SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ponad 20 mln zł na start WP1, w 2018 r. kanał ma być rentowny

W 2016 i 2017 roku Wirtualna Polska Holding na kanał telewizyjny WP1 wyda ponad 20 mln zł. Firma oczekuje, że w 2018 roku kanał osiągnie rentowność, przy prawie 30 mln zł wpływów i ok. 1 proc. udziału w rynku telewizyjnym. WP1 nie jest ostateczną marką rynkową stacji.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Article

Decyzja o przyznaniu Wirtualnej Polsce koncesji na nadawanie kanału o roboczej nazwie WP1 na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej została ogłoszona przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w listopadzie ub.r. W zeszłym tygodniu KRRiT poinformowała, że oddaliła odwołania rozstrzygnięcia tego konkursu, w którym miejsca na MUX-8 przyznano też trzem innym kanałom.

Wirtualna Polska na stanowisko prezesa WP1 zatrudniła Wojciecha Pawlaka, w przeszłości m.in. dyrektora TVP2. W najbliższych miesiącach zespół przygotowujący stację ma zostać poszerzony o kolejnych menedżerów, m.in. dyrektora programowego. Start kanału jest planowany na czwarty kwartał br. lub początek 2017 roku.

- Chcemy, żeby ten kanał przede wszystkim był dystrybucją dla tego, co robimy w sieci - poinformował w piątek na konferencji prasowej Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski. Wydawca od września ub.r. nadaje od poniedziałku do piątku na żywo dwa godzinne programy: rano publicystyczny, a po południu lifestylowy. - W tym roku zamierzamy zwiększyć czas programów emitowanych na żywo do 15 godzin tygodniowo, a w przyszłym roku do 20 godzin - zapowiedział Świderski. - To nie WP1 pyta, co Wirtualna Polska może dla niej zrobić, tylko co WP1 może zrobić dla Wirtualnej Polski. Tak to stawiamy - dodał.

Firma prognozuje, że w 2019 roku na produkcję treści wideo wyda cztery razy więcej niż w ub.r., z czego mniej więcej połowa zostanie przeznaczona na materiały wyłącznie dla WP1. Wydawca nie ujawnia, ile dokładnie wyniosły w ub.r. te nakłady. - Jest to już zauważalna pozycja w naszym bilansie finansowym - zaznaczył Jacek Świderski. Z drugiej strony przychody z reklam wideo stanowiły już 6 proc. całych wpływów reklamowych firmy (które w ub.r. osiągnęły wartość 310,66 mln zł) i zwiększyły się w skali roku o kilkadziesiąt proc. Również 6 proc. udziału w przychodach reklamowych wydawcy miała reklama mobilna, po wzroście o ponad 100 proc. rok do roku.

W br. Wirtualna Polska planuje wydać na WP1 3 mln zł, w przyszłym roku - 20,1 mln zł, a w kolejnych dwóch latach - po 25-26 mln zł. Zawarta jest w tym opłata koncesyjna na 10 lat, wynosząca 1,35 mln zł rocznie. Wydawca spodziewa się, że w przyszłym roku kanał przy udziale w rynku telewizyjnym wynoszącym 0,5-0,6 proc. zanotuje 13,9 mln zł wpływów reklamowych, w 2018 roku będzie miał 1-1,1 proc. udziału i 28,3 mln zł wpływów, a w 2019 roku - 1,2-1,4 proc. udziału i prawie 39 mln zł wpływów. W tym planie w 2017 roku zanotuje jeszcze ujemny wynik EBITDA (na poziomie 6,2 mln zł), a w kolejnych dwóch latach już dodatni - odpowiednio 3,4 mln zł i 12,9 mln zł.

Oprócz własnych produkcji w kanale będę emitowane treści od dostawców zewnętrznych - innych nadawców telewizyjnych i dystrybutorów filmowych. Wirtualna Polska prowadzi już z nimi rozmowy, natomiast nie zawarła jeszcze żadnych umów.

WP1 to na razie tylko nazwa spółki przygotowującej kanał, nie zdecydowano jeszcze, jaka będzie jego ostateczna marka rynkowa. Obecnie Wirtualna Polska prowadzi badania i warsztaty marketingowe dotyczące tej marki. W zakresie sprzedaży reklam wydawca prawdopodobnie będzie współpracował z zewnętrznym brokerem.

Wirtualna Polska zapowiadała wcześniej uruchomienie serwisu VoD. - Chcemy realizować projekt VoD razem z WP1. Na razie go zawiesiliśmy, wrócimy do niego jako element większej całości - nadawania kanału telewizyjnego - wyjaśnił Jacek Świderski. Nie jest jednak jeszcze przesądzone, że serwis VoD wystartuje jednocześnie z kanałem WP1.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ponad 20 mln zł na start WP1, w 2018 r. kanał ma być rentowny

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ttg
Łatka medium pisowskiego na pewno nie pomoże.
24 19
odpowiedź
User
Romek
No to będziemy mieli druga telewizje PIS - pan prezes dość otwarcie sie łasi do aktualnej władzy i benefitów jakie moze ona zapewnić.
21 20
odpowiedź
User
Marcin
Widzę że macie jakieś uprzedzenia do prawicowych partii, ale łatka PO też im nie pomoże, mając na uwadze ich ostatnie sondaże :D
27 14
odpowiedź
User
aaa
ciekawe, który broker bedzie ich obsługiwał, może BR TVP?
17 11
odpowiedź
User
nadawca
Co za uroczy, naiwny optymizm kompletnie zielonego nadawcy. Co za pięna wizja zysków i udanego biznesu. Jaka prosta recepta i przepis. Rynek jest mały a nadawców wielu i będzie więcej, są też tacy co z trudem przez lata wypracowują taką oglądalność i ułamek zysków , a tu proszę "nowy" wie lepiej :-) odkryje nowy styl, lepszą jakość i mocno wierzy w nieunikniony sukces. No to popatrzymy na piękną katastrofę ;-)
18 8
odpowiedź