SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Markety 30 proc. więcej na reklamy. Lidl przed Biedronką, Tesco mocno w górę

W 2013 roku cennikowe wydatki na reklamy hipermarketów i dyskontów (bez internetu) wzrosły o 31 proc. Największymi reklamodawcami pozostały Lidl Polska i Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki), a bardzo duży wzrost budżetu zanotowało Tesco Polska.

Z danych Kantar Media opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w ub.r. wydatki sklepów wielobranżowych na reklamy (bez uwzględnienia internetu) wyniosły nieco ponad miliard złotych, o 237,9 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 31 proc.

W tym miliardzie 744,7 mln zł stanowiły budżety dyskontów i sklepów o małej powierzchni (po wzroście w skali roku o 149,3 mln zł, czyli o 25,1 proc.), a 261,1 mln zł - wydatki hipermarketów (które zwiększyły się o 88,6 mln zł, czyli aż o 51,3 proc.).

>>> Polska reklama w 2013 r. o 4,5 proc. w dół. Telewizja wychodzi na plus

Zdecydowanie największym marketerem pozostał Lidl Polska, którego cennikowe inwestycje reklamowe w ub.r. zamknęły się kwotą 377,5 mln zł. Były wyższe niż rok wcześniej o 89,8 mln zł, co oznacza wzrost o 31,3 proc. Przez cały rok artykuły żywnościowe w Lidlu reklamowali w cotygodniowych odsłonach kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, do których wiosną ub.r. dołączył cukiernik Paweł Małecki (więcej na ten temat). Kampania pierwotnie miała skończyć się latem, ale ze względu na bardzo dobre wyniki i rozwijającą się formułę postanowiono ją przedłużyć na czas nieokreślony.

Budżet reklamowy zwiększyło też Jeronimo Martins Polska, ale słabiej niż Lidl. Cennikowe wydatki właściciela Biedronki wyniosły 207,5 mln zł, o 29,9 mln zł więcej niż w 2012 roku (to wzrost o 16,8 proc.). Z początkiem ub.r. wprowadzono bardziej lifestyle’owy format reklamowy Biedronki, oparty na haśle „My Polacy tak mamy!” i pokazywaniu jak „spotykają niskie ceny” (zobacz więcej). Ponadto wiosną artykuły żywnościowe reklamował aktor Daniel Olbrychski (obejrzyj to), a jesienią w kampanii „Ceny do wzięcia” wystąpiła prezenterka Marzena Rogalska (przeczytaj więcej i zobacz spot).

Budżety Lidla i Jeronimo Martins wyniosły razem 585 mln zł, stanowiąc 58,5 proc. wydatków wszystkich marketów. Przy czym Lidl umocnił się na pozycji lidera - jego przewaga nad Biedronką wzrosła ze 110 mln zł w 2012 roku do 160 mln zł.

Z kolei Tesco Polska cennikowo przeznaczyło w 2013 roku na reklamy 150,6 mln zł, po wzroście o 86,5 proc. w skali roku. W kampaniach tej sieci przez cały rok występowali animowani Henio i Krysia, a w kilku reklamach produktów żywnościowych pojawił się Robert Małkowicz (obejrzyj jedną z nich).

Wydatki reklamowe Kauflandu wzrosły w skali roku o 10,9 mln zł (to 21,8 proc. w górę), do 61 mln zł. W połowie ub.r. sieć promowała się pod hasłem „to co prawdziwe i polskie” (zobacz więcej). Z kolei budżet Metro Group, właściciela sieci Real i Makro Cash and Carry, zwiększył się o 9,2 proc., do 44,8 mln zł. Przypomnijmy, że hipermarkety Real od Metro Group przejmuje obecnie Grupa Auchan, na co w styczniu br. warunkowo zgodził się UOKiK (więcej na ten temat).

Za to wydatki ITM Polska, właściciela sklepów Intermarche, zmalały w ub.r. o 7,9 mln zł (to spadek o 16,7 proc.) i wyniosły 39,3 mln zł.

Wydatki na reklamy marketów (cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2013

2012

LIDL POLSKA

377 484 233 zł

287 699 185 zł

JERONIMO MARTINS POLSKA

207 515 385 zł

177 659 314 zł

TESCO POLSKA

150 581 453 zł

80 716 883 zł

KAUFLAND POLSKA

61 031 285 zł

50 096 006 zł

METRO GROUP

44 845 781 zł

41 059 845 zł

ITM POLSKA

39 347 071 zł

47 254 777 zł

wszystkie sklepy

1 005 781 851 zł

767 877 418 zł

Dołącz do dyskusji: Markety 30 proc. więcej na reklamy. Lidl przed Biedronką, Tesco mocno w górę

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl