SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Microsoft na czele nowego rankingu najsilniejszych marek na świecie

Millward Brown ogłosiła 3 kwietnia 2006 w Financial Times nowy ranking najsilniejszych globalnych marek.

Ranking został opracowany przez Optimor – dział Millward Brown wyspecjalizowany w badaniach finansowych – w ramach badania BRANDZ™ Top 100 Most Powerful Brands na podstawie danych dotyczących ponad  30 tys. marek. Nowy ranking jest o tyle wyjątkowy, że jako pierwszy łączy w sobie dane z badań konsumenckich z dostępnymi publicznie informacjami finansowymi i na tej podstawie określa, w jaki sposób marki wpływają na wynik finansowy firm, których są własnością. Jest to też jedyny ranking mierzący liczbowo opinie konsumentów odnośnie do dynamiki marek i ich perspektyw na przyszłość, a także pierwszy ranking koncentrujący się na nie na markach przedsiębiorstw, lecz markach, z którymi na co dzień stykają się konsumenci.

BRANDZ™ Top 10 (wartość w mln USD):
1.Microsoft     62.039
2.GE     55.834
3.Coca-Cola   41.406
4.China Mobile   39.168
5.Marlboro     38.510
6.Wal-Mart    37.567
7.Google    37.445
8.IBM     36.084
9.Citibank    31.028
10.Toyota    30.201

Źródło:  Millward Brown Optimor (na podstawie danych z badań BRANDZ™, Euromonitor International oraz Bloomberg)

Z rankingu wynika, że najcenniejszą marką na świecie jest Microsoft, a jej wartość wynosi 62.039 mln USD. Drugie miejsce zajmuje GE (General Electric)  z kwotą 55.834 mln USD. Trzecia z kolei jest Coca-Cola (41.406 mln USD), a następne miejsce należy do China Mobile (39.168 mln USD).  Analiza przeprowadzona przez Millward Brown Optimor wskazuje ponadto, że:

Europa przewodzi pod względem marek luksusowych: Louis Vuitton zajmuje 24. miejsce, a za nim plasuje się Mercedes (28.), Porsche (44.), Chanel (75.) i Cartier (82.).  Badanie wskazuje, że popyt na dobra luksusowe gwałtownie rośnie, napędzany przez rosnącą skalę bogactwa na świecie oraz przyrost liczby „super zamożnych” klientów w krajach rozwijających się.

Marki chińskie nabierają znaczenia na światowym rynku: wzrost znaczenia chińskich marek takich jak China Mobile (miejsce 4. w rankingu) oraz dynamicznie rozwijających się nowych marek (jak np. Lenovo) odzwierciedla zarówno rozmiary chińskiego rynku, jak i tempo jego wzrostu i zdolność chińskich przedsiębiorstw do prowadzenia działalności w skali ogólnoświatowej.

Marki detaliczne nabierają znaczenia jako czynniki stymulujące zachowania konsumenckie: wiele firm działających w sektorze handlu detalicznego wykazuje duże zyski, których źródłem jest ich własna marka. Niekiedy zyski te są większe niż zyski związane z markami sprzedawanych przez te firmy produktów. Oznacza to, że robienie zakupów stało się czynnością „markową”. Na przykład amerykańska sieć wielkopowierzchniowych sklepów Wal-mart zajęła 6. miejsce, a za nią uplasowały się: Tesco (30.), eBay (38.) i sklep internetowy Amazon (78.). Daje to sieciom detalicznym silną pozycję przetargową wobec dostawców markowych produktów.

Nowa gospodarka, nowe modele biznesu i nowe pieniądze:  Nowe modele biznesowe umożliwiły nowym markom, takim jak Starbucks (pozycja 48.) czy Zara (87.) na ugruntowanie swojej pozycji nie tylko na rynku, ale także w świadomości konsumentów. Pozwala im to na tworzenie silnych fundamentów, dzięki którym mogą zdobywać wiodącą pozycję wśród „starych” marek. Ze względu na rosnącą akceptację dla „cyfrowych stylów życia” szybko rozwijają się marki umożliwiające klientom prowadzenie właśnie takiego życia, np. Google (7.) czy eBay. Wyzwaniem w tym sektorze jest jednak konieczność dokonywania ciągłych innowacji.

„Jest to pierwsze badanie, które nie ogranicza się do pokazania danych finansowych i „opinii ekspertów”  i obejmuje także wiedzę dotyczącą siły marek oraz ich dynamiki z punktu widzenia potencjalnych klientów,” mówi Andy Farr, dyrektor wykonawczy Millward Brown Optimor sprawujący kierownictwo merytoryczne nad badaniem. „Wyniki dowodzą, że  inwestowanie w marki to klucz do długofalowego sukcesu firm”.

Joanna Seddon, kierująca działalnością Millward Brown Optimor w skali globalnej dodaje:  „Przekonaliśmy się, że silne marki mogą mieć bardzo wymierną wartość finansową po wieloma względami. Najlepsze marki przynoszą wpływy i zyski, redukują ryzyko oraz koszt wejścia na nowe rynki, a także przyciągają zdolnych pracowników”.

Komentując ogłoszenie rankingu BRANDZ™ Top 100 prezes firmy Millward Brown Bob Meyers stwierdził: „Historia naszej firmy to historia pomagania klientom w podejmowaniu lepszych decyzji dotyczących marek. Ogłoszony ranking jest interesujący sam w sobie, lecz należy także pamiętać, że jego użyteczność wzrośnie, gdy będzie wykorzystywany do podejmowania decyzji biznesowych.  Dzięki metodzie zastosowanej w rankingu BRANDZ™ Top 100  dyrektorzy ds. marketingu i finansów  mogą lepiej zrozumieć i wykorzystać wartość marek do rozwijania działalności swoich firm i zwiększania zysków z inwestycji w działania marketingowe”.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Microsoft na czele nowego rankingu najsilniejszych marek na świecie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl