SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklamy ministerstw i spółek państwowych: więcej we „W Sieci”, „Wprost” i „Do Rzeczy”, liderem „Gazeta Wyborcza”, w dół „Newsweek”

W pierwszym kwartale br. spółki Skarbu Państwa na reklamy w prasie wydały mniej niż rok wcześniej, a ministerstwa - więcej. Jedne i drugie znacząco zwiększyły wydatki w tygodnikach „Do Rzeczy”, „Wprost” i „W Sieci”. Mniej na takich reklamach zarobiły natomiast m.in. „Newsweek Polska” i „Polityka”.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W okresie od stycznia do marca br. ministerstwa znacząco zwiększyły inwestycje na reklamy w prasie. W dziennikach wydały 8,5 mln zł (wobec 5,2 mln zł przed rokiem), a w magazynach - 1,4 mln zł (wobec 1,1 mln zł rok temu). Z kolei największe spółki z udziałem Skarbu Państwa (patrz lista u dołu tekstu) ograniczyły nakłady reklamowe w dziennikach z 9,4 do 7,7 mln zł, a w magazynach - z 6,7 do 3,8 mln zł.

Najwięcej reklam wykupionych przez ministerstwa było w minionym kwartale w „Gazecie Wyborczej” (za 2 mln zł) i „Dzienniku Gazecie Prawnej” (za 1,2 mln zł). W czołówce dzienników pod tym względem znalazły się również „Gazeta Pomorska”, „Dziennik Łódzki” i „Głos Wielkopolski”. Wypadły z niej natomiast „Fakt”, „Super Express” i „Puls Biznesu”.

Wydatki reklamowe ministerstw w dziennikach (top5)

(dane Kantar Media, cennikowe, bez rabatów)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-III 2016

 

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-III 2015

GAZETA WYBORCZA

2 000 710 zł

 

GAZETA WYBORCZA

1 082 913 zł

DZIENNIK GAZETA PRAWNA

1 159 560 zł

 

FAKT

885 275 zł

GAZETA POMORSKA

608 404 zł

 

SUPER EXPRESS

881 700 zł

DZIENNIK ŁÓDZKI

454 260 zł

 

PULS BIZNESU

670 000 zł

GŁOS WIELKOPOLSKI

415 410 zł

 

POLSKA

435 400 zł

Razem

8 505 800 zł

 

Razem

5 242 679 zł


Diametralnie zmieniła się lista magazynów, w których pojawiało się w omawianym okresie najwięcej ministerialnych reklam i ogłoszeń. Poza czołówkę trafiły wszystkie magazyny, w które inwestowano w pierwszym kwartale ub.r.: „Polityka”, „Angora”, „Newsweek Polska”, „Bloomberg Businessweek Polska” i „Moje smaki życia”. Ich miejsce zajęły „Wprost”, „Do Rzeczy”, „W Sieci”, „Świat seriali” i „Dziecko”.

Wydatki reklamowe ministerstw w magazynach (top5)

(dane Kantar Media, cennikowe, bez rabatów)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-III 2016

 

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-III 2015

WPROST

592 000 zł

 

POLITYKA

304 000 zł

DO RZECZY

424 000 zł

 

ANGORA

220 000 zł

W SIECI

86 000 zł

 

NEWSWEEK POLSKA

175 000 zł

ŚWIAT SERIALI

78 000 zł

 

BLOOMBERG BUSINESSWEEK

103 000 zł

DZIECKO

68 875 zł

 

MOJE SMAKI ŻYCIA

95 000 zł

Razem

1 438 165 zł

 

Razem

1 116 153 zł


Lista dzienników, w których w tym roku reklamowały się czołowe spółki z udziałem Skarbu Państwa nie zmieniła się znacząco. Najwięcej te firmy wydały w „Fakcie” (1,7 mln zł), podczas gdy rok temu - w „Gazecie Wyborczej” (2,6 mln zł). W minionym kwartale w dzienniku Agory zainwestowały 1,2 mln zł.

Ich reklamy w „Super Expressie” warte były 647 tys. zł (wobec 852,5 tys. zł przed rokiem), wydatki na reklamy w „Przeglądzie Sportowym” spadły zaś z 562,4 tys. zł do 400,2 tys. zł.

Miejsce, które w ub.r. zajmował dziennik „Polska”, teraz przypadło „Dziennikowi Gazecie Prawnej”, który zarobił na reklama spółek Skarbu Państwa 501,1 tys. zł.

Wydatki reklamowe spółek Skarbu Państwa w dziennikach (top 5)

(dane Kantar Media, cennikowe, bez rabatów)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-III 2016

 

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-III 2015

FAKT

1 658 730 zł

 

GAZETA WYBORCZA

2 613 589 zł

GAZETA WYBORCZA

1 160 233 zł

 

FAKT

2 019 960 zł

SUPER EXPRESS

646 680 zł

 

POLSKA do 31.12.2015

1 320 735 zł

DZIENNIK GAZETA PRAWNA

501 110 zł

 

SUPER EXPRESS

852 570 zł

PRZEGLĄD SPORTOWY

400 170 zł

 

PRZEGLĄD SPORTOWY

562 440 zł

Razem

7 695 082 zł

 

Razem

9 374 006 zł


Z kolei ranking magazynów, w których w I kwartale br. najwięcej na reklamę wydały spółki państwowe, zdominowały tytuły określane jako prawicowe: „W Sieci” (1,1 mln zł wpływów), „Do Rzeczy” (261 tys. zł), „ABC” (224 tys. zł) i „Gazeta Polska” (171 tys. zł). Wpływy „Wprost” w skali roku wzrosły ponad dwukrotnie: z 419 tys. zł do 922 tys. zł.

Z zestawienia wypadły natomiast:  „Polityka”, „Newsweek Polska”, „Twój Styl” i „Forbes”.

Wydatki reklamowe spółek Skarbu Państwa w magazynach (top 5)

(dane Kantar Media, cennikowe, bez rabatów)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-III 2016

 

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-III 2015

W SIECI

1 107 000 zł

 

POLITYKA

1 370 000 zł

WPROST

922 000 zł

 

NEWSWEEK POLSKA

1 008 000 zł

DO RZECZY

261 000 zł

 

TWÓJ STYL

427 850 zł

ABC

224 000 zł

 

WPROST

419 000 zł

GAZETA POLSKA

171 000 zł

 

FORBES

382 000 zł

Razem

3 818 930 zł

 

Razem

6 693 205 zł

*Ministerstwa, które wydawały w omawianym okresie na reklamę: Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Kultury i tyrustyki Turcji, Spraw Wewnętrznych i Administracji, Środowiska, Zdrowia, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pracy i Polityki Społecznej, Obrony Narodowej, Rozwoju Regionalnego, Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Finansów, Sprawiedliwości, Sportu i Turystyki, Polityki Społecznej, Gospodarki, Skarbu Państwa, Administracji i Cyfryzacji, Infrastruktury i Rozwoju, Energetyki, Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
*Wybrane spółki Skarbu Państwa: KGHM Polska Miedź, PKO BP, Totalizator Sportowy, PKN Orlen, Grupa Energetyczna ENEA, Grupa PZU, PGE Polska Grupa Energetyczna, PKP Cargo, PKP Intercity.

Dołącz do dyskusji: Reklamy ministerstw i spółek państwowych: więcej we „W Sieci”, „Wprost” i „Do Rzeczy”, liderem „Gazeta Wyborcza”, w dół „Newsweek”

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
seth
Wajcha przełożona. Jednych handlarzy zastąpili drudzy.
odpowiedź
User
plusk
Tygodnik nieboszczyk ABC pochłonął ćwierć miliona państwowej kasy? Żenada.
odpowiedź
User
Krótko
PJONGJANG!
odpowiedź