SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mediacap: w ub.r. wpływy 42 proc. w górę i 3,2 mln zł straty, przez epidemię paraliż w eventach i badaniach

W ub.r. holding marketingowo-badawczy Mediacap osiągnął wzrost przychodów o 41,9 proc. do 133,89 mln zł (głównie dzięki przejęciu LifeTube’a), a jego wynik netto zmalał z 3,24 mln zł zysku do 3,22 mln zł straty. Z powodu kryzysu wywołanego przez epidemię firma spodziewa, że rynek marketingowy w br. zmaleje o ponad 20 proc.

Jacek Olechowski, prezes i większościowy akcjonariusz MediacapuArticle

Pion marketingowy Mediacapu, obejmujący sieci partnerskie TalentMedia, LifeTube i Gamellon oraz agencje marketingowe Scholz&Friends Warszawa, EmLab, The Digitals i Booost zanotował wzrost przychodów z 66,88 do 107,77 mln zł.

Wynika to przede wszystkim z przejęcia wiosną ub.r. za 9,23 mln zł 79 proc. udziałów LifeTube’a. Ponadto Medicap w połowie roku w ramach podwyższenia kapitału zakładowego TalentMedia przejął 576 udziałów firmy za 2,29 mln zł, a na początku listopada kupił kolejne 555 udziałów jej udziałów za 3,27 mln zł. W efekcie udział Mediacapu w kapitale TalentMedia zwiększył się z 51 do 77 proc.

Z kolei TalentMedia jesienią za 3 mln zł kupił 100 proc. udziałów sieci Gamellon. Jednocześnie LifeTube, Gamellon i TalentMedia połączono w grupę LTTM. Mediacap podał, że w ub.r. wpływy grupy LTTM w ujęciu pro forma wyniosły 61,8 mln zł, o 10,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a zysk EBITDA - 1,71 mln zł.

- Podmiot dotąd był skupiony głównie na przychodach - jesteśmy przekonani, że osiągnięcie lepszej rentowności nastąpi w kolejnych latach, z zastrzeżeniem przejściowych wyzwań związanych z Covid-19 - zaznaczył zarząd Mediacapu w sprawozdaniu.

Zysk EBITDA pionu marketingowego Mediacapu zwiększył się z 3,51 do 7,12 mln zł, a wynik netto - z 1,62 mln zł zysku do 2,4 mln zł straty.

Z kolei segment danych firmy, w którego skład wchodzą spółki IQS i Plastream, zanotował spadek przychodów z 27,48 do 26,12 mln zł, zysk EBIDTA zwiększył się z 3,74 do 5,35 mln zł, a wynik netto zmalał z 1,63 mln zł zysku do 816 tys. zł straty.

Miesiąc temu Mediacap dokonał odpisu obniżającego wartość spółki Plastream, co obniżyło jego skonsolidowane wyniki za ub.r. o 2,3 mln zł, a jednostkowe - o 1,5 mln zł. Firma dodała, że otrzymała dwie oferty inwestycji w Plastream.

Łączne przychody Medicapu zwiększyły się z 94,35 do 133,89 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych z 90,53 do 127,04 mln zł zysk operacyjny poszedł w górę z 4,32 do 6,7 mln zł.

Pozostałe wskaźniki rentowności firmy zmalały poniżej zera: wynik brutto z 4,11 mln zł zysku do 2,46 mln zł straty, a wynik netto - z 3,24 mln zł zysku do 3,22 mln zł straty. Przesądził o tym wzrost kosztów finansowych (m.in. odpisów i wydatków na przejęcia) z 256 tys. zł do 9,22 mln zł.

Mediacap spodziewa się spadku o ponad 20 proc.

- W 2020 rok weszliśmy jako prawie dwukrotnie większy podmiot niż jeszcze kilka lat temu, gotowi do intensywnej pracy nad poprawą rentowności. Niestety wybuch pandemii Covid 19 i ograniczenie funkcjonowania gospodarki, był dla naszej organizacji mocnym ciosem - przyznał zarząd Mediacapu.

- W niektórych obszarach takich jak eventy czy badania jakościowe, straciliśmy perspektywę na uzyskiwanie przychodów przez wiele miesięcy i byliśmy zmuszeni podjąć trudne decyzje ograniczające koszty działalności. W efekcie z częścią zespołu musieliśmy się rozstać a większość wynagrodzeń skorygować - opisał. Cięcia wprowadzono też w grupie LTTM, miesiąc temu informowaliśmy, że rozstano się z kilkoma proc. pracowników. - Były to osoby zarówno współpracujące z LifeTube, jak i TalentMedia - mówił nam Paweł Stano, wiceprezes LTTM.

Władze firmy spodziewają się, że w br. cały rynek marketingowy zaleje o co najmniej 20 proc., wskutek czego zmniejszą się także jej przychody. - Będziemy w pełni skoncentrowani na tym, aby obronić dodatnią rentowność działalności operacyjnej poszczególnych elementów Grupy, kładąc w tym czasie jednak główny nacisk na ochronę naszych pracowników. W dłuższej perspektywie mamy jednak nadzieję na zwiększenie zasięgów działalności wirtualnej takiej jak influencer marketing i badania rynku online co po pandemii powinno przełożyć się na wzmocnienie pozycji rynkowej Grupy w czasach gdy gospodarka wejdzie w tryb wznoszący - zapowiedział zarząd Mediacapu.

Już w połowie marca firma informowała, że w związku z epidemią może zmaleć liczba zleceń i pojawią się zatory płatnicze. Zaznaczyła, że zastanawia się nad ograniczeniem wydatków inwestycyjnych.

Firma jest notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy. W poniedziałek na koniec sesji kurs spółki wynosił 1,27 zł, co przekładało się na kapitalizację w wysokości 23,4 mln zł. Większościowym akcjonariuszem jest prezes firmy Jacek Olechowski, który wraz z podmiotami zależnymi ma 52,88 proc. jej akcji.

W połowie marca cena akcji Mediacapu zmalała gwałtownie z poziomu ponad 2 zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Mediacap: w ub.r. wpływy 42 proc. w górę i 3,2 mln zł straty, przez epidemię paraliż w eventach i badaniach

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nicky
przychody o 42% w górę i spadek zysku, niezły dumping uprawiają !!!
odpowiedź
User
Lokomotywa
Za duża prędkość i za dużo wagoników na ostrym zakręcie
odpowiedź
User
ale jak to?
To wujkowie przestali dawać kieszonkowe i wydawać na bzdury qpe kasy? To tatu będzie zły i nie zaprosi na Święta wszystkich wujów obsadzonych w spółkach.
odpowiedź
User
Nick
W 2019 nikt nie widział się jeszcze z Covidem, więc uzasadnianie straty pandemią jest ciut od czapy (patrz tytuł)
odpowiedź