SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Właściciel Media Expert z ponad 6,7 mld zł wpływów i 275 mln zł zysku. 100 mln zł przychodów spółki marketingowej

W minionym roku finansowym grupa kapitałowa Terg, właściciel elektromarketów Media Expert, zanotowała ponad 6,7 mld zł przychodów i 274,8 mln zł zysku netto. Firma zatrudnia 8,7 tys. osób, a sieć Media Expert liczy 455 sklepów. Spółka zależna Media Expert, zajmująca się aktywnościami marketingowymi, w ciągu pięciu kwartałów miała 101,7 mln zł przychodów i 3,8 mln zł zysku netto.

Article

Do grupy kapitałowej Terg na koniec marca br. należało 469 punktów handlowych (z czego 431 sklepów Media Expert należących do samej spółki Terg), w ciągu roku ich liczba wzrosła o 39 (to wyłącznie placówki pod marką Media Expert). Sklepy mają powierzchnię od 150 do 3 tys. metrów kwadratowych, 455 działa pod marką Media Expert.

- Każdy sklep na bieżąco oceniany był pod kątem rentowności i efektywności funkcjonowania, a w przypadku braku rentowności podejmowane były działania naprawcze, zmieniające lokalizację czy też likwidację nierentownych sklepów - zaznaczono w sprawozdaniu firmy.

Wzrost sprzedaży w trzech sklepach internetowych

Ponadto Terg jest właścicielem trzech sklepów internetowych: Mediaexpert.pl, Electro.pl, Avans. W sprawozdaniu spółka zaznaczyła, że sprzedaż z nich wzrosła, nie podając, o ile dokładnie.

- Wspieranie intensywnymi działaniami marketingowymi online i bezpośrednie docieranie do klienta, przekazywanie informacji ofertach spółki w sieci detalicznej sklepów i obszarze e-commerce działających pod nazwą Mediaexpert, Electro, Avans pozwoliło na zwiększenie sprzedaży. Ciągle była poszerzana i dostosowywana oferta towarów i usług sklepów internetowych z bezpośrednią dostawą oraz odbiorem w wybranym sklepie czy też odbiory za godzinę w sklepach Media Expert - opisano.

Do firmy Terg należy 13 spółek zależnych: Media Expert zajmuje się promocją i reklamą, Art-dom importuje towary z Azji, przejęty na początku 2017 roku Astral zarządzający obecnie sklepami Media Expert na południu kraju oraz uruchomionych w 2016 roku 10 pilotażowych spółek celowych, które mają na celu poprawę efektywności zarządzania siecią sprzedaży.

Łącznie na koniec marca br. grupa kapitałowa Terg poprzez spółki zależne wynajmowała 539 sklepów i magazynów w całym kraju.

Sprzedaż 16 proc. w górę

Jednostkowo spółka Terg w roku finansowym od kwietnia ub.r. do marca br. zanotowała 6,62 mld zł przychodów, co wobec 5,69 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 16,2 proc.

Wpływy ze sprzedaży zewnętrznej sprzętu elektronicznego, RTV i AGD poszły w górę z roku na rok z 4,72 do 5,52 mld zł (a od podmiotów zależnych wzrosły z 274,87 do 324,5 mln zł). Natomiast wpływy ze sprzedaży usług (najmu, marketingu i pośrednictwa finansowego) podmiotom zewnętrznym zwiększyły się z 679,11 do 707,55 mln zł, a podmiotom powiązanym ze spółką - z 20,67 do 60,29 mln zł.

W sprawozdaniu opisano, że spółka Terg „realizując plany wzmocniła swoją pozycję w kraju w branży RTV/AGD, między innymi intensyfikując sprzedaż e-commerce oraz otwierając kolejne sklepy sprzedaży detalicznej, istotnie poszerzając ofertę towarów i usług, jak również wzmacniając siłę marki poprzez liczne kampanie reklamowe o zasięgu regionalnymi, ogólnopolskim w prasie, radio, TV czy też internecie”.

8,7 tys. pracowników, zdecydowana większość w sklepach

Z drugiej strony koszty operacyjne spółki zwiększyły się o 14,1 proc. (czyli 777,3 mln zł) - z 5,5 do 6,28 mld zł. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 4,34 do 4,97 mld zł.

W samej spółce Terg średnie zatrudnienie w ub.r. wynosiło 8 319 pracowników, z czego 7 269 osób w sklepach, 1 013 w pionach administracyjnych, a 37 było na urlopach wychowawczych lub bezpłatnych.

Natomiast w całej grupie kapitałowej na koniec marca br. pracowało 8 682 osób, o 182 więcej niż rok wcześniej. Liczba pracowników w sklepach wzrosła w skali roku z 7 404 do 7 600, tych zatrudnionych w administracji - z 825 do 1 035, a liczba pracowników na urlopach zmalała z 271 do 37.

Jednostkowo wydatki firmy na wynagrodzenia zwiększyły się z 461,19 do 534,33 mln zł, czyli o 15,9 proc. Dodatkowo koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych poszły w górę z 98,68 do 102,79 mln zł.

Koszty usług obcych wzrosły z 478,48 do 547,48 mln zł, a zużycia materiałów i energii - z 70,01 do 77,58 mln zł. Natomiast nakłady na amortyzację zmalały z 35,64 do 33,59 mln zł.

Zysk w górę, 120 mln zł na dywidendę

Mocno poprawiły się wyniki rentowności firmy Terg. W ujęciu jednostkowym jej zysk operacyjny zwiększył się ze 175,18 do 328,39 mln zł, zysk brutto - ze 173,73 do 325,64 mln zł, a po odliczeniu podatku dochodowego (jego kwota wzrosła z 30,69 do 61,28 mln zł) zysk netto poszedł w górę ze 143,04 do 264,35 mln zł.

Jeszcze lepszą rentowność Terg osiągnął w ujęciu skonsolidowanym - zysk operacyjny wyniósł 350,1 mln zł, a zysk netto - 274,85 mln zł.

W spółce Terg po 34,63 proc. akcji mają jej prezes Marek Grzebita i wiceprezes Maciej Grzebita, 18,84 proc. - szefowa rady nadzorczej Teresa Grzebita, 3,92 proc. - wiceprezes Marcin Filipowicz, po 0,26 proc. - wiceprezesi Andrzej Błachowicz, Michał Nawrocki i Artur Walas, a 7,2 proc. to akcje własne firmy.

W zeszłorocznego skonsolidowanego zysku akcjonariusze zdecydowali się przeznaczyć 144,35 mln zł na kapitał rezerwowy, a 120 mln zł na dywidendę.

W poniższym zestawieniu jednostkowych wyników finansowych spółki Terg rok poprzedni to okres od kwietnia 2017 do marca ub.r., a rok bieżący - od kwietnia ub.r. do marca br.

Spółka marketingowa ze 102 mln zł wpływów i 3,8 mln zł zysku przez pięć kwartałów

Do firmy Terg bezpośrednio i poprzez inne spółki zależne należy 84 proc. udziałów spółki Media Expert, która zajmuje się działaniami marketingowymi. Z jednej strony odpowiada za przygotowywanie i realizację aktywności promocyjno-reklamowych w sklepach tej sieci (współpracuje przy tym z producentami i dystrybutorami oferowanego w nich sprzętu). Z drugiej strony zajmuje się prowadzeniem wszystkich działań marketingowych Media Expert - zarówno w mediach ATL (na czele z telewizją, radiem i internetem), jak też w BTL-u (m.in. plakaty, informatory handlowe, systemy marchandaisingu). A producenci i dystrybutorzy współfinansują kampanie Media Expert, w których promowane są urządzenia z ich oferty.

W sprawozdaniu zaznaczono, że w minionym roku finansowym spółka porozumiała się z Terg SA co do zmiany modelu zamówień i rozliczeń finansowych kampanii w radiu i telewizji. - W poprzednich latach zamawiane przez Spółkę (czyli Media Expert - przyp.) kampanie reklamowe radiowe i telewizyjne w rozgłośniach radiowych i domach mediowych stanowiły podstawę fakturowania dystrybutorów regionalnych tj. Terg SA w ramach obowiązujących ówcześnie zapisów umowy. Od grudnia 2018 r. natomiast tego typu kampanie reklamowe były już zamawiane bezpośrednio przez dystrybutora Terg SA w rozgłośniach radiowych, w stacjach telewizyjnych oraz w domach mediowych co wpłynęło i będzie wpływać w kolejnych okresach na zmniejszenie wartości przychodów ze sprzedaży w porównaniu z latami poprzednimi - opisano.

Firma szacowała, że w konsekwencji jej przychody i koszty w br. zmaleją o ok. 40 mln zł, przy czym nie będzie to mieć wpływu na jej działalność operacyjną

Od stycznia ub.r. do marca br. przychody spółki Media Expert wyniosły 101,66 mln zł, wobec 97,61 mln zł w roku kalendarzowym 2017. Przychody od podmiotów powiązanych z firmą zwiększyły się z 46,65 do 49 mln zł.

Wpływy marketingowe z kraju wzrosły z 75,34 do 77,84 mln zł, a z zagranicy - z 17,92 do 18,38 mln zł. Natomiast przychody z opłat licencyjnych poszły w górę z 4,35 do 5,44 mln zł.

Koszty operacyjne Media Expert od stycznia ub.r. do marca br. wyniosły 97,18 mln zł, podczas gdy w 2017 roku było to 90,85 mln zł. W zdecydowanej większości to nakłady na usługi obce, które poszły w górę z 87,36 do 91,23 mln zł. W firmie pracowały trzy osoby na stanowiskach biurowych, a wydatki na wynagrodzenia wzrosły z 791,2 tys. zł do 1,06 mln zł.

Przełożyło się to na spadek zysku sprzedażowego z 6,75 do 4,48 mln zł, operacyjnego - z 6,68 do 4,4 mln zł, zysku brutto - z 6,59 do 4,74 mln zł, a zysku netto - z 5,32 do 3,82 mln zł.

Zysk w całości przeznaczono na dywidendę dla wspólników.

Na kolejny rok spółka planuje dalszy rozwój rozpoznawalność marki Media Expert mający przełożyć się na większą liczbę klientów tej sieci (m.in. sklepu internetowego) i wzrost sprzedaży.

- Na wzrost rozpoznawalności i postrzegalności systemu Media Expert pozytywnie wpłynie planowany wzrost intensyfikacji organizowanych i przeprowadzanych przedsięwzięć promocyjno-marketingowych reklam telewizyjnych, radiowych oraz internetowych. Środki na intensywniejsze działania promocyjno-marketingowe zostaną pozyskane m.in. w wyniku planowanej sprzedaży usług marketingu bezpośredniego do dostawców AGD, RTV poszerzonych o dostawców i producentów IT oraz dystrybutora oraz w wyniku planowanych inwestycji środków własnych spółki na kampanie wizerunkowe marki oraz planowanych porozumień kontraktowych z dostawcami i dystrybutorem - zapowiedziano.

W poniższym zestawieniu jednostkowych wyników finansowych spółki Terg rok poprzedni to okres od stycznia do grudnia 2017 roku, a rok bieżący - od stycznia ub.r. do marca br.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Właściciel Media Expert z ponad 6,7 mld zł wpływów i 275 mln zł zysku. 100 mln zł przychodów spółki marketingowej

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ikan
oni sa mistrzami marketngu i trzeba im to przyznać.
7 2
odpowiedź
User
Vika
oni sa mistrzami marketngu i trzeba im to przyznać.
No reklamy mają takie ze naprawde zapadaja w pamiec
6 1
odpowiedź
User
bart
Sam się dziwię, że tak dobrze przędą. Bo na Ceneo w wielu innych sklepach jest po prostu taniej. I to w każdym przypadku (każdy towar).
8 3
odpowiedź
User
Hyr
Dziwne, ceny wysokie, obsługa beznadziejna a ludzie kupują. Siła reklamy
6 4
odpowiedź
User
dipi
oni sa mistrzami marketngu i trzeba im to przyznać.
pomyslec ze kiedys byli mały garazowym sklepem. szapoba ;)
5 0
odpowiedź