SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Play ze wzrostem wpływów oraz spadkiem zysku i wydatków reklamowych. Ma 15,2 mln klientów, w tym 9,4 mln abonentów

W ub.r. operator sieci telekomunikacyjnej Play zanotował wzrost wpływów operacyjnych do 6,67 mld zł i spadek zysku netto z 712 do 387,3 mln zł. Na koniec roku sieć miała 15,22 mln użytkowników, w tym 9,43 mln abonentów. Zadłużenie netto firmy wynosiło 6,79 mld zł.

Article

Spółka Play Communications w ub.r. zanotowała wzrost wpływów operacyjnych o 9 proc. do 6,67 mld zł. Natomiast zysk operacyjny zmalał z 1,29 do 1,11 mld zł, a zysk netto - z 712 do 387,3 mln zł.

W samym czwartym kwartale ub.r. przychody operacyjne firmy wzrosły rok do roku z 1,62 do 1,74 mld zł, zysk operacyjny zmalał minimalnie, a zysk netto spadł ze 149,5 do 142,9 mln zł.

- W IV kw. 2017 roku kontynuowaliśmy nasze starania, aby sprostać oczekiwaniom klientów i zapewnić najlepszą jakość usług, co przełożyło się na dalszy wzrost bazy - do 15,2 mln klientów. W 2017 roku dołączyliśmy 1 064 tys. abonentów kontraktowych. Jesteśmy mocno skoncentrowani na realizacji naszej strategii, co przekłada się na rozwój komercyjny i solidne wyniki finansowe. Nasze przychody operacyjne za rok 2017 osiągnęły poziom 6 670 mln zł, czyli o 9% więcej niż w roku 2016, a skorygowana marża EBITDA wzrosła do 34,4%, tj. o 1,2 pkt procentowego r/r - napisał prezes Jorgen Bang-Jensen komentując wyniki.

Po stronie kosztów najmocniej wzrosły wydatki na roaming i inne rozliczenia międzyoperatorskie (z 1,49 do 1,73 mld zł w perspektywie całego roku) oraz wydatki określone jako ogólne i administracyjne (z 858,5 mln zł do 1,21 mld zł). Przy czym te drugie w samym czwartym kwartale ub.r. już zmalały. Play podał, że w drugiej połowie ub.r. negatywny wpływ darmowego roamingu w Unii Europejskiej wyniósł ok. 101 mln zł.

Play Communications poniósł też wyższe koszty finansowe (wzrost z 499,1 do 656,4 mln zł) i zapłacił więcej podatków (wzrost z 214,1 do 242 mln zł).

Firma ograniczyła natomiast wydatki marketingowe - o 14,5 proc. do 169,3 mln zł. W ub.r. kontynuowała serię kampanii reklamowych, w których znane osoby przychodzą do punktu sprzedaży tej sieci.

Głównym źródłem wpływów Play są usługi abonamentowe - przychody z nich wzrosły w ub.r. o 7,3 proc. do 2,87 mld zł. Procentowo jeszcze bardziej zwiększył się wpływy ze sprzedaży produktów i inne (o 10,3 proc. do 1,79 mld zł) oraz z połączeń międzyoperatorskich (o 16,2 proc. do 1,23 mld zł).

Zmalały natomiast przychody z usług na kartę - o 3,3 proc. do 619 mln zł.

Na koniec ub.r. dług Play Communications wynosił 7,42 mld zł, z czego 6,44 mld zł stanowiły obligacje. Jednocześnie firma miała 628,7 mln zł wolnych środków.

W ciągu roku długoterminowe zobowiązania finansowe spółki wzrosły z 5,18 do 6,75 mld zł.

Na koniec ub.r. Play miał 15,22 mln klientów, wobec 14,41 mln rok wcześniej. Liczba abonentów wzrosła z 8,37 do 9,43 mln, a użytkowników kart prepaid (do lutego br. należało je obowiązkowo zarejestrować) zmalała z 6,05 do 5,79 mln. Natomiast liczba aktywnych klientów Play wzrosła w ub.r. z 12,01 do 12,39 mln.

Średni miesięczny przychód (ARPU) od abonentów zmalał z 39,1 zł w 2016 roku do 38,4 zł w ub.r., natomiast w przypadku klientów ofert na kartę wzrósł z 17,4 do 18,2 zł. Mocno wzrosło ilość danych internetowych przesyłanych przez użytkowników.

Przeciętny koszt pozyskania nowego klienta (wskaźnik SAC) zmalał z 363,6 do 339 zł, natomiast koszt utrzymania klienta (SRC) wzrósł z 261,2 do 335,4 zł. Zdecydowana większość tych wydatków przypada na abonentów.

Play Comunications pod koniec lipca ub.r. zadebiutował na warszawskiej giełdzie, sprzedał akcje (po cenie jednostkowej 36 zł) za ok. 4,4 mld zł. Spółka zapowiadał, że w 2018 roku wypłaci 650 mln zł dywidendy. Na koniec wtorkowej sesji akcja firmy kosztowała 34,2 zł, co dawało jej kapitalizację w wysokości 8,68 mld zł.

Głównymi akcjonariuszami spółki są Tollerton Investment Limited (ma 27,65 proc. akcji) i Telco Holdings (27,32 proc.).

Na początku br. Play Comunications zawarł umowę, na mocy której może w 2020 roku przejąć Virgin Mobile Polska. Wprowadził też opłaty za roaming dla nowych klientów i wszystkich użytkowników ofert prepaidowych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Play ze wzrostem wpływów oraz spadkiem zysku i wydatków reklamowych. Ma 15,2 mln klientów, w tym 9,4 mln abonentów

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
KlientPlay
Skandal! Mieszkam w centrum Warszawy i od dawna problem z internetem mobilnym. Co chwila przerywa połączenia i szuka sieci. Oczywiście w BOK mówią, że wszystko ok i żadnych awarii nie mają. Wcześniej, przez kilkanaście lat byłem w Orange (Idea) i problemy były sporadyczne. W Play co chwila coś. Nosz qwa... A umowa na dwa lata więc jeszcze 10 miesięcy musze sie z nimi bujać....
10 9
odpowiedź