SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Presspublica poprawiła wyniki

Ożywienie na rynku reklamowym pomogło zwiększyć w ubiegłym roku przychody Presspubliki, wydawcy "Rzeczpospolitej", do 220,6 mln zł.

Ubiegłoroczne przychody ze sprzedaży były o 3,5 proc. wyższe niż rok wcześniej. O ich wzroście zdecydowała dobra koniunktura na polskim rynku reklam, co zwiększyło wpływy ogłoszeniowe "Rzeczpospolitej". W sprawozdaniu z działalności spółki zarząd Presspubliki zaznacza, że do poprawy przychodów przyczyniły się też działania promocyjne, które miały uatrakcyjnić gazetę dla czytelników, informuje "Rzeczpospolita."

Zwiększone wydatki na promocje i marketing odbiły się jednak na rentowności operacyjnej wydawnictwa. Zysk operacyjny spółki spadł do 21,5 mln zł, czyli o 7,5 proc. w porównaniu z 2004 r.

- Większy niż planowaliśmy wzrost wydatków marketingowych wymusił na nas rynek, na którym pojawili się nowi konkurenci - wyjaśnia "Rz" Piotr Frątczak, wiceprezes Presspubliki. Cały ubiegły rok w polskiej prasie upłynął pod hasłem mobilizacji i zwiększonych wydatków wydawców przed debiutem nowych gazet: "Nowego Dnia" Agory oraz "Dziennika" Axel Springer Polska.

Wg "Rz" mimo niższego zysku operacyjnego, o ponad 80 proc., do 33,7 mln zł, wzrósł ubiegłoroczny zysk netto Presspubliki. Tak duży wzrost był wynikiem rozwiązania 14,9 mln zł rezerw utworzonych w poprzednich latach na odsetki od dywidendy za 2000 r. Jej wypłatę uniemożliwiał przez kilka lat spór sądowy między udziałowcami wydawnictwa, gdzie 51 proc. kapitału kontroluje norweska Orkla Media (przez spółkę PHN), zaś 49 proc. należało do państwowego przedsiębiorstwa PPW Rzeczpospolita. Po ubiegłorocznym przekształceniu przedsiębiorstwa w spółkę skarbu państwa spór wygasł, co umożliwiło rozwiązanie rezerw.

Presspublica, która w ubiegłym roku za 4,25 mln zł przejęła "Gazetę Giełdy Parkiet", miała w gotówce i w krótkoterminowych papierach wartościowych 94,5 mln zł. Grupa kapitałowa Presspubliki, do której należy też Notoria Serwis i drukarnia Warszawa Print (49,3 proc.), zakończyła ubiegły rok z 225,2 mln zł przychodów ze sprzedaży i 33,6 mln zł zysku netto. Udziałowcy Presspubliki na wtorkowym walnym zgromadzeniu udzielili skwitowania zarządowi spółki i przyjęli uchwalę o podziale ubiegłorocznego zysku, który przeznaczono na dywidendę, czytamy w "Rz".

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Presspublica poprawiła wyniki

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl