SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Plan rozwoju sieci kolejowej

PKP PLK planują 7,4 mld zł rocznych wydatków na sieć kolejową w latach 2007-2013.

 PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PLK) będą potrzebowały w latach 2007-2013 rocznie 7,4 mld zł na utrzymanie i rozwój sieci kolejowej, poinformował we wtorek prezes spółki Tadeusz Augustowski. Oznacza to, że łącznie PLK będą potrzebowały w tym czasie 51,8 mld zł.

„W latach 2007-2013 będą konieczne znaczące środki na utrzymanie i rozwój polskiej sieci kolejowej” – powiedział Augustowski podczas konferencji prasowej w Mościbrodach.

Według prezesa, najwięcej, bo 4,3 mld zł średniorocznie, spółka będzie potrzebowała na niezbędne nakłady inwestycyjne, przede wszystkim na modernizację głównych szlaków kolejowych.

„Aby zrealizować niezbędne inwestycje, powinniśmy otrzymywać z budżetu przynajmniej 1,44 mld zł rocznie” – powiedział Augustowski.

Z materiałów przekazanych dziennikarzom wynika, że PLK będzie wydatkowała w tych latach 0,6 mld zł rocznie na działalność operacyjną i 2,5 mld zł na inwestycje odtworzeniowe.

„Nakłady inwestycyjne mają być głównie przeznaczone na modernizację korytarza kolejowego E30 do Katowic, ukończenie modernizacji korytarza E20 do Terespola, a także modernizację trasy E65 z Warszawy do Gdyni” – powiedział agencji ISB rzecznik PLK Krzysztof Łańcucki.

Według przedstawicieli spółki, aby realizować niezbędne inwestycje, konieczne jest zasilanie spółki z budżetu.

„Dopiero dzięki tym środkom będziemy mogli uzyskać finansowanie ze środków unijnych, które w większości mają pokryć niezbędne wydatki” – powiedział Łańcucki.

Na każdy 1 zł środków własnych z Unii Europejskiej można pozyskać średnio ok. 3 zł dodatkowych środków, dodał.

Rzecznik poinformował ISB, że w 2005 roku PLK otrzymały zaledwie 224 mln zł z budżetu państwa.

„Jeśli do końca października otrzymamy dalszych 137 mln zł, które mamy obiecane, uda nam się zrealizować tegoroczne nakłady inwestycyjne na kwotę ponad 1 mld zł” – powiedział Łańcucki.

Dodał jednak, że kwota ta byłaby nieadekwatna do potrzeb.

W 2004 roku nakłady inwestycyjne PLK wyniosły 953 mln zł.

TREND POPRAWY WYNIKÓW ZOSTANIE UTRZYMANY...

Prezes Augustowski poinformował, że w tym roku PLK powinny odnotować wynik netto zbliżony do uzyskanego w 2004 roku. W 2004 roku PKP PLK miały 172 mln zł straty netto przy ponad 3 mld zł przychodów.

Augustowski podkreślił, że uzyskany w ub. roku wynik był znacznie lepszy od 2002 roku, kiedy spółka poniosła stratę w wysokości prawie 900 mln zł.

„Ubiegłoroczną stratę obniżyliśmy dzięki zmniejszeniu kosztów w spółce i ich monitorowaniu” – powiedział prezes.

Dodał, że w 2004 roku koszty zmniejszyły się do 2,9 mld zł z 3,2 mld zł.

... ALE DALSZA OBNIŻKA KOSZTÓW OZNACZAĆ BĘDZIE ZWOLNIENIA

„Rezerwy proste, które służyły obniżaniu kosztów, już się kończą i obecnie jedynymi możliwościami dalszej obniżki są automatyzacja i informatyzacja, co będzie się wiązało ze zmniejszeniem zatrudnienia” – zapowiedział Augustowski.

Prezes powiedział jednak, że ponad tysiąc pracowników rocznie będzie odchodziło ze spółki w ramach tzw. naturalnych odejść. Na koniec 2004 roku w PLK było zatrudnionych ok. 45 tys. osób.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Plan rozwoju sieci kolejowej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl