SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Niższa cena 'GW' zmniejszy zysk Agory o kilkadziesiąt mln zł

'Najwyraźniej Agora przyjęła strategię, żeby zablokować ekspansję nowego dziennika Axel Springera już na samym początku'.

Obniżenie ceny „Gazety Wyborczej” zmniejszy tegoroczne przychody i zysk operacyjny Agory o kilkadziesiąt milionów złotych w stosunku do wcześniej oczekiwanych przez rynek wartości, uważają analitycy. W nieco mniejszym stopniu będzie to miało wpływ również na spodziewany zysk netto grupy. Uczestnicy rynku nie są przekonani, czy strategia Agory okaże się skuteczna.

„Najwyraźniej Agora przyjęła strategię, żeby zablokować ekspansję nowego dziennika Axel Springera już na samym początku. Pytanie tylko, czy taka strategia będzie skuteczna – czy czytelnicy większą wagę przywiązują do ceny, czy do jakości gazety” – powiedział Włodzimierz Giller, analityk Deutsche Banku.

„Ja osobiście uważam, że to nerwowy ruch, który bardzo niekorzystnie wpłynie na wyniki Agory” – dodał.

Agora poinformowała w środę wieczorem, że zdecydowała się od piątku, 14 kwietnia, obniżyć cenę „Gazety Wyborczej” do 1,5 zł w całym kraju w związku z ogłoszeniem ceny nowego produktu Axel Springer. Spółka podała, że „decyzja ta została podjęta, aby czytelnicy mogli dokonywać wyboru kierując się jedynie jakością, a nie względami ekonomicznymi”.

W opinii analityków BDM PKO BP decyzja Agory pokazuje, że spółka wcale nie jest tak pewna pozycji „Gazety”, jak do tej pory komunikowała rynkowi.

„Komunikat o nagłej obniżce ceny niesie jedno przesłanie: wbrew wcześniejszym zapewnieniom, obawiamy się konkurencji ‘Dziennika’” – napisali w codziennym raporcie analitycy BDM PKO BP.

Giller z Deutsche Banku uważa, że przychody grupy Agory w 2006 roku będą (za sprawą spadku ceny „GW”) mniejsze wobec jego wcześniejszych prognoz o około 50 mln zł i wyniosą 1,25 mld zł. Analityk także o około 50 mln zł zmniejszył swoją prognozę dla zysku operacyjnego i EBITDA Agory. Wcześniej zakładał, że EBITDA Agory wyniesie w tym roku 241 mln zł. Zysk netto grupy w jego ocenie wyniesie 50-55 mln zł (wcześniej prognozował 90 mln zł).

Jeszcze bardziej negatywnego wpływu obniżki ceny sztandarowego produktu grupy na wyniki Agory oczekuje Andrzej Szymański, analityk DM BZ WBK.

„W 2005 roku sprzedaż Gazety Wyborczej przyniosła 189 mln zł przychodów. Szacujemy, że po spadku ceny egzemplarza gazety te przychody spadną w skali roku o 35 %, czyli o 66 mln zł, przyjmując stała liczbę sprzedanych egzemplarzy. Przy założeniu, że te utracone przychody nie będą mogły być zastąpione wpływami z innych źródeł, ani przez redukcję kosztów, zysk operacyjny Agory spadnie o 66 mln zł” – napisał analityk DM BZ WBK w codziennym komentarzu.

Mimo negatywnego wpływu na przychody Agory obniżki ceny “GW” ten ruch pozytywnie ocenia Piotr Her, analityk Millennium DM.

„Według mnie, jest to jeden z najskuteczniejszych kroków, jakie mogła podjąć Agora w celu obrony pozycji ‘Gazety Wyborczej’. Będzie to miało mniej negatywny wpływ na wyniki, niż intensywnie prowadzona kampania promocyjna” – powiedział Her.

„Przychody ze sprzedaży egzemplarzy ‘GW’ stanowiły w zeszłym toku około 15% przychodów Agory. Uważam, że pozycja ta obniży się w tym roku o około 30%, a wpływ na zyski będzie mniejszy, ponieważ obniżka ceny pozwoli na mniejsze wydatki na promocję i reklamę, niż wcześniej zakładaliśmy” – dodał analityk.

W 2005 roku grupa Agory odnotowała 126,7 mln zł zysku netto, 150,8 mln zł zysku operacyjnego oraz 245,8 mln zł EBITDA przy 1,2 mld zł przychodów.

Rynek negatywnie przyjął środowy komunikat Agory. W czwartek kurs spółki spadał aż o 7,84 % i wynosił 43,65 zł, w tym czasie WIG 20 rósł o 0,85 %.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Niższa cena 'GW' zmniejszy zysk Agory o kilkadziesiąt mln zł

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl