SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklamy farmaceutyków: mocno w górę Novartis i Sandoz, Aflofarm z mniejszym wzrostem niż cały sektor

W pierwszej połowie tego roku producenci farmaceutyków i parafarmaceutyków wydali na reklamę w mediach tradycyjnych blisko 2,4 mld zł. Najbardziej nakłady reklamowe zwiększyły Novartis i Sandoz, a ograniczyły je firmy Olimp Laboratories i Polpharma.

Shutterstock.com Article

Wydatki reklamowe producentów leków bez recepty (OTC) w mediach pozainternetowych wyniosły w pierwszej połowie br. 2,35 mld zł i były wyższe od tych w analogicznym okresie ub.r. o 14,8 proc. - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl.

Największym reklamodawcą w tej kategorii niezmiennie pozostaje Aflofarm Farmacja Polska, który wydaje kilkukrotnie więcej niż jego konkurenci i niemal jedną trzecią tego, co cała branża. Pabianicka spółka przeznaczyła bowiem na wsparcie swoich marek w omawianym okresie 721,8 mln zł  - o 11,5 proc. więcej niż rok temu.

Drugie miejsce na reklamowym podium producentów OTC zajmuje USP Zdrowie z wydatkami w wysokości 175 mln zł (wzrost o 14,7 proc.), a trzecia lokata przypadła Olimp Laboratories - mimo że ten koncern zredukował inwestycje w reklamę o 5,1 proc., do 146,2 mln zł.

Oprócz Olimpu, mniej w tym roku wydała też Polpharma - wartość reklam jej produktów spadła o 9,7 proc., do 104,4 mln zł.

Znacząco wzrosły natomiast wydatki na reklamę Novartisu, Sandoz Polska, Natur Produkt Zdrovit, Sanofi Aventis i Berlin-Chemie/Menarini Polska.

Novartis Polska zwiększył je o 104,7 proc. (do 79,2 mln zł), Sandoz - o 49,4 proc. (do 41,8 mln zł), Natur Produkt Zdrovit - o 37,9 proc. (do 103,1 mln zł). Wydatki Sanofi wzrosły o 36,4 proc., do 76,3 mln zł, a koncernu Berlin Chemie - o 34,2 proc., do 41,3 mln zł.

Przypomnijmy, że producenci leków OTC i suplementów diety są tuż przed zmianą prawa, które może zabronić im reklamowania ich produktów. Dąży do tego m.in. Ministerstwo Zdrowia, które chce całkowitego ich zakazu, twierdząc, że niejednokrotnie wprowadzają w błąd. Dlatego też branża farmaceutyczna prowadzi prace i rozmowy m.in. z UOKiK-iem, których celem jest wprowadzenie samoregulacji dotyczących komunikatów marketingowych.

Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-VI 2015

I-VI 2016

zmiana proc.

AFLOFARM FARMACJA POLSKA

647 095 169 zł

721 796 591 zł

11,5

USP ZDROWIE

152 621 529 zł

175 030 972 zł

14,7

OLIMP LABORATORIES

154 060 546 zł

146 239 863 zł

-5.1

POLPHARMA

115 698 830 zł

104 425 738 zł

-9.7

NATUR PRODUKT ZDROVIT

74 731 457 zł

103 059 294 zł

37,9

SANOFI-AVENTIS

55 951 187 zł

76 311 920 zł

36,4

NOVARTIS POLAND

38 668 922 zł

79 157 952 zł

104,7

RECKITT BENCKISER (POLAND)

45 916 289 zł

46 667 031 zł

1,6

BERLIN-CHEMIE/MENARINI POLSKA

30 792 670 zł

41 326 164 zł

34.2

SANDOZ POLSKA

27 966 480 zł

41 779 339 zł

49,4

Razem

2 046 267 978 zł

2 349 751 390 zł

14,8

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Reklamy farmaceutyków: mocno w górę Novartis i Sandoz, Aflofarm z mniejszym wzrostem niż cały sektor

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl