SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ranking Najcenniejszych Polskich Marek: liderem Orlen - sukces TVN, Allegro i NK.pl

Orlen wygrał w Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek 2011. Redakcja „Rzeczpospolitej” ogłosiła podczas gali laureatów ósmego "Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek" oraz pierwszego konkursu "Młoda Marka Sukcesu".
 

Ranking Najcenniejszych Polskich Marek: liderem Orlen - sukces TVN, Allegro i NK.pl

Wyboru dokonano spośród ponad 400 marek, na podstawie danych finansowych i badania opinii konsumentów. Już po raz piąty ORLEN został uznany za najbardziej wartościową wśród polskich marek. Wartość tej marki wynosi blisko 4 miliardy złotych.

Natomiast w rankingu marek najmocniejszych, laureatów jest 12 w poszczególnych kategoriach związanych z branżami. W kategorii słodycze i lody - wygrała marka E. Wedel; w kategorii pozostałe produkty żywnościowe - Winiary; w kategorii napoje bezalkoholowe - Tymbark, a w kategorii napoje alkoholowe - Tyskie.

W kategorii odzież i obuwie - najmocniejszą marką jest Reserved, w kategorii pozostałe produkty niespożywcze - Apart, w kategorii kosmetyka i higiena - Ziaja, w kategorii media i wydawnictwa - TVN, w kategorii telekomunikacja - Plus. Z kolei w kategorii handel najmocniejsza marką jest Allegro.pl. W kategorii usługi laureatem jest marka NK.pl., a w kategorii finanse - PKO BP.

W pierwszej dzisiątce ogólnego rankingu znalazły się trzy brandy z sektora telekomunikacyjnego - TP, Plus i Play, z których ten ostatni w skali roku zanotował największy wzrost wartości. Z czołowych marek spadek wartości zanotowały tylko PZU i Bank Pekao.


źródło: "Rzeczpospolita"

Wśród brandów telewizyjnych w pierwszej dziesiątce znalazł się tylko TVN. W drugiej dziesiątce są dwie marki związane z Polsatem: sam  Polsat (15. miejsce, wartość: 680,9 mln zł - 3 proc. więcej niż rok temu) i Polsat Cyfrowy (20. miejsce, wartość: 578 mln zł - 48 proc. więcej niż przed rokiem). Cyfra+ zajęła 24. pozycję (wartość: 478,1 mln zł, 28 proc. więcej niż rok temu), a TVP 1 - 31. miejsce (wartość: 431,8 mln zł, 4 proc. mniej niż przed rokiem), a TVP 2 - 46. miejsce (wartość: 272,1 mln zł, 4 proc. mniej niż rok temu). W drugiej pięćdziesiątce zestawiania znalazły się Multimedia (72. pozycja, wartość: 166,7 mln zł - 24 proc. więcej niż rok wcześniej), TVN 24 (76. miejsce, wartość: 159,5 mln zł - wzrost o 13 proc. w skali roku), platforma N (78. miejsce, wartość: 158,2 mln zł - 28 proc. więcej niż rok wcześniej) i TV Puls (87. pozycja, wartość: 143,9 mln zł, czyli aż o 91 proc. więcej niż przed rokiem).

Allegro.pl - lider w kategorii handlu - zostało wycenione na 312,5 mln zł (29 proc. więcej niż przed rokiem), co dało mu 41. miejsce. Jednocześnie serwis okazał się najbardziej wartościowym portalem internetowym (to w tej kategorii został formalnie sklasyfikowany). Kolejne portale znalazły się w drugiej setce rankingu - Onet.pl na 109. miejscu (wartość: 107,5 mln zł - wzrost w skali roku o 26 proc.), WP.pl na 143. miejscu (wartość: 72,9 mln zł, czyli 28 proc. więcej niż przed rokiem), a na 144. pozycji pojawił się nienotowany rok temu e-sklep Neo24.pl (wartość: 71,8 mln zł).

Wyróżniona w kategorii usług NK.pl w ogólnym rankingu zajęła dopiero 260. miejsce, a jej wartość oszacowano na 27,4 mln zł (9 proc. więcej niż rok wcześniej). Wartościowsza okazała się Interia.pl, którą wyceniono na 40,6 mln zł (wzrost o 31 proc. w skali roku), co zapewniło jej 212. pozycję

W kategorii telekomunikacji poza trójką z pierwszej dziesiątki w czołowej pięćdziesiątce znalazły się Neostrada (formalne zaklasyfikowana do kategorii telewizji kablowej), której wartość oszacowano na 475,2 mln zł (4 proc. więcej niż rok wcześniej), co dało jej 25. miejsce. 42 pozycję zajęła Netia, a na kolejnym miejscu znalazła się Heyah. Obie marki wyceniono na 305,6 mln zł, przy czym w przypadku Netii oznacza to wzrost w skali roku aż o 107 proc., a w przypadku Heyah - spadek o 14 proc.

Ze stacji radiowych najcenniejsze okazało się RMF FM, które wyceniono na 189,7 mln zł, czyli 27 proc. więcej niż rok temu, co dało mu 63. miejsce. Radio ZET zajęło 100. pozycję (wartość: 125,7 mln zł - 10 proc. więcej niż przed rokiem), a Radio Eska - 110. miejsce (wartość: 107,1 mln zł, czyli o 1 proc. więcej niż rok temu).

Spadki wartości zanotowały prawie wszystkie uwzględnione w rankingu marki z branży prasowej. Wśród gazet i czasopism jako jedyna w pierwszej setce znalazła się "Gazeta Wyborcza" (konkretnie na 84.miejscu), której wartość oszacowano na 146,1 mln zł (spadek o 27 proc. w skali roku). Nieco wyżej zostali sklasyfikowani dwaj dystrybutorzy prasowi: Ruch (64. miejsce, wartość: 188 mln zł - 21 proc. mniej niż rok temu) i Kolporter (77. miejsce, wartość: 159,1 mln zł - 15 proc. mniej niż przed rokiem). Kolejne tytuły prasowe w zestawieniu to "Fakt" (134. pozycja, wartość: 82,4 mln zł - 14 proc. mniej niż przed rokiem) i "Rzeczpospolita" (155. miejsce, 66,9 mln zł - 16 proc. mniej).

Znak firmowy Abramczyk pod którym rodzinna firma z Bydgoszczy sprzedaje mrożone ryby i owoce morza zdobył tytuł Młodej Marki Sukcesu, która w tym roku została przyznana po raz pierwszy. Konkurs "Młoda Marka Sukcesu" ma na celu promocję firm, które w ciągu ostatnich siedmiu lat potrafiły zbudować i rozwinąć dynamiczne rodzime marki.

Wyboru dokonała kapituła w składzie: Zbigniew Jagiełło - prezes PKO Banku Polskiego, Jacek Krawiec - prezes PKN Orlen, Andrzej Klesyk - Prezes PZU, Tomasz Suchański - dyrektor generalny sieci Biedronka, Jerzy Mazgaj - przewodniczący rady nadzorczej Grupy Vistula, Jolanta Wiśniewska - wiceprezes Polskiego Radia, Paweł Jabłoński - zastępca redaktora naczelnego Rzeczpospolitej, Anita Błaszczak - dziennikarka Rzeczpospolitej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ranking Najcenniejszych Polskich Marek: liderem Orlen - sukces TVN, Allegro i NK.pl

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl