SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Polsat i RMF FM najlepiej postrzegane, TVP i Polskie Radio mocno w dół, zyskało Radio Maryja (opinie wyborców partii)

W ostatnich dwóch latach Telewizja Polska i Polskie Radio zanotowały największe pogorszenie ocen wśród Polaków, natomiast Radio Maryja ma mniej krytyków niż wcześniej - wynika z sondażu CBOS. Najlepiej ocenianym nadawcą telewizyjnym jest Polsat, a radiowym - RMF FM. TVN dobrze ocenia 43 proc. wyborców PiS i Kukiz ’15, a Polskie Radio - 34 proc. zwolenników PO.

Article

W sondażu CBOS zrealizowanym wśród reprezentatywnej grupy dorosłych Polaków działalność Telewizji Polskiej dobrze oceniło 57 proc. osób, a źle - 27 proc. TVN uzyskał 65 proc. pozytywnych i 18 proc. negatywnych opinii, a Polsat - 70 proc. pozytywnych i 12 proc. negatywnych.

TVP w ostatnich dwóch latach ma dużo słabsze wyniki niż wcześniej - w ub.r. pozytywnych ocen było 63-68 proc., a w br. - 55-57 proc., natomiast w latach 2008-2014 ten wskaźnik wynosił 71-85 proc. Jednocześnie odsetek negatywnych opinii wzrósł z 9-19 proc. do 27-31 proc.

Podobna zmiana nastąpiła w przypadku TVN: w latach 2008-2014 stację dobrze oceniało od 74 do 83 proc. respondentów, w ub.r. było to 72-74 proc., a w br. - 64-65 proc. Natomiast udział krytycznych głosów zwiększył się z 8-13 proc. w latach 2012-2014 do 16 proc. w ub.r. i 18 proc. w br.

W przypadku Polsatu odsetek negatywnych opinii wzrósł nieznacznie - z ok. 10 do 12-14 proc., natomiast odsetek pozytywnych zmalał z ok. 80 do ok. 70.

TVP i TVN zanotowały w br. najniższe odsetki pozytywnych ocen i najwyższe negatywnych w ciągu ostatnich 20 lat, kiedy CBOS realizuje sondaże na ten temat.

W br. przychylnych opinii o telewizji publicznej pierwszy raz było poniżej 60 proc., a tych krytycznych - powyżej 30 proc. W przypadku TVN wskaźnik pozytywnych ocen zmalał poniżej 70 proc., a negatywnych - zbliżył się do 20 proc.

CBOS podaje, że prywatnych nadawców krytykuje relatywnie dużo ludzi o prawicowych poglądach politycznych, a w przypadku TVN - także osób w wieku 25-34 lat i najlepiej wykształconych. Pozytywnie takie stacje oceniają natomiast respondenci z wykształceniem zasadniczym zawodowym i niskimi dochodami.

Z kolei TVP krytykują zwłaszcza osoby z dużych miast, z wyższym wykształceniem i wysokimi zarobkami, w wieku 25-34 lat, rzadko lub w ogóle nieuczestniczące w praktykach religijnych. Za to chwalą telewizję publiczną szczególnie ludzie z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym lub zasadniczym zawodowym oraz zarabiające poniżej 1,4 tys. zł na osobę w rodzinie


Polsat po spadku w ostatnich latach wrócił na pułap ok. 70 proc. pozytywnych ocen. Natomiast odsetek tych negatywnych od dekady oscyluje wokół 10 proc.

W sondażu z października br. Telewizję Polską pochwaliło 83 proc. osób deklarujących głosowanie na PiS, a skrytykowało 61 proc. wyborców PO i 63 proc. głosujących na Nowoczesną (podział preferencji tych ostatnich jest mniej miarodajny z uwagi na ich niższą liczebność). Najbardziej podzieleni pod tym względem są zwolennicy Kukiz ’15 (45 proc. pozytywnych i 30 proc. negatywnych), a wśród osób niezamierzających głosować lub niezdecydowanych czy to zrobią telewizję publiczną dobrze oceniaj 59 proc., a źle - 22-24 proc.

TVN zdecydowanie najlepiej oceniają wyborcy PO i Nowoczesnej (odpowiednio 93 i 87 proc. pozytywnych opinii i tylko 4 i 5 proc. negatywnych). Więcej zwolenników (po 43 proc.) niż przeciwników (odpowiednio 35 i 28 proc.) stacja ma też wśród osób głosujących na PiS i Kukiz ’15.

Polsat zebrał zdecydowanie więcej dobrych niż złych ocen wśród wyborców wszystkich partii, a także osób niechcących głosować lub zastanawiających się nad tym. Stację najbardziej chwalą zwolennicy PO (83 proc. pozytywnych ocen) i respondenci niezdecydowani co do udziału w wyborach (82 proc.), a najbardziej krytykują wyborcy PiS (21 proc. negatywnych ocen).

Wśród stacji radiowych Polskie Radio w ostatnich dwóch latach zanotowało duży spadek. Odsetek pozytywnych ocen zmalał z ok. 75 proc. do 61-62 proc. w ub.r. i 45-46 proc. w br., a tych negatywnych - z 4-6 proc. do ok. 15 proc. Już 40 proc. osób nie ma zdania o publicznym radiu, podczas gdy wcześniej takich respondentów było zazwyczaj ok. 30 proc.

RMF FM dobrze ocenia obecnie 58 proc. ludzi, wobec 69 proc. w ub.r. ok. 70-74 proc. w latach 2008-2014. Jednocześnie odsetek krytycznych głosów nieznacznie wzrósł (z 4-6 do 5-7 proc.), a niezdecydowanych - z ok. 20-25 do 36-37 proc.

Podobne zmiany zanotował Radio ZET - udział pochlebnych opinii zmalał z ok 70 do 51 proc., tych negatywnych oscyluje wokół 5-6 proc., a niezdecydowanych - zwiększył się z 25-30 do 43-44 proc.

Radia Maryja nie potrafi ocenić już ok 60 proc. Polaków (w latach 2009-2014 było to ok. 40-50 proc.). Jednocześnie w obu tegorocznych sondażach stacja zanotowała więcej pozytywnych niż negatywnych ocen, co wcześniej zdarzyło się tylko raz, wiosną 2014 roku. Odsetek pochlebnych opinii o rozgłośni wynosi zazwyczaj 20-25 proc., a udział tych negatywnych spadł z 30-40 proc. w latach 2008-2016 do 19-20 proc. w br.

W br. odsetek pozytywnych opinii o Polskim Radiu pierwszy raz zmalał poniżej 50 proc., a odsetek tych negatywnych - przekroczył znacząco poziom 10 proc. Z kolei Radio Maryja od 2008 roku ma coraz mniej krytyków, a odsetek przychylnie nastawionych do stacji wynosi ok. 20-30 proc.

Według analizy CBOS Polskie Radio i Radio Maryja częściej oceniają pozytywnie ludzie uczestniczący w praktykach religijnych, a negatywnie - ludzie o poglądach lewicowych i centrowych. Publicznego nadawcę częściej chwalą osoby w wieku 18-24 lat, mieszkający na wsi, z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym lub zasadniczym zawodowym i mało zarabiające, natomiast krytykują mieszkańcy największych miast, najlepiej wykształceni i z najwyższymi dochodami, a także nieuczestniczący w praktykach religijnych. Natomiast Radio Maryja jest pozytywnie oceniane zwłaszcza przez osoby w wieku 65 lat i więcej.


RMF FM zanotowało spadek poziomu pozytywnych opinii poniżej 60 proc., natomiast odsetek tych negatywnych utrzymuje się na stabilnym poziomi poniżej 10 proc.

Radio ZET w br. pierwszy raz w ciągu 15 lat pochwaliło tylko 50 proc. respondentów.


Polskie Radio w październiku br. dobrze ocenili przede wszystkim zwolennicy PiS (64 proc. ich wskazań, przy tylko 4 proc. negatywnych głosów), a skrytykowali zwłaszcza wyborcy Nowoczesnej (43 proc. negatywnych ocen i 14 proc. pozytywnych).

Na temat Radia Maryja nie ma zdania aż 50-70 proc. osób z różnych grup wyborców. Najbardziej chwalą je zwolennicy PiS (44 proc. pozytywnych ocen i 9 proc. negatywnych), a najbardziej krytyczne są osoby głosujące na PO i Nowoczesną - odpowiednio 26 i 29 proc. krytycznych głosów przy tylko 5 i 3 proc. pochlebnych.

Ostatni sondaż CBOS został przeprowadzony w dniach 5–12 października br. metodą wywiadów bezpośrednich (twarzą w twarz) wspomaganych komputerowo (CAPI) na losowej grupie 948 osób reprezentatywnej dla ogółu dorosłych mieszkańców Polski.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polsat i RMF FM najlepiej postrzegane, TVP i Polskie Radio mocno w dół, zyskało Radio Maryja (opinie wyborców partii)

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
To oczywiste, że pisowska propaganda traci tak dramatycznie. Metodologia propagandy późnogomułkowskiej, robiona ludzmi byłego PZPR ( Czabański, Wolski... ), zarządzana bezideowymi funkcjonariuszami partyjnymi ( kÓrski) i w barwach krawych pasków ( bolszewickiej czerwieni).
Idea tv publicznej oraz takowego radia poległa.
Po oderwaniu tej groteskowej formacji od koryta trzeba będzie zacząć budować od samych podstaw.
36 30
odpowiedź
User
rozbawiony rozbawionym socjalistami z piSSu
To oczywiste, że pisowska propaganda traci tak dramatycznie. Metodologia propagandy późnogomułkowskiej, robiona ludzmi byłego PZPR ( Czabański, Wolski... ), zarządzana bezideowymi funkcjonariuszami partyjnymi ( kÓrski) i w barwach krawych pasków ( bolszewickiej czerwieni).
Idea tv publicznej oraz takowego radia poległa.
Po oderwaniu tej groteskowej formacji od koryta trzeba będzie zacząć budować od samych podstaw.


kto bedzie budował od samych podstaw towarzysz Żak czy Walter, resortowe dzieci z TVN ???
25 27
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
To oczywiste, że pisowska propaganda traci tak dramatycznie. Metodologia propagandy późnogomułkowskiej, robiona ludzmi byłego PZPR ( Czabański, Wolski... ), zarządzana bezideowymi funkcjonariuszami partyjnymi ( kÓrski) i w barwach krawych pasków ( bolszewickiej czerwieni).
Idea tv publicznej oraz takowego radia poległa.
Po oderwaniu tej groteskowej formacji od koryta trzeba będzie zacząć budować od samych podstaw.

To oczywiste, że to nie był mój wpis. Uparty lewak podszywa się pode mnie, bo nie może pogodzić się z moją metamorfozą. Żałosne. Ale to nic nie zmienia. Jestem teraz na stronie konserwatystów i popieram konserwatywną rewolucję w TVP. Lepiej cieszyć się zaufaniem mniejszej części społeczeństwa, ale prezentować poziom intelektualny niedościgniony dla nadawców komercyjnych.

Doceniam TVP za to, że nie próbuje schlebiać masom. Podoba mi się, że TVP respektuje chrześcijański system wartości i ma narrację mocno patriotyczną. To jest polska telewizja i natutalne, że powinna podtrzymywać tożsamość narodu polskiego. Lewackie masy niech sobie dobrze postrzegają stacje komercyjne z durnymi paradokumentami, ale TVP ma być inna, powinna pokazywać nie to, co widzowie chcą obejrzeć, a to, co powinni obejrzeć dla własnego dobra. Czy obejrzą czy nie to już jest indywidualny wybór każdego chodzącego po tej planecie człowieka, ale TVP musi pokazywać te inteligentne i wychowawcze produkcje.
16 18
odpowiedź
User
prawnik
Jest jedna cecha wspólna. Zanik pozytywnych ocen. Jeszcze trzy lata temu wszyscy mieli bardzo wysoki poziom ocen pozytywnych i byli bardzo dobrze oceniani. Teraz wykresy "zielone" obsuwają się nieco w dół (u stacji prywatnych) lub dramatycznie spadają (u publicznych).

Oznacza to rozbicie tkanki społecznej. Trzy lata temu ponad 80% dobrze oceniało TVP. Czyli w przybliżeniu każdy Polak mógł zasiąść przed telewizorem i oglądać coś wspólnie z osobami o innych poglądach. To zostało zniszczone dla doraźnych celów propagandowych PiS.
34 7
odpowiedź
User
olo444
Tadeusz - potrafi ????
0 0
odpowiedź
User
prawnik
Tadeusz - potrafi ????


Efekt TV Republika. Tadeusz już nikogo nie interesuje. Jest uboczną rozgłośnią nowo-mainstreamu. O niskiej słuchalności. Mało ocen pozytywnych, mało negatywnych, 60% nie ma zdania.
W kategorii biblijnej: rozgłośnia jest obecnie "letnia" ani chłodzi, ani grzeje. Mało kogo interesuje.
3 2
odpowiedź
User
Vuss
Zaufanie do polsatu specjalnie mnie nie dziwi. Polsat jest obiektywny i od lat chętnie oglądany. Na tle innych stacji szczególnie publicznej wygląda znakomicie.
1 1
odpowiedź
User
rycho
zwlaszcza PPV z Euro bylo bardzo pozytywnie POstrzegane
1 0
odpowiedź
User
Gucio
No bo Polsat robi dobrą robotę jak chodzi o publicystykę i widać, że jest w kwestii newsów rzetelny. To daje dobre postrzeganie w efekcie. Prosta sprawa.
1 1
odpowiedź
User
wawa
Skąd macie takie wyniki . Może jeszcze dodacie że G W jest najbardziej poczytalną gazetą .
3 2
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing