lecimy, lecimy...
odpowiedź
User
Piotr
Proces jest nieunikniony biorąc pod uwagę kompletnie poronioną, niekonkurencyjną politykę cenową i niską jakość usług:
- ceny za pakiety telefonii stacjonarnej startują od 40 zł
- istnieje dziwoląg pt. opłata za utrzymanie linii. Mam internet w UPC (bez TV, telefonu) i nie płacę za żadne utrzymanie linii. Rozumiem taką opłatę przy zawieszeniu świadczenia usług, ale jeżeli na linii jest aktywna usługa (np. neostrada), to nie przysługuje żadna dodatkowa opłata.
- ceny za internet nie uwzględniają opłaty za utrzymanie linii. Po jej dodaniu neostrada jest 2x droższa niż kablówki
- jakość usług po kablu żenująco niska - neostrada kończy się zwykle około 6-10 mbitów/s, a konkurencja w tej samej cenie oferuje 30-60 mbits/s
- TV we współpracy z NC+ - nc+ w tej samej cenie oferuje więcej kanałów lub dołącza pakiety promocyjne gratis (np. komfort+/multi+ za 29zł) a w Orange w tej cenie tylko Komfort+
Orange, z czym do ludzi... żyjecie tylko dzięki wsiom i małym miejscowościom, gdzie konkurencji brak... ale Solorz i tam was wyleczy.
odpowiedź
User
parkingowy
nawet wprowadzenie płatnej infolinii nie pomogło? Może trzeba podnieść koszt za minutę połączenia, abym składając zwyczajowo 1 reklamację miesięcznie - był czyszczony nie na 15 a na więcej pln?
odpowiedź