SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polsat nie potrzebuje inwestora

Polsat na razie nie potrzebuje dopływu gotówki od inwestora - poinformował właściciel Polsatu Zygmunt Solorz-Żak

Grupa medialna Polsat na razie nie potrzebuje dopływu gotówki z zewnątrz, choć nie wyklucza w przyszłości pozyskania przez nią od inwestora lub z giełdy środków finansowych na podniesienie wartości - powiedział w wywiadzie udzielonym PAP właściciel Polsatu Zygmunt Solorz-Żak.

"Działalność medialna jest już wydzielona i jesteśmy bliscy zakończenia budowania grupy. Ponadto przygotowujemy bilanse i dokumenty, które są potrzebne do pokazania inwestorowi lub w procesie wejścia na giełdę" - powiedział. Dodał, że w Polsacie trwają prace nad założeniami finansowymi na ten rok.

"Musimy zobaczyć, jakie są nasze potrzeby finansowe. Jeśli będziemy potrzebowali dodatkowych funduszy, to w każdej chwili będziemy mogli zdecydować się na ich pozyskanie". "Działalność medialna przynosi zyski, nie mamy dużego zadłużenia, została dokonana restrukturyzacja, dlatego więc nie ma natychmiastowej potrzeby pozyskania środków" - zaznaczył Solorz-Żak.

Według niego, jeśli firma będzie chciała zmodernizować stację, wymienić sprzęt i kupić nowe programy, to wówczas być może zdecyduje się na pozyskanie środków z zewnątrz. "Pozyskanie środków nie będzie jednak wiązało się z oddaniem kontroli nad Polsatem".

Właściciel Polsatu poinformował, że w 2003 roku działalność medialna przyniosła większy zysk niż w 2002 roku, ale nie podał dokładnych wyników.

Polsat już wcześniej prowadził proces pozyskiwania inwestora, ale go wstrzymał. W lutym 2002 roku Polsat wysłał memorandum informacyjne w sprawie sprzedaży od 33 do 49 proc. akcji spółki. Wśród firm zainteresowanych kupnem akcji była giełdowa Agora. Poszukiwania inwestora zostały wstrzymane w 2002 roku ze względu na toczące się prace nad nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji oraz proces koncesyjny.

Przedstawiciele Polsatu informowali, że strategiczne decyzje kapitałowe podejmą po otrzymaniu nowej koncesji. W ubiegłym tygodniu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę dotyczącą programu Polsatu, czym zakończył się proces koncesyjny. Polsat uzyskał ponownie dziesięcioletnią koncesję, która zacznie obowiązywać od 2 marca 2004 roku.

Zgodnie z koncesją telewizja ta będzie nadawała program o charakterze uniwersalnym, który będzie zawierał różne gatunki i formy telewizyjne oraz prezentował różnorodną tematykę.

Jednocześnie Polsat wyraził chęć finansowania produkcji europejskich filmów fabularnych, seriali, filmów dokumentalnych i animowanych, wytworzonych pierwotnie w języku polskim, przeznaczając na ten cel 2 proc. rocznych przychodów uzyskanych w związku z wykonywaniem koncesji.

Według danych firmy badawczej AGB Polska, w 2003 roku Polsat zajmował trzecią pozycję na ogólnopolskim rynku telewizyjnym z udziałem na poziomie 16,5 proc., czyli o 1,78 pkt proc. niższym niż rok wcześniej.

W 2003 najwyższy udział w rynku miała TVP 1 (25,56 proc., wzrost o 0,11 pkt proc.) i TVP 2 (20,51 proc., wzrost o 0,55 pkt proc.). Na czwartym miejscu uplasował się TVN, należący do Grupy ITI, którego udział w rynku wzrósł o 0,1 pkt proc. do 13,99 proc.

Według danych AGB Polska w 2003 roku pod względem wielkości wpływów reklamowych Polsat zajął drugą pozycję, lokując się za TVP 1, podczas gdy rok wcześniej było na odwrót.

W 2003 roku wpływy Polsatu spadły do 1,64 mld zł z 1,74 mld zł w 2002 roku. Dane te jednak opierają się na cennikach i nie obejmują udzielanych przez stację rabatów. W tym czasie wpływy TVP 1 spadły do 1,68 mld zł z 1,69 mld zł. Wpływy TVN, który utrzymał trzecią pozycję, wzrosły do 1,6 mld zł z 1,44 mld zł.

W styczniu 2004 udział Polsatu w rynku ogólnopolskim wyniósł 15,1 proc. (16,7 proc. w styczniu 2003 roku) i był o 0,3 proc. wyższy od udziału TVN (14,8 proc., rok wcześniej 13,6 proc.).

Najwyższy udział w rynku ogólnopolskim miały w styczniu TVP 1 (27,6 proc. wobec 28,1 proc. rok wcześniej) i TVP 2 (20,7 proc. wobec 19,6 proc. rok wcześniej).

Solorz-Żak spodziewa się poprawy oglądalności Polsatu od marca wraz ze zwiększoną emisją reklam przez stację. "My dostosowujemy wydatki na program do potrzeb reklamowych. Styczeń i luty jest martwym okresem reklamowym, więc nie potrzeba tak wysokiej oglądalności, żeby wykonać swoje zobowiązania wobec reklamodawców" - powiedział Solorz-Żak. Dodał, że "od marca będą dużo lepsze propozycje programowe i na pewno nasz udział wzrośnie".
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polsat nie potrzebuje inwestora

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl