SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mundialowe szaleństwo w komórce

Operatorzy komórkowi są przekonani, że zarobią krocie na mistrzostwach w piłce nożnej. Niektórzy z nich mają zamiar transmitować na żywo wszystkie 64 mecze finałów w Niemczech.

Wpływy operatorów z transmisji i serwisów wideo związanych z piłkarskimi mistrzostwami w Niemczech wyniosą 300 mln dolarów - ocenia firma badawcza Informa Media & Telecoms. To jedna czwarta z prognozowanych przez tę firmę tegorocznych wpływów operatorów z tego typu usług. Z raportu przedstawionego na niedawnym Wireless World Forum wynika, że przychody branży ze wszystkich usług związanych z piłkarską imprezą mogą wynieść nawet 8,5 mld dolarów, z czego lwia część -aż 7,3 mld dolarów - przypadnie na SMS - podała "Rzeczpospolita".

- Nie ma lepszego sposobu do zaprezentowania przez sieci komórkowe możliwości technologicznych niż tegoroczne lato, gdy uwaga świata będzie koncentrowała się na mundialu - uważa Nick Lane, analityk Informa Media & Telecoms. Branża komórkowa już od wielu miesięcy przygotowywała się do technologicznego wyzwania, jakim są mistrzostwa.

Szczególne zadanie staje przed sieciami w Niemczech, które muszą obsłużyć dodatkowy, o wiele większy niż zwykle, ruch na stadionach i w ich okolicach. To może się opłacać. Jak szacuje portal Moneysupermarket.com, 100 tys. brytyjskich kibiców, wybierających się do Niemiec na mistrzostwa, po każdym meczu będzie wydawać na rozmowy 850 tys. funtów (prawie 1,25 mln euro).

Dodatkowo sieci chcą na mistrzostwach zarobić, oferując klientom usługi i serwisy ściśle związane z tym wydarzeniem. - Akcje, gole, najświeższe informacje, emocje i atmosfera. To wszystko musi dostać od operatora użytkownik telefonu komórkowego, żeby był skłonny wydać dodatkowe pieniądze na piłkarskie serwisy - twierdzą specjaliści.

Bramki w telefonie
Operatorzy komórkowi będą konkurować z radiem i telewizją. Stąd informacje muszą być bardzo aktualne albo takie, których nikt inny nie poda. O pieniądzach decydować będzie więc czas i treść. - 13 procent naszych przychodów pochodzi z zakupu przez klientów usług związanych z treścią. A najchętniej kupowane są informacje piłkarskie - mówi "Rz" Antonella Ambriola, wicedyrektor techniczny włoskiej sieci 3Italia. Firma z myślą o mistrzostwach świata uruchomiła mobilną cyfrową telewizję pracującą w technologii DVB-H i planuje, że jej klienci będą na żywo oglądali mecze w swych komórkach LG-U900. Także siostrzana sieć 3UK zapowiada transmisję wszystkich 64 meczów dla swych klientów w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Niemiecka sieć T-Mobile wykupiła prawa do transmisji 20 meczów. Będą je mogli oglądać użytkownicy usług trzeciej generacji. Dodatkowo - we współpracy z płatną telewizją Premiere - zaoferuje swoim klientom pomeczowe skróty ze wszystkich 64 spotkań. Francuska sieć SFR zapowiada 4-minutowe pomeczowe skróty każdego spotkania.


Orange, we współpracy z telewizją TVN24 Sport, przygotowała nowy serwis Orange Mundial 2006. W telefonie będzie można przeczytać o nowościach z niemieckich boisk, obejrzeć programy oceniające mecze Polaków oraz inne spotkania. Hitem, a jednocześnie dodatkowo płatną usługą, mają być wywiady z polskimi piłkarzami. Orange udostępni też serwisy SMS-owe i MMS-owe zapowiedzi dnia, informacje o bohaterach meczów oraz podsumowanie ostatnich rozgrywek. W mobilnym portalu Orange World zamieszczone będą także informacje dotyczące naszej reprezentacji, opisy meczów Polaków i inne informacje związane z mundialem.

Zbigniew Boniek komentuje
Polska Telefonia Cyfrowa mundialowe nowości zgromadzi w swym mobilnym portalu Omnix. Są tam gry, w tym FIFA 2006, pliki wideo, kartki MMS i utwory muzyczne o tematyce futbolowej, tapety i animacje goli do pobrania na telefon komórkowy. Ponadto będzie można zamówić informacje SMS o wyniku meczu, subskrybować MMS o przygotowaniach do meczów i komentarze na ich temat. Komentatorem będzie Zbigniew Boniek. Już trwa Mistrzowska Loteria, której zwycięzcy pojadą na koszt PTC na mundial. Aby w niej uczestniczyć, trzeba pobrać z Omniksa choć jeden plik związany z mundialem. Poza tym informacji o mistrzostwach można szukać w serwisach telewizji Polsat, udostępnianych przez sieć Era.

Wybory mistera biało-czerwonych
W sieci Plus od początku czerwca rusza serwis "Mundial 2006", a w nim znajdą się informacje o meczach i naszej kadrze, komentarze ze stadionów, a także plotki, wywiady i zapowiedzi. Wszystkie informacje będą redagowane przez przebywających w Niemczech korespondentów "Przeglądu Sportowego". W dniu rozpoczęcia mistrzostw ruszy serwis MMS zawierający podsumowanie mundialowego dnia. I tu autorami będą dziennikarze "Przeglądu Sportowego". Operator ponadto będzie oferował kibicom związane z mundialem tapety i dzwonki, a także gry o tematyce piłkarskiej. Polkomtel proponuje też swoim klientom wybór Mistera Biało-Czerwonych, a użytkownikom Simplusa wzięcie udziału w grze online "Piłka", czytamy w "Rz".

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Mundialowe szaleństwo w komórce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl