SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Murdoch gra o cyfrę

Inwestycja giganta medialnego Ruperta Murdocha w telewizję Puls jest badaniem gruntu w Polsce - uważają obserwatorzy rynku mediów.

Jego głównym biznesem będzie bowiem budowa naziemnej telewizji cyfrowej, podał "Dzienik".

News Corp., którym kie­ruje Murdoch, kupił we wtorek 50 proc. udziałów w spółce TV Inwestycje, która z kolei kupiła pakiet prawie 49 proc. udziałów w telewizji Puls. Nie wiadomo, ile Murdoch zapłacił za te udziały. Franciszkanie (większościowy udziało­wiec) i News Corp. nie udzielają informacji. Krzysztof Turkowski, były prezes An­teny 1, który reprezentował Zygmunta Solorza-Żaka, udziałowca w Pulsie:- Puls jest wart 200 - 300 mln zł. Inwestycję Murdocha oceniam na kilka, może kilka­naście milionów euro.

To dla Murdocha drobna suma, biorąc pod uwa­gę, że roczne przychody News Corp. to 24 mld dola­rów. Analityków rynku me­dialnego dziwi, że gigant kupi pchełkę. Jak drobna jest to transakcja dla Murdocha świadczy fakt, że firma nie wydała w USA nawet komunikatu prasowego na ten temat.

 Puls ma śladowy udział w rynku oglądalności i nie ma ogólnopolskiego zasię­gu. - Murdoch chyba nawet nie zauważył tej inwestycji. To tak, jakby wyciągnął z kieszeni swoje kieszonkowe -  mówi Sobiesław Pająk, analityk Centralnego Domu Maklerskiego Pekao. Prze­widuje, że jest to próba za­czepienia się na rynku me­diów, stworzenia sobie moż­liwości do dalszych inwesty­cji. - Myślę, że w ten sposób zbada rynek, a prawdziwe pieniądze wyłoży na na­ziemną telewizję cyfrową. Ta ma ruszyć do 2014 roku-  mówi Pająk. Podobnie uważa Jacek Pogonowski, przedstawiciel funduszu in­westycyjnego Bartng w Polsce: - Na Pulsie się nie skoń­czy. Przyczółek przed wej­ściem w cyfrę jest bardzo prawdopodobny.

Konkurs na naziemną te­lewizję cyfrową organizo­wać będzie Urząd Komuni­kacji Elektronicznej. Rzecz­nik UKE Jacek Strzałkowski informuje, że raczej nie w tym roku. - Potrzebna jest strategia i rozporządze­nie przygotowane przez rząd. Obu nie ma - mówi Strzałkowski. Krzysztof Turkowski: - Czas będzie działał na korzyść Murdo­cha. Będzie mógł spokojnie przygotować się do ekspan­sji cyfrowej. A mając przy­czółek w postaci Pulsu, ła­twiej będzie mu otrzymać koncesję.

Tomasz Lis, członek za­rządu telewizji Polsat, któ­ry przez lalka lat przyglą­dał się imperium Murdochaw USA, twierdzi, że gigant kupując Puls, włożył stopę między drzwi. - To dopiero początek jego inwestycji. U nas na rynku medialnym tak naprawdę do kupienia jest wszystko poza telewi­zją publiczną. To kwestia ceny - ocenia Lis. Samego Murdocha porównuje do rekina o wielkim apetycja -Ludzie Murdocha szukali inwestycji w Polsce od wie­lu miesięcy. Czemu jednak nie kupili giganta? Wydaje się, że Solorz i Walter nie chcą teraz sprzedawać sta­cji, bo przynoszą zyski -mó­wi anonimowa osoba z kie­rownictwa dużej telewizji. Dodaje, że Murdoch chce mocniej wejść na rynek Eu­ropy Środkowo-Wchodniej.

Co oznaczać będzie inwe­stycja dla Pulsu? Nie może ona zmienić chrześcijań­skiego charakteru, bo na to nie pozwala koncesja. - Puls dostanie ciekawe filmy i pro­gramy z biblioteki Murdo­cha. Może transmisje spor­towe i kampanię reklamo­wą - mówi Turkowski.

Telewizja Puls jest pierwszą inwestycją telewi­zyjną w Polsce tego jedne­go z najbogatszych ludzi świata. Niemniej rynek Pol­ski nie jest zupełnie dziewi­czy dla News Corp. Od 1999 r. firma jest właścicielem spółki reklamy zewnętrznej News Outdoor. Z informacji "Dziennika" wynika, że rezy­dentem i główną osobą, któ­ra ma pilnować interesów Australijczyka u nas, jest Dariusz Dąbski, który zo­stał przewodniczącym ra­dy nadzorczej Pulsu. Wcze­śniej taką funkcję pełnił w Orlenie.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Murdoch gra o cyfrę

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl