SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Prasa zaczęła zarabiać więcej ze sprzedaży niż z reklam

W ub.r. po raz pierwszy w XXI wieku prasa osiągnęła większe przychody ze sprzedaży treści w druku i internecie niż z publikowania reklam - wynika z raportu „World Press Trends”. Przyczyny to z jednej strony rosnąca liczba czytelników gazet i czasopism, z drugiej przenoszenie się reklamodawców do innych mediów.

Article

W ub.r. globalne przychody rynku prasowego osiągnęły kwotę 179 mld dol. - to więcej niż wpływy wydawców książek, a także producentów muzycznych i filmowych. 92 mld dol. pochodziły ze sprzedaży drukowanych gazet i czasopism oraz ich internetowych wersji. 87 mld dol. to przychody reklamowe.

Raport „World Press Trends” podkreśla, że po raz pierwszy w XXI wieku wpływy rynku prasowego w większym stopniu były związane ze sprzedażą tytułów niż z reklamami. - Podstawowe założenie, na którym opierała się dotąd prasa, zakładające utrzymywanie się z reklam powoli odchodzi w przeszłość - zaznacza w komentarzu do raportu Larry Kilman, sekretarz generalny World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA). - Obecnie możemy spokojnie stwierdzić, że największym źródłem przychodów wydawców prasowych stali się czytelnicy.

Raport zaznacza, że w XX wieku sytuacja na rynku prasy była odmienna - ponad 80 proc. przychodów wydawców pochodziło od reklamodawców, choć występowały pod tym względem lokalne różnice. Na przykład w Europie i Azji reklama stanowiła ok. 40 proc. przychodów. Obecnie jednak wydatki na reklamę prasową spadają niemal na całym świecie, podczas gdy sprzedaż prasy jest stosunkowo stabilna.

- Przez wiele lat marketerzy traktowali prasę jako tradycyjny i sprawdzony kanał dystrybucji reklam. Ten model stracił jednak swoje znaczenie, głównie z uwagi na fakt, że reklamodawcy mają teraz do dyspozycji kilkadziesiąt innych platform mediowych, dzięki którym mogą komunikować się z odbiorcami - podkreśla Kilman.

Obecnie na świecie drukowaną prasę czyta ok. 2,7 mld ludzi, a z wydań cyfrowych korzysta ponad 770 mln. Globalnie w ub.r. sprzedaż gazet i magazynów wzrosła o 6,4 proc., a w ciągu ostatnich pięciu lat - o 16,5 proc. Największe wzrosty w ub.r. (o 9,8 proc.) odnotowano w Azji, spadki natomiast nastąpiły w Ameryce Północnej (o 1,3 proc.), Europie (o 4,5 proc.) oraz Australii i Oceanii (o 5,3 proc.). Z kolei w ub.r. o 56 proc. wzrosło korzystanie z cyfrowych wydań gazet, a w ciągu ostatnich pięciu lat współczynnik ten zwiększył się o ponad 1400 proc.

Jednocześnie rośnie wykorzystanie przez odbiorców technologii mobilnych do korzystania z mediów. Globalnie użytkownicy spędzają średnio 2,2 godziny dziennie na używaniu urządzeń przenośnych, co stanowi 37 proc. całkowitego czasu konsumpcji mediów. Urządzenia mobilne przewyższają pod tym względem telewizję (81 minut dziennie), komputery (70 minut), radio (44 minuty) i prasę drukowaną (33 minuty).

Raport „World Press Trends” został przygotowany przez WAN-IFRA na podstawie danych z ponad 70 krajów przy współpracy firm badawczych Zenith Optimedia, IPSOS, ComScore, Pew Research Center, RAM oraz ITU.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Prasa zaczęła zarabiać więcej ze sprzedaży niż z reklam

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ale!
I tak to powinno zawsze wyglądać. Gadanie o niezależności wisząc u klamki reklamodawcy - paradne!
13 8
odpowiedź