SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (domy mediowe)

Jaki był mijający rok w polskiej branży reklamowej? Oceniają przedstawiciele najważniejszych domów mediowych m.in. Anna Lubowska, Jakub Potrzebowski, Ewa Góralska, Lidia Kacprzycka i Jacek Dzięcielak.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dziś na temat kończącego się roku i kolejnych 12 miesiącach w polskiej branży reklamowej wypowiadają się przedstawiciele najważniejszych domów mediowych.

Raport: Badacze rynku o 2010 r. - prognozy na 2011 r.
Rok 2010 pod lupą branży PR - prognozy na 2011
2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (reklama/hosting)
2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (agencje)
2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (portale/org. branżowe)
Polska reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (agencje)

Jakie było najważniejsze wydarzenie w 2010 roku? Czego należy się spodziewać w branży w 2011? Co osiągnęły i planują poszczególne firmy? Na te i inne pytania znajdą Państwo odpowiedzi w poniższym tekście.



Anna Lubowska, prezes Mediaedge:cia
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Sukces – podpisanie przez Prezesa Grupy Kapitałowej TP listu intencyjnego promującego europejskie standardy przetargowe. To dowód na to, że klienci i agencje potrafią konsekwentnie dążyć do wypracowania standardów dla całej branży.
Sukces – Effie United. Relaunch najpoważniejszego konkursu reklamowego. Po 10 latach zmiana formuły – zjednoczenie dwóch kategorii konkursowych w jedną: konkurs efektywności kampanii. Decyzja zbiegła się z rokiem kryzysowym, ale nie spowodowała spadku zainteresowania. Dobry poziom i wiele dyskusji… Mam nadzieję, że to ożywione zainteresowanie dobrze zrobi tej prestiżowej i zasłużonej dla branży imprezie.
Sukces , znowu sukces – NK.pl od dłuższego czasu prowadzi z sukcesem działania mające na celu zatrzymanie użytkowników w obrębie swojej strony. Na przestrzeni ostatnich trzech fal badania Megapanel PBI Gemius (lipiec – wrzesień 2010 r.) liczba użytkowników serwisu utrzymuje się na poziomie ponad 12 mln RU. Wieszczony jeszcze nie tak dawno upadek Nk.pl wydaje się być teraz nierealny. Z pewnością duży wkład w utrzymaniu popularności mają ciągłe zmiany wprowadzane w ostatnich miesiącach, np. uruchomienie gier społecznościowych. Dodatkowo czynnikiem mogącym mieć wpływ na taki stan rzeczy jest też paradoksalnie… duża liczba użytkowników – oznacza to, że lista znajomych na Nk.pl może być szersza niż na Facebooku.

Sukces/ porażka: Ciąg dalszy batalii o standard badania internetowego PBI. Udało się doprowadzić do dialogu zainteresowanych stron. Ale projekt utknął teraz w martwym punkcie.

Porażka, a raczej zaskoczenie – spadek dynamiki wydatków reklamowych w IV kwartale 2010 roku wskazujący na to, że rynek reklamowy potrzebuje więcej czasu na podniesienie się po spadkach spowodowanych globalnym kryzysem.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Nie potrafię jednoznacznie odpowiedzieć… Wraz z rozwojem branży, dywersyfikacją działalności agencji coraz trudniej wskazać pojedyncze osoby, które mają decydujący wpływ na rynek. 

Kryzys w 2010 roku
Rok rozpoczął się dobrze. Pierwszy raz, odkąd pamiętam, w styczniu i lutym stacje telewizyjne wyprzedały prawie całe swoje zasoby. Zwyczajowo był to w reklamie okres spokojniejszy. Pierwsze trzy kwartały sprzyjały optymistycznej ocenie roku 2010. Choć nie skorzystały z tego równomiernie wszystkie media. Telewizja i przede wszystkim internet rosły. Prasa, radio, czy outdoor ciągle borykały się z problemami.

Końcówka roku nieco studzi optymizm. Okazuje się, że ożywienie było pozorne. Klienci alokowali zasoby w zwyczajowo tańszych okresach i rok zamknie się z niewielkim wzrostem. Kolejne lata, o ile sytuacja gospodarcza będzie stabilna, powinny wyglądać lepiej.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2010 roku
Od dwóch–trzech  lat jesteśmy oceniani przez niezależne źródła jako największa firma wśród domów mediowych w Polsce. Zważywszy, że o zdecydowaną większość kontraktów musieliśmy zawalczyć lokalnie, jest to ogromny sukces.

Ogromnie cieszy nas zaufanie naszych klientów. Dzięki temu uniknęliśmy utraty budżetów. Przeciwnie: klienci powierzają nam coraz częściej bardzo specjalistyczne zadania z obszaru searchu, performance marketingu, modelowania ekonometrycznego etc. Rozwijają się nasze kompetencje z zakresu kreacji, głównie w mediach cyfrowych.

Rok 2010 to dla MEC okres żniw przyjętej kilka lat temu strategii rozwijania kompetencji pozwalających na implementację wszelkich rozwiązań komunikacyjnych , a nie tylko tych najbardziej standardowych, obecnych w mediach typu „paid”. Obecnie jesteśmy w stanie stworzyć i implementować strategie w pełni odpowiadające całej ścieżce konsumenta, włącznie z mediami typu „owned” i „earned”. Pełniejsza i bardziej zintegrowana komunikacja lepiej realizuje cele biznesowe klientów, ale też przekłada się na szerszy zakres ich współpracy z MEC. Widzimy rezultaty przyjętej kilka lat temu strategii dywersyfikacji, która na początku, a szczególnie w czasach kryzysu, wydawała się ryzykowna.

Mimo że był to rok spokojny pod względem liczby przetargów, udało nam się nawiązać współpracę z kilkoma bardzo interesującymi markami, takimi jak TK Maxx, MTV Networks Polska, 3M, Olympus, Ballantines, Comarch. Przedłużyliśmy kontrakt z markami Orange i TP.

III Forum organizowane przez naszą komórkę interaktywną MEC Interaction w tym roku pod hasłem: „Pieniądze to nie wszystko” Przybyło ok. 350 gości spośród marketerów i partnerów branżowych. To przedsięwzięcie ma coraz lepszą markę w branży.
Potwierdzeniem skuteczności działań naszych klientów oraz naszych były nagrody na prestiżowych konkursach. Otrzymaliśy Effie za kampanie dla NIVEA, Orange oraz Novartis.

Wielkim przeżyciem pod koniec roku była zmiana siedziby. Po ponad 10 latach pożegnaliśmy  z ogromnym żalem nasze stare biuro w BUW-ie i przenieśliśmy się do nowego budynku w pobliżu Pola Mokotowskiego. Stara siedziba okazała się już za mała w relacji do tempa rozwoju MEC

Co wydarzy się w branży w 2011 roku?
Rok 2011 powinien przynieść niewielkie ożywienie rynku. Najlepsza sytuacja będzie miała miejsce w mediach cyfrowych. Konsumenci właśnie internetowi, społecznościom poświęcają coraz więcej czasu. Powinna stabilizować się sytuacja w mediach papierowych, lecz o wzrostach w tych segmentach trudno jeszcze orzekać.

Zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach zarówno w umysłach konsumentów, jak i na rynku mediów, wymuszają inne spojrzenie na komunikację. Myślę, że spojrzenie zintegrowane przez pryzmat mediów „paid” (tych, za które reklamodawcy płacą), „owned” (których są właścicielami) i „earned” (wszystkie te przejawy komunikacji na temat marki, których źródłem są konsumenci), najbardziej odpowiada na współczesne wyzwania. Mówiliśmy o tym bardzo dużo na  naszej konferencji.
W 2011 roku i latach kolejnych będzie nie tylko rosła świadomość nowego podziału mediów, ale i wiedza, jak w sposób zintegrowany wykorzystać te warunki do efektywnej i angażującej komunikacji z konsumentem.

Plany na 2011 rok
Będziemy oczywiście bronić pierwszej pozycji!
Kontynuujemy rozwijanie i doskonalenie  usług, które odpowiadają na zapotrzebowanie naszych klientów. Inwestujemy w dział MEC Analytics and Insight specjalizujący się w nowoczesnych badaniach konsumenckich, rozwijaniu narzędzi, zarządzaniu bazami danych. To kluczowy obszar dla naszego biznesu. Dzięki internetowi mamy do dyspozycji coraz więcej precyzyjnych danych na temat konsumentów i musimy je umiejętnie wykorzystać. Wykorzystanie danych przy ścisłej współpracy z działem interaktywnym to jeden z naszych kluczowych celów na 2011 rok.

W 2010 wystartowała komórka kreatywna w ramach MEC Interaction, Wykonała już kilkadziesiąt projektów dla naszych klientów.
Utrzymamy poziom inwestycji w zasoby ludzkie i rozwój naszych pracowników. Mamy bardzo stabilny zespół doświadczonych specjalistów i szeroką ofertę szkoleń – zarówno lokalnych, jak i sieciowych. W 2009 roku byliśmy chyba jedną z niewielu firm, która zwiększyła nakłady na rozwój kadr. Widzimy, że to bardzo dobra inwestycja.

Niektóre usługi rozwijamy wspólnie z innymi spółkami wchodzącymi do GroupM . Pozwala nam to inwestować w wysokiej klasy specjalistów w obszarach przyszłościowych.
 



Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Group
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Niewątpliwie największą porażką tego roku jest pogłębiający się proces traktowania domów mediowych przez klientów jako dostawców taniego czasu antenowego. Zjawisko to potęguje wojna cenowa pomiędzy domami mediowymi i propozycje nierealnych kosztów w przetargach, co w konsekwencji prowadzi do coraz niższych prowizji przy coraz wyższych oczekiwaniach klientów.
Problemem pozostaje niska jakość audytu mediowego.

Opisywane zjawisko prowadzi również do postrzegania przetargów jako formy obniżania cen mediów u obecnego kontrahenta – domu mediowego.

Ten rok nie przyniósł znacznych sukcesów. W kategoriach pozytywnych zmian można oceniać pierwsze wyniki prac SAR w zakresie uporządkowania procesów przetargowych.

Kryzys w 2010 roku
Kryzys w 2010 roku trwa nadal. Wielu klientów obniżyło budżety w porównaniu z 2009 rokiem (nawet o kilkadziesiąt procent), bojąc się o wyniki sprzedażowe. Jedynym medium, które w 2010 roku realnie zyskało (wzrost wydatków wyraźnie wyższy niż inflacja), jest Internet, w tym głównie SEM, kampanie performance (PPA = Pay Per Action) oraz aktywność social media / ePR.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2010 roku
Do najważniejszych wydarzeń 2010 roku należy zaliczyć przekształcenie internetowego działu plannerskiego Zed Digital w wysoko wyspecjalizowany Excellence Center – skupiający specjalistów ze wszystkich dziedzin internetu: display, SEM, social, kreacja, mobile, SEO, planowanie i strategia obecności marki w sieci. Z drugiej strony podjęliśmy decyzję o przeniesieniu planningu internetowego do zespołów obsługujących klientów – ta jasny sygnał bliższej współpracy z klientami.

Niezaprzeczalnie istotnym wydarzeniem staje się udział ZenithOptimedia Group w badaniach rynku , w tym organizacja pierwszej w historii polskiej reklamy konferencji poświęconej celebrytom i wydanie książki analizującej to zjawisko. Tym samym dajemy wyraźny sygnał rynkowi, że rola domu mediowego ewoluuje i odpowiada na potrzeby zmieniającego się świata mediów i oczekiwań klientów. Dom mediowy staje się nie tylko specjalistą w zakresie wykorzystywania mediów, ale doradza też, jak skutecznie dobrać strategię do mediaplanu.

Niewątpliwym sukcesem ZenithOptimedia Group jest przedłużenie współpracy z Netią i wygrane przetargi na obsługę firm Merck i Orlen.

Z drugiej strony pozycja naszej firmy (wraz z grupą SMG) umocniła się dzięki współpracy w ramach struktur VivaKi , które w Polsce usankcjonowały swoją obecność, co przekłada się bezpośrednio na siłę negocjacyjną na 2011 rok.

Kolejny sukces to ZenithOptimedia Media School – pierwszy program profesjonalnego szkolenia młodych kandydatów na pracowników domów mediowych, nie tylko z Polski lecz zagranicy. To projekt traktowany jako inwestycja w przyszłość, której efekty widoczne będą za kilka lat.

Miarą sukcesu rynkowego są wyniki finansowe i nagrody – trzy statuetki Effie oraz Media Trendy i Mixx Awards.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Przyszłość to internet. 2011 rok stanie pod znakiem boom-u internetowego – nawet 20-30 proc. wzrostu wydatków netto, głównie w zakresie: search, social, PPA i live streaming wideo. W efekcie będziemy obserwować narastającą dominację dwóch mediów: telewizji i internetu. Sieć obecna będzie w dużej mierze w kampaniach cross-mediowych.

Z drugiej strony występować będzie stała presja na obniżanie kosztów mediów i prowizji za usługi domów mediowych.
W naszej branży spodziewamy się również kilku dużych przetargów (np. telekomy, które po 2-3 latach współpracy mogą chcieć „sprawdzić” swoje obecne domy mediowe).

Plany Państwa na 2011 rok
ZenithOptimedia Group planuje wzrost obrotów wygenerowany zarówno dzięki nowo zdobytym projektom, jak i współpracy z obecnymi klientami (powrót do wzrostu).

Okres ten będzie się charakteryzował inwestycjami w rozwój działu internetowego (pod nową nazwą Performix), który skupi się na rozwoju aktywności związanych z: kampaniami performance PPA, social mediami, serach, SEO i szeroko rozumianą kreacją internetową.

Planujemy poszerzanie obszaru działań niestandardowych w ramach działu Newcast (product placement, programy tworzone na miarę klienta, aktywności eventowe, działania niestandardowe w internecie).

I w końcu najważniejsza część - inwestycje w ludzi (szkolenia, kolejna edycja Media School).
 



Ewa Góralska, dyrektor zarządzający PanMedia Western
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Najważniejszym wydarzeniem roku były oczywiście społeczności, odmieniane przez wszystkie przypadki i osoby. Po sukcesie w poprzednich latach Naszej-Klasy, gwałtowny przyrost użytkowników Facebooka w Polsce w 2010 roku stał się wydarzeniem, które wzmocniło postrzeganie roli social mediów i ich możliwości przez reklamodawców.

Największy sukces: odbudowanie wysokości sprzedaży przez tygodnik „Wprost”, w bardzo trudnym, dotkniętym przez zmiany w modelu konsumpcji mediów rynku tygodników opiniotwórczych.

Największa porażka: „Dziennik Gazeta Prawna” – brak realizacji zakładanych celów sprzedażowych, brak jasnego pozycjonowania. Duża porażka branży outdoorowej, która również nie wprowadziła żadnych nowych inicjatyw, które mogłyby ożywić ten rynek (uwzględniając oczywisty problem badań).

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Tomasz Lis i jego pojawienie się w roli redaktora naczelnego „Wprost”. Jako następstwo tego transferu nastąpił niemalże natychmiastowy sukces sprzedażowy tytułu.

Kryzys w 2010 roku
Rok 2010, szczególnie jego pierwsze miesiące, w porównaniu do roku 2009 był okresem lekkiego odbicia, jeśli chodzi o wysokość wydatków reklamowych. Lekkie spowolnienie widoczne w ostatnich miesiącach roku może wskazywać na to, iż dość ostrożnie powinniśmy podchodzić do optymistycznych wizji powrotu prosperity w 2011 roku.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Najważniejszym sukcesem była obrona budżetu ING po kolejnych latach, które upłynęły od ostatniej obrony w 2006 roku. Ogromnym sukcesem było również otrzymanie trzech statuetek Effie w konkursie, w tym Złotego Effie, a tym samym przyznanie PanMediaWestern tytułu najbardziej efektywnego domu mediowego 2010 roku.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku?
Z umiarkowanym optymizmem podchodzimy do prognoz ożywienia rynku. Dotychczasowe plany reklamodawców wskazują na nadal zachowywaną ostrożność. W przypadku mediów będzie pogłębiać się  zainteresowanie działaniami nastawionymi na realizację określonych parametrów efektywności biznesowej (performance marketing). Aktywizacja konsumentów i drugi media plan (earned media): to będzie kolejny wyrażny trend.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Internet i zintegrowana komunikacja – dwie główne odnogi rozwoju.
 



Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzająca Starlink
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Bardzo dynamiczny rozwój kanałów tematycznych, dzięki czemu telewizja jako medium jeszcze bardziej umocniła swoją pozycję. Za sukces można też uznać rozwój kin, a zwłaszcza tempo ich cyfryzacji. Bilety na seanse 3D odpowiadają już za prawie 35 proc. sprzedaży i to one są głównie źródłem wzrostu tego medium. Patrząc z tej perspektywy istotnym wydarzeniem dla branży była transakcja nabycia większościowego pakietu akcji grupy Helios przez Agorę. Zwiększa to możliwości biznesowe Agory o rozwijający się segment rynku. Zwieńczoną sukcesem inicjatywą było tez wprowadzenie przez  ITI serwisu Onet.VoD, który w ciągu kliku miesięcy zdobył ponad 2,5 mln użytkowników i stał się największym serwisem VoD w Polsce. Za porażkę natomiast można moim zdaniem uznać upadek CR Media Consulting.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Zygmunt Solorz-Żak. W wyniku tegorocznego przejęcia Polsatu przez Polsat Cyfrowy na rynku pojawia się znienacka nowa największa grupa medialna, która daje zintegrowane możliwości. Dalsze inwestycje w telekomunikację, rozwój sieci bezprzewodowego internetu mogą dać Cyfrowemu Polsatowi pozycję lidera w usługach zintegrowanych, a kanałom Polsatu będzie łatwiej dystrybuować swoje treści i zwiększać zasięg. To istotne wydarzenie dla rynku mediów, podobnie jak ostatnia umowa o współpracy pomiędzy TP SA a grupą TVN.

Kryzys w 2010 roku
Widać było tendencje wzrostowe o czym świadczy fakt, iż reklamodawcy zaakceptowali dość znaczne podwyżki kosztów cennikowych w głównych stacjach telewizyjnych, a te nie miały większych problemów ze sprzedażą zasobów i więcej zarobiły. Media tradycyjne też nie odnotowały tak istotnych spadków jak w roku ubiegłym.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Odnotowaliśmy kilka sukcesów, z których bardzo się cieszymy – wzrost obrotów ponad średnią dla rynku, nawiązanie współpracy z Provident Polska, rozwój działu interaktywnego, srebrne Effie za kampanię PZU, zwycięstwo naszej drużyny w konkursie Young Media Lions, a poza tym rekordowa ilość ślubów w naszym zespole :)

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Przewidujemy, że 2011 będzie rokiem umiarkowanego optymizmu na rynku reklamy. Przyniesie utrwalenie trendów, które mocno uwidoczniają się od kilku lat: rozwój kanałów tematycznych, kina, przekazu wideo w internecie, CSR, serwisów społecznościowych. Zapewne niebawem zaczną pojawiać się pierwsze reklamy na iPadach i e-czytnikach, reklamy interaktywne na platformach satelitarnych, będzie więcej reklam w technologii 3D, internet będzie dostępny w telewizorach. Możemy też spodziewać się dalszej konsolidacji rynku, czyli przejęć, akwizycji.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Przede wszystkim obszar client service oraz budowanie długoterminowych relacji z klientami. Dalszy rozwój naszego raportu dotyczącego rynku reklamowego netto. Wzrost kompetencji interaktywnych w ramach off-linowych zespołów. Zintegrowane planowanie strategiczne i oczywiście nowy biznes.



Jacek Dzięcielak, prezes MPG
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Wydarzenie: Katastrofa smoleńska
Sukces: At Media
Porażka: Brak przełożenia wyjątkowego wzrostu dochodu narodowego na inwestycje w marketing.

Transfer roku:
Michał Kaliński z TVP do Bauera

Kryzys w 2010 roku
Nie widać było, aby reklamodawcy wykazali się zwiększoną aktywnością. Można powiedzieć, że sytuacja z roku 2009 została zachowana z pewnymi reperkusjami katastrofy smoleńskiej, która na kilka miesięcy zdestabilizowała sytuację na rynku reklamy telewizyjnej.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Wydarzenia: 10-lecie MPG na rynku, zmiana biura, otwarcie kolejnej spółki Havas Media w Polsce
Sukcesy: Dalszy wzrost MPG

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Rynek może zacząć się odbudowywać, aczkolwiek może to być powolny proces. Nowe media będą w coraz większym stopniu integrowane z mediami tradycyjnymi. Niewykluczony jest dalszy spadek udziału prasy oraz niemal pewny jest dalszy wzrost internetu. Mogą zacząć się pojawiać próby konsolidacji.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Naszym celem jest, aby wolumen na koniec 2011 roku był wyższy od tego na koniec 2010 roku. Planujemy dalszą integrację działań w mediach tradycyjnych z działaniami w nowych mediach.



Łukasz Herman, business development & innovation manager grupy Aegis   Media
  Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Najważniejsze wydarzenia w mijającym roku to przede wszystkim odbicie się branży reklamowej z kryzysu, zwiększenie wydatków na reklamę, albo może lepiej nazwać to odblokowaniem budżetów przez centrale firm.

Kolejnym ważnym wydarzeniem są działania ekspansyjne Agory, która kontynuowała poszerzanie kategorii biznesowych przejmując operatora kin – spółkę Helios.

Końcówka roku kończy się zaś zmianą na rynku reklamy zewnętrznej. Przejęcie firmy News Outdoor przez Stroera sprawia, że staje się on liderem rynku.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
W tym roku nie zauważyłem konkretnej osobistości, która wyróżniłaby się swoimi działaniami na rynku.
Myślę, że w tym punkcie warto jednak wspomnieć o Marku Janickim pod kątem jego całokształtu, który ustąpił w tym roku ze stanowiska CEO grupy McCann.

Interesująca może być także zmiana barw branżowych dokonana przez Iwonę Kossmann, byłą prezes Deni Cler, która została prezes Bonnier Business Polska. Tą zmianę zaobserwujemy jednak dopiero w przyszłym roku.

Kryzys w 2010 roku
W roku 2010 rynek zaobserwował tendencje wzrostowe, ale nie we wszystkich mediach. Przyglądając się dostępnym danym (pełne ostatnie III kwartały), w porównaniu z analogicznym okresem 2009 wzrosty zanotowała reklama kinowa, internet, TV oraz radio. Pozostałe media: reklama zewnętrzna, dzienniki oraz magazyny jak na razie odnotowały spadki.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Z rzeczy najważniejszych możemy się pochwalić obroną budżetów największych Klientów – Ferrero i Arli oraz znaczącym wzrostem obrotów w stosunku do ubiegłego roku.

Przygotowaliśmy projekt oraz uruchomiliśmy realizację autorskiego badania Consumer Connection System (CCS), które łączy zalety różnych badań realizowanych dotychczas jako oddzielne projekty (TGI, U&A, Press Track, Radio Track, Net Track, itp.). Jest to w pełni reprezentatywne, jednoźródłowe badanie konsumentów, marek i mediów. Wyniki tego badania pozwolą na precyzyjne definiowanie grup docelowych (np. na postawie własnej segmentacji), zintegrowane planowanie mediów dla tak zdefiniowanych grup oraz dostarczą wiele dodatkowych informacji nieosiągalnych w tradycyjnych badaniach rynkowych czy syndykatach mediowych. Badanie to jest podstawą naszej filozofii planowania zintegrowanej komunikacji pod nazwą Integrated Communications Planning (ICP). Z badania CCS korzysta większość biur Carat oraz Vizeum w wielu krajach na świecie co daje naszym Klientów unikalną i spójną wiedzę o ich kategoriach na wielu rynkach.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Według mnie rynek reklamowy w Polsce nie zmieni się w sposób diametralny. Wydaje mi się, że zaobserwujemy dalszy wzrost udziału Internetu w mediamiksie oraz wzrost udziału stacji tematycznych w torcie stacji TV. Reklamodawcy starają się korzystać z nowych, niestandardowych kanałów komunikacji (mobile, ambient), ale nadal będą to robić w sposób nieśmiały i ‘bezpieczny’.
Wydaje mi się, że zauważymy także kontynuację wykorzystywania mniej tradycyjnych sezonów sprzedażowych (początek roku, miesiące wakacyjne).

Plany na 2011 rok
W przyszłym roku planujemy:
- dynamiczny wzrost obrotów dzięki utrzymaniu obecnych oraz pozyskaniu nowych Klientów,
- zatrudnienie dodatkowo co najmniej 6 osób,
- pełne wdrożenie badania CCS do codziennej pracy z Klientami,
- dalszy rozwój w zakresie specjalistycznych usług on-line (search, mobile).



Beata Szcześniak, managing director Macroscope OMD
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Za sukces uważam przyjęte w ramach członków SAR regulacje w kwestii przetargów reklamowych i podejmowaną przez SAR w imieniu swoich członków inicjatywę edukacji reklamodawców w tym zakresie. 

Porażką natomiast nazwałabym nadal dominującą formułę przetargów na dom mediowy. Ubolewamy, że nie wszyscy reklamodawcy potrafią ocenić i docenić kompetencje partnera w postaci domu mediowego przekładające się na wymierne korzyści biznesowe. Popularne i promowane przez audytorów zapytania przetargowe sprowadzające się do porównania CPP w tabelce xls niejednokrotnie nie pozostawiają miejsca na wykazanie wymiernej wartości dodanej z narzędzi i ekspertyzy po stornie domu mediowego.

Wydarzenie - nowość w konkursie Effie. W 2010 roku Effie United, jako konkurs promujący wspólną pracę wszystkich partnerów marketera w drodze do efektywności komunikacji.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Na wyróżnienie zasługuje Tomasz Lis w roli redaktora naczelnego „Wprost” – za  przełamanie trendu spadkowego w sprzedaży tygodników opinii.

Kryzys w 2010 roku
Owszem, można było zauważyć lekkie odbicie rynku, jednak marketerzy zwiększali budżety dość nieśmiało - w skali roku 3-4 proc. wzrostu wydatków. W minionym roku atmosfera była dość niepewna a końcówka roku zakończona cięciami budżetowymi. Zdecydowane tendencje wzrostowe zaobserwować można jedynie w internecie. Medium to bardzo dynamicznie się rozwija i coraz więcej klientów się do niego przekonało. 

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Najważniejszym wydarzeniami i jednocześnie sukcesami były wygrane w przetargach, które dały wymierny efekt w postaci znaczącego wzrostu Macroscope w 2010 roku w porównaniu do 2009 roku. Macroscope od stycznia pracuje dla Grupy Żywiec, a w połowie roku obroniliśmy w przetargu wieloletniego klienta - EFG Eurobank Ergasias (Polbank) i kontynuujemy z nim owocną współpracę.

Cieszy nas bardzo stabilne portfolio klientów, którzy ufają nam od lat.
Coraz więcej z nich przekonało się do korzyści płynących z modelowania ekonometrycznego i świadczymy im usługi w tym zakresie. W chwili obecnej możemy pochwalić się, że spośród klientów z potencjałem do korzystania z tego narzędzia zdecydowana większość powierzyła nam to zadanie. 

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Trudno dokładnie powiedzieć, co przyniesie nam nowy rok? Realistycznie zakładamy, że rynek wzrośnie zapewne niewiele, okolo 5-7 proc. Oczywiście życzymy naszym klientom wzrostu możliwości reklamowych, ale niepokojące sygnały z zagranicy budzą pytanie: co się będzie działo dalej z europejską gospodarką i czy kłopoty na Zachodzie nie trafią w nas rykoszetem. Jak pokazał 2009 rok, duże, międzynarodowe koncerny, szukając oszczędności, tną wydatki reklamowe wszędzie, niezależnie od dynamiki w Polsce.
 
W Facebooku i mediach społecznościowych wciąż tkwi ogromny potencjał. Wszyscy się uczą go wykorzystywać i szukają sposobu na promocję swojej marki w tym kanale komunikacji. Powstają wyspecjalizowane firmy, rynek się rozwija, marketerzy częściej będą korzystać z możliwości, jakie dają społeczności, jak też rownież cały internet.

Nasila się trend inwestycji w działania w sieci, coraz więcej reklamodawców ma narzędzia, wiedzę oraz widzi wymierne efekty reklamy w internecie.

W 2011 roku w strategiach będziemy coraz chętniej wykorzystywać działania nie tylko typu push ale również - a może nawet przede wszystkim - pull, wykorzystując z zaangażowania konsumentów czy generowanego przez nich kontentu, opinii, polecenia itp.

Postępować będzie digitalizacja wszystkich mediów, nie tylko telewizji i prasy o których się mówi od dawna. Warto zwrócić uwagę na ciekawy case i strategię np. Polskiego Radia.

Plany na 2011 rok
Macroscope OMD nadal będzie z pomocą wewnętrznego działu badań rozwijał ofertę badawczą, kładąc nacisk na modelowanie ekonometryczne. Naszym celem jest dostarczanie klientom narzędzi i ekspertyzy do jeszcze bardziej efektywnego planowania inwestycji w mediach. Zdecydowana większość naszych klientów korzysta w chwili obecnej z modelowania ekonometrycznego. Ogromnym sukcesem okazał się też przygotowany wraz z naszym działem badań Metrics model ekonometryczny Ad Effect, który miał swoją premierę w 2009 roku. AdEffect doczeka się w 2011 roku updatu o najnowsze dane, co - mam nadzieję - pozwoli na uzupełnienie jego funkcjonalności.

Nadal będziemy inwestować w rozwój kompetencji internetowych w agencji.
Byliśmy jedną z pierwszych firm, która w 2008 roku przeniosła planowanie internetu do teamów operacyjnych i ta decyzja przynosi obecnie wymierne efekty. Stale kształcimy cały zespół w zakresie internetu, wierząc w rozwój tego medium. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z poziomu skomplikowania i dynamiki zmian, jakie mają miejsce na tym rynku i na pewno 2011 rok będzie rokiem inwestycji w rozwój narzędzi i wiedzy zespołu.



Wiola Łada-Szewczenko, client service & media planning director ACR
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Jednym z ważnych wydarzeń w branży było ustanowienie standardów reklamy displayowej przez IAB. Marketerzy odetchnęli, ponieważ dzięki ujednoliceniu specyfikacji i formatów obniżyły się koszty produkcji kreacji. Dzięki zmianom odetchnęli także użytkownicy, którzy przestali być atakowani dźwiękiem reklam uruchamianych po załadowaniu strony ani nie muszą się już zmagać z uciekającym krzyżykiem zamykającym formaty layerowe. Reklama dąży do tego, aby być mniej intruzywna. Stosowanie się do nowych standardów IAB potwierdza widoczny trend, czyli skupienie coraz większej uwagi na użytkowniku, a nie na odsłonach, a co za tym idzie – przestawianie myślenia branży z ilości (kliknięć, akcji etc) na jakość (czyli kogo kierujemy na nasz serwis i w jaki sposób zbudujemy jego lojalność).

Jedną z niespodzianek mijającego roku było milczenie portali po publikacjach wyników Megapanelu. O ile jeszcze rok temu, praktycznie co miesiąc ktoś pisał o wadach tego narzędzia, usprawiedliwiając spadek, niską pozycję bądź brak swojego serwisu, o tyle w tym roku media przestały się z nich tłumaczyć. Najwyraźniej zaczęły opracowywać inne strategie i możliwości pokazania się jako lidera, bez powoływania się na wskaźniki PBI.

Porażka: Głośno było o amerykańskich Facebooku, za to cisza zapanowała nad polskimi NK.pl czy Gadu-Gadu. Facebook zdominował u nas scenę social media , a nasze serwisy nie podjęły rzuconej rękawicy. Nie zauważyliśmy ani walki o użytkownika, ani o marketera. Zabrakło nie tylko istotnego wyróżnika i akcji popularyzujących polskie społeczności, ale i zwyczajnej woli walki. Na dodatek zapanowała wszechobecna moda na Facebooka, który jest bardzo przydatnym i ciekawym narzędziem, ale nie dla każdego użytkownika i nie dla każdej marki. Niestety, wiele osób o tym zapomniało i na fali trendu, bez przygotowania zainwestowano sporo pieniędzy w mało efektywne działania na tym portalu.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Z mojego osobistego punktu widzenia, najważniejszym wydarzeniem mijającego roku były podwójne urodziny: mojego synka oraz synka Joli Zaczek-Sakouhi, prezesa zarządu Grupy ACR. Obie urodziłyśmy tego samego dnia zdrowych chłopców. Mimo to, a może właśnie dlatego, dzieci dodały nam tyle siły i woli walki, aby znacznie poprawić wyniki ACR w II półroczu br., kiedy to nie tylko udało nam się zwiększyć zatrudnienie, ale i pozyskać nowych klientów oraz zdobyć tytuł Gazeli Biznesu 2010.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Przede wszystkim liczę na dalsze zmiany w myśleniu marketerów w odniesieniu do najpopularniejszych obecnie wskaźników reklamy interaktywnej. Wskazywane przeze mnie jako niespodziankę w 2010 roku mniejsze zwracanie uwagi na pozycję serwisów w Megapanelu oraz przemilczenie krytyki tego badania to pierwszy sygnał. Wydawcy pracują nad alternatywnymi dla liczby odsłon wskaźnikami liderów online. Sądzę, że coraz mniejszą wagę będzie miała liczba odsłon danej witryny czy kliknięć w banner, a coraz większą – jakość użytkowników. Marketerzy będą szukali dobrej jakości trafficu, co przełoży się na wzrost popularności targetowania behawioralnego, programów lojalnościowych oraz bardziej szczegółową analizę grup docelowych w sieci. Mogę śmiało powiedzieć, że w 2011 roku będzie się kupowało już nie tyle odsłony reklam, co użytkowników.

Drugą bardzo istotną kwestią jest zmiana rodzaju komunikatów w reklamach. Kreacje staną się w końcu interaktywne. Do tej pory reklama internetowa nie zawsze wykorzystywała najważniejszą funkcję sieci, czyli możliwość rozmowy. Mały, ale jednak – spadek udziałów reklamy efektywnościowej oraz wzrost udziałów wideo online i reklamy targetowanej behawioralnie (IAB AdEx za I kwartał 2010) potwierdzają te przypuszczenia – tradycyjny display jest coraz mniej sexy. Potrzeba prawdziwej, obustronnej i interesującej  komunikacji. Na efektywność reklamy internetowej wpływają nie tylko miejsce, czas i forma, ale też kreacja. Liczę na bardziej zacieśnioną współpracę między domami mediowymi a agencjami w tym zakresie.



Jolanta Zaczek-Sakouhi, prezes zarządu Grupy ACR
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Opowiadając o sukcesach, muszę wspomnieć o dwóch ważnych wydarzeniach firmowo-osobistych. W tym roku, zarówno mnie, jak i Wioli Ładzie-Szewczenko urodzili się synowie. Mimo naszej czasowej nieobecności zespół świetnie poradził sobie z realizacją swoich zadań i priorytetów. Po naszym powrocie ACR dodatkowo przyśpieszył.

Poza pracą przy wyjątkowo ciekawych kampaniach, takich jak „Zła nocka” dla MTV czy „Atrapy” dla PZU, zdobyliśmy nowych klientów. Rozpoczęliśmy pracę m.in. dla Saab, Legrand Polska oraz Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Utrzymaliśmy wszystkich dotychczasowych klientów. Cały czas inwestujemy także w naszych specjalistów – w tym roku zespół ACR powiększył się o ok. 30 proc.
Naszą pracę docenił także „Puls Biznesu”, przyznając nam tytuł Gazeli Biznesu 2010.

Kryzys w 2010 roku
Z naszego punktu widzenia w 2010 roku kryzysu w branży nie było. Potwierdzają to też badania – według raportu IAB AdEx, przeprowadzanego przez PwC, wartość rynku reklamy internetowej w Polsce w pierwszym półroczu br. wyniosła 777 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem w 2009 roku daje to blisko 20-procentowy wzrost rynku. Nie ma jeszcze najnowszych badań dotyczących mijającego półrocza, ale jestem przekonana – przynajmniej patrząc na wyniki ACR – że wzrost się utrzymuje.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Wciąż planujemy rozwój zatrudnienia i nieustannego szkolenia naszych specjalistów. Jesteśmy gotowi na elastyczne podejście do wymagań naszych klientów – możemy rozliczać się zarówno za impressions, jak i traffic. Planujemy także nowe inwestycje w ciągle rozwijane, autorskie narzędzia Grupy ACR – mail3 oraz system3. Ewelina Straszewicz- manaing director mail3, ma w planach udoskonalanie systemu targetowania behawioralnego mailingów oraz rozwój oferty bazodanowej. System3 w 2011 roku będzie inwestował w sieci dedykowane, affiliate director Magda Czachowska planuje także urozmaicenie oferty o najnowsze, światowe trendy i zwiększenie swojego zespołu.



Marek Wochna, group account director Easymedia
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Ważnym i smutnym wydarzeniem 2010 roku była katastrofa smoleńska, która zmieniła rozkład sił politycznych (przedterminowe wybory prezydenckie). Na rynku mediowym sytuacja ta spowodowała duże kłopoty z realizacją celów mediowych w kwietniu i maju (duży clutter reklamowy), zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę klientów, dla których telewizja jest głównym medium komunikacji.
Spektakularnych sukcesów nie zauważyłem. Jako porażkę uznaję dalszy spadek jakości audytu mediowego, który w żaden sposób nie przekłada się na dyskusję o jakości planowania, a powoduje wojnę cenową pomiędzy domami mediowymi i propozycje nierealnych kosztów w przetargach. W dodatku przez niektórych klientów audyt wciąż jest traktowany jako forma nacisku na obniżenie cen mediów u obecnego domu mediowego.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Brakowało w tym roku widowiskowych zmian/transferów. Za najważniejszy transfer-niespodziankę roku uznaję przejście Tomasza Lisa do tygodnika „Wprost”. Osoba do tej pory niekojarzona z mediami drukowanymi, na wyraźnie spadającym rynku (spadek czytelnictwa prasy), spowodowała wyraźny wzrost sprzedaży tygodnika „Wprost”. Czy i kiedy nastąpi odbicie w sprzedaży reklamowej? Rok 2011 powinien pokazać.

Kryzys w 2010 roku
Szacuję wzrost wydatków mediowych w 2010 na około 4-6 proc. Najbliższy rok nie powinien przynieść znaczących zmian. W dalszym ciągu będzie następowała presja cenowa, czego odzwierciedleniem jest i będzie duża ilość kosztowych przetargów mediowych. Bez uspokojenia sytuacji makroekonomicznej w strefie euro (Grecja, Irlandia, Hiszpania, Portugalia) nie widzę perspektyw na duże zwiększenie budżetów reklamowych przez klientów międzynarodowych, a to oni mogą spowodować duże wzrosty na polskim rynku.

Jeśli nie nastąpi poprawa jakości badań mediowych prasy, radia i outdooru, reklamodawcy jeszcze silniej będą przenosić swoje budżety do internetu. Przy niewielkich wzrostach całego rynku reklamowego może to spowodować kłopoty finansowe, a w konsekwencji dalszą konsolidację na rynku, zwłaszcza w prasie i radiu (w branży outdoorowej ten trend zapoczątkowany został już w br. przejęciem News Outdoor przez Grupę Ströer).

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Głównym sukcesem Easymedia w 2010 roku to przede wszystkim podwojenie obrotów w stosunku do 2009 roku. Poza tym – podtrzymanie długotrwałej współpracy z dotychczasowymi klientami oraz wygrane przetargi Sygma Banku czy Gotowkazazłoto.tv.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Rok 2011 zapowiada się obiecująco jeśli chodzi o upowszechnienie internetu 4G (nowe plany firm należących do Zygmunta Solorza), a co za tym idzie masowy, bardzo szybki, mobilny i – miejmy nadzieję – tani dostęp do multimedialnych treści w sieci.
Stagnację lub niewielkie wzrosty przewiduję w telewizji. Będzie też następować dalsze przesuwanie budżetów z prasy do internetu.
Sytuację dla wydawców może uratować upowszechnienie się tabletów (koniec 2011, 2012??) i podobnych urządzeń integrujących w jednym miejscu dostęp do kilku mediów. Pytanie tylko, który z wydawców jako pierwszy zdecyduje się na wzór telekomów dofinansować za prenumeratę tańszy zakup takich urządzeń. Część wydawców jest już gotowa do monetyzacji swojego kontentu – pierwsi wygrają....

Plany na 2011 rok
Inwestycje w badania i modelowanie ekonometryczne. Dalszy wzrost obrotów.


Gwidon Humeniuk, członek zarządu Cube Group
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Niewątpliwym sukcesem jest cała rewolucja związana z social media, z Facebookiem na czele. Przypomina to trochę blitzkrieg Google w Polsce sprzed paru lat. Sukces Facebooka to zarazem porażka NK.pl, która oddaje pole właściwie bez walki. W bardzo szybkim tempie umysły, gusta i podniebienia internautów zostały podbite przez Groupon i kilkanaście jego klonów. Warto również zwrócić uwagę na nasz rodzimy startup FilesTube, który w krótkim czasie stał się jedną ze 100 największych witryn na świecie.
Z przykrością natomiast patrzyłem na to co dzieje się w Internet Group i spółkach zależnych. To lekcja pokory dla nas wszystkich.
   
Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek, najważniejszy transfer roku
Tak jak w 2009 czy 2008 roku mógłbym taką osobę wskazać bez mrugnięcia okiem, tak w tym roku jest mi niezmiernie ciężko. Nie chcę przez to powiedzieć, że branża popadła w marazm. Po prostu według. mnie nikt specjalnie się nie wyróżnił. Cieszy mnie natomiast fakt przyznania tytułu Człowieka Roku w konkursie MIXX Awards 2010 Marcinowi Woźniakowi, Prezesowi ARBOmedia. Naprawdę niewiele osob na rynku mediów zbudowało tak silną pozycję w tak krótkim czasie, zaczynając właściwie od przysłowiowej kartki papieru.
Jeśli chodzi o transfery to nasza rodzima ekstraklasa była wyjątkowo powściągliwa i niechętna do zmiany barw. Jedynie Tomasz Jażdzyński zaskoczył nas transferem z Interii do GG Network. Witam z powrotem w Warszawie.
   
Kryzys w 2010 roku
Nie zauważyliśmy jakichkolwiek oznak kryzysu w branży reklamy internetowej i e-commerce. Nasze przychody zamkną się 50-procentowym wzrostem w stosunku do roku ubiegłego.
   
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Rok 2010 to z pewnością bardzo dobry rok dla naszej firmy. Sieć afiliacyjna NetSales, którą uruchomiliśmy równo 12 miesięcy temu, już zdążyła zadomowić się w czołówce podobnych projektów. Utworzyliśmy platformę LeadR generującą wysokiej jakości leady, wchodząc jednocześnie na nowy dla spółki rynek database marketingu. Zaczęliśmy rozwijać usługi brokerskie na rynku europejskim, stając się częścią ekosystemu Right Media. Zawarliśmy również alians strategiczny z firmą Call One, co znacznie poszerzyło atrakcyjność i innowacyjność naszej oferty. Właściwie w tej chwili możemy rozliczać się z kontrahentami za fizyczne dostarczenie podpisanych kontraktów z ich klientami. Negocjujemy tylko cenę takiej usługi. Wszystkie kreacje, landing page, optymalizacja, domykanie sprzedaży, obsługa klienta i logistyka jest po naszej stronie. Widzimy także bardzo duże zainteresowanie profesjonalnymi produktami do optymalizacji i web analytics firmy Omniture, które sprzedajemy i wdrażamy na rynku polskim, co mnie osobiście bardzo cieszy.
   
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Social Media: kalka bieżącego roku z prawdopodobnie jeszcze smutniejszą Gwiazdką dla NK.pl. Te dwa podmioty będą rozdawać karty i podzielą sie rynkiem w kontekscie grup celowych, produktow etc. Wszystko to będzie przekładało się na znaczący wzrost wydatków w tym segmencie.
Afiliacja: możliwe jest wejście 2-3 nowych sieci afiliacyjnych, a w tym co najmniej jednej z kapitałem zagranicznym. Dalszy dynamiczny rozwój tego segmentu, większa presja na rozliczanie się w hybrydach bądź CPL czy CPA.
SEM: skazani na wzrosty. Zarówno PPC, jak i SEO. Szczególnie ta druga działka będzie dynamicznie rosła z uwagi na wzrost świadomości samych klientów jak i stosunkową niską bazę w bieżącym roku.
Wideo: większe wydatki na reklamę wideo, więcej kontentu wideo i zapewne różnego rodzaju platform z tego rodzaju materiałami..
Technologia: na znaczeniu wzrośnie każda technologia, która przynosi policzalne zyski klientom.
W displayu czekają nas pewnie jeszcze większe formaty
W reklamie mobilnej, w grach oraz w e-mailingu nic specjalnie się nie zmieni.
 Ze spraw pozareklamowych: wszystko co jest związane z kuponami, voucherami, rabatami etc. jest warte uwagi. Zaskoczyć mogą również usługi lokalizacyjne.
   
Plany Państwa firmy na 2011 rok
Być większą, szybszą i silniejszą firmą, zachowując jednocześnie wysoką jakość usług i elastyczność w podejmowaniu decyzji, które nas dziś charakteryzują.
 

Dołącz do dyskusji: Reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (domy mediowe)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
solorz
znakomity tekst. gratulacje!!!
odpowiedź