SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Miliardowe inwestycje na trasie Warszawa - Kraków

Porozumienie w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 8 Warszawa - Kielce - Kraków podpisali w środę w Radomiu przedstawiciele trzech województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego i małopolskiego.

Stanisław Owsiak z Rady Polityki Pieniężnej uważa, że Polska ma szansę wejść do strefy euro nie wcześniej niż w 2010-2011 roku. Nie wyklucza też zmiany reżimu kursowego przed wejściem do ERM2.

"Moim zdaniem nie było od samego początku szansy na wejście Polski do strefy euro w 2009 roku. Stwierdziłem - i podtrzymuję to nadal - że jeśli uda się to w roku 2010-2011, to będzie bardzo dobrze. Teraz zmienia się układ polityczny, którego intencje wobec przystąpienia Polski do strefy euro nie są czytelne" - powiedział członek RPP w środowym wywiadzie dla PAP.

"Wejście Polski do strefy euro powoli nam się oddala, biorąc pod uwagę ogólny stan gospodarki, sytuację w samej Unii i eurolandzie. Przy takim stanie gospodarki i ryzyku niespełnienia kryterium deficytu, wysokim bezrobociu, braku perspektyw na szybką konwergencję realną, to wydaje mi się, że ta druga strona nie jest w tej chwili wyraźnie zainteresowana" - dodał.

Owsiak nie przeciwstawia się też ewentualnej zmianie reżimu kursowego z płynnego na kierowany przed wejściem do ERM2.

"Wcześniejsze przejście, jeszcze przed ERM2 na kurs kierowany nie jest złą ideą. Trzeba się nad tym zastanowić" - dodał.

Według Owsiaka optymizm dotyczący wejścia do ERM2 i EMU został obecnie zredukowany z uwagi na ryzyko wiążące się z przebywaniem w ERM2 i spełnieniem kryteriów fiskalnych.

Owsiak poinformował PAP, że obecnie bank centralny pracuje nad zmianami funkcjonowania NBP po wejściu Polski do ERM2.

"Bank pracuje nad zmianami funkcjonowania NBP po wejściu Polski do ERM2. RPP zachęca, by przyspieszyć prace w tym zakresie" - powiedział.

"To nie jest też sprawa prosta z tego względu, że wymaga zdefiniowania nowego celu NBP. Obecnie kurs broni się sam. Jeśli wejdziemy do ERM2, trzeba ustalić kurs centralny, trzeba go bronić i jednocześnie trzeba realizować cel inflacyjny" - dodał.

Jego zdaniem największe zagrożenie jest ze strony niestabilnego kursu i deficytu sektora finansów publicznych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Miliardowe inwestycje na trasie Warszawa - Kraków

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl