SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Pośrednicy i zarządcy nieruchomości

Ponad 50 proc. skontrolowanych biur pośrednictwa oraz zarządcównieruchomości naruszyło prawo - wynika z kolejnej kontroliInspekcji Handlowej przeprowadzonej na zlecenie UOKiK.

Pośrednicy i zarządcy nieruchomości

W Polsce działa ponad 7 tys. pośredników oraz niemal 15 tys.zarządców nieruchomości. Inspekcja Handlowa skontrolowała 124przedsiębiorców. Rzetelność oraz legalność świadczonych usługsprawdzono przede wszystkim u tych, którzy cieszą się największymzainteresowaniem na rynkach lokalnych. Nieprawidłowości stwierdzonou 54,8 proc. skontrolowanych.

Większość uchybień miała charakter formalny, niestwarzającyzagrożenia dla interesów ekonomicznych konsumentów. W umowachbrakowało imienia i nazwiska przedsiębiorcy odpowiedzialnego zarealizację zlecenia, numeru jego licencji zawodowej lub oświadczeńo posiadanym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej.

Zdecydowana większość kontrolowanych posiadała licencję zawodową- tylko w 5 przypadkach usługi były wykonywane przez osobynieuprawnione. Natomiast 8 przedsiębiorców nie miałoobligatoryjnego ubezpieczenia OC, co mogło narazić konsumentów naproblemy z dochodzeniem roszczeń. Polisa zabezpiecza interesyklientów, którzy z powodu niedopełnienia obowiązków przez agencjęnieruchomości ponieśli straty finansowe.

Jak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej, blisko 40 proc. umówzawierało postanowienia ograniczające prawa konsumentów lubznajdujące się już w Rejestrze Klauzul Niedozwolonych prowadzonymprzez Prezesa UOKiK - www.uokik.gov.pl. Przedsiębiorcyzastrzegali sobie wynagrodzenie za transakcje sfinalizowane wwyniku osobistych starań zleceniodawcy lub wprowadzali rażącowygórowane kary umowne za rezygnację z kontraktu lub dokonanietransakcji z klientem niewskazanym przez pośrednika. W przypadkuprzedsiębiorców stosujących sprzeczne z prawem klauzule PrezesUrzędu może wszcząć postępowanie administracyjne i nałożyć karęfinansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Ponadto konsumentom utrudniano możliwość porównania ofertróżnych pośredników i wybrania najkorzystniejszej, ponieważ niemogli w łatwy sposób zapoznać się z cennikiem oferowanych usług.Tymczasem koszt świadczenia jest jedną z podstawowych informacji,do której dostęp powinien mieć klient.

Nie stwierdzono natomiast nieprawidłowości dotyczących sposobupobierania prowizji - w kilku przypadkach pośrednicy policzylinawet mniej, niż wynikało to z umów.

Jeszcze w trakcie kontroli, w większości przypadków, pośrednicyi zarządcy dostosowywali się do zaleceń Inspekcji Handlowej. Jednakw stosunku do 22 przedsiębiorców IH nakazała usunięcienieprawidłowości, przeciwko 6 skierowała wnioski o ukaranie dosądu, w jednym przypadku zawiadomiła prokuraturę, zaś na 12skontrolowanych nałożyła mandaty karne.

Jednocześnie UOKiK informuje, że udzielaniem porad prawnychkonsumentom zajmują się organizacje konsumenckie oraz rzecznicykonsumentów wykonujący zadania samorządu powiatowego w zakresieochrony słabszych uczestników rynku. Pomocne adresy znajdują się nastronie internetowej Urzędu www.uokik.gov.pl. Ponadto w przypadkukonfliktu z pośrednikiem nieruchomości warto skorzystać zbezpłatnej infolinii konsumenckiej 0800 800 008 - czynniej w dnipowszednie od 9.00 do 17.00 - informuje Małgorzata Cieloch,Rzecznik prasowy UOKiK.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Pośrednicy i zarządcy nieruchomości

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl