SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Serwisy muzyczne w polskim internecie: Spotify dominuje, Rdio prawie nieobecne

Od uruchomienia polskiej wersji serwisu muzycznego Rdio 13 czerwca, przy użyciu narzędzia Brand24 monitorowaliśmy najpopularniejsze w Polsce usługi tego typu. Najnowszy gracz na naszym rynku póki co nie jest w stanie nawiązać walki z konkurencją, a Spotify zostawia rywali daleko w tyle.

Serwisy muzyczne w polskim internecie: Spotify dominuje, Rdio prawie nieobecne

Rdio wystartowało z polską wersją 13 czerwca. Popularny przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych serwis nie potrafi jednak przebić się do świadomości polskich internautów. W pierwszych dniach po uruchomieniu usługi w naszym kraju, Rdio notowało najpierw po kilkadziesiąt, a później kilkanaście wzmianek dziennie. Ta wartość jednak szybko spadła. Już po tygodniu od startu w Polsce, amerykańska platforma muzyczna jest u nas praktycznie nieobecna w sieci. Tylko sporadycznie udaje się osiągnąć więcej niż 5 wzmianek dziennie. W ciągu miesiąca ledwie udało się przekroczyć 200 wpisów. Samo Rdio też nie stara się lepiej dotrzeć do Polaków. Nie prowadzi skierowanych do nas profili ani na Facebooku, ani na Twitterze, choć to dwie największe platformy społecznościowe świata do spółki z Blip stanowią o ponad 90 procentach wszystkich zarejestrowanych przez panel Brand24 wypowiedzi z ostatniego miesiąca. O amerykańskim serwisie rzadko wypowiadają się również wpływowi autorzy o szerokim zasięgu - blogerzy czy serwisy branżowe.

Na zupełnie przeciwnym biegunie znajduje się Spotify. Szwedzki serwis streamingowy po przeciętnym czerwcu, kiedy notował zaledwie po kilkanaście wzmianek dziennie i konkurencja mogła śmiało myśleć o dotrzymaniu mu tempa, w tym miesiącu ponownie jest zdecydowanym liderem. Szczególny wzrost jest widoczny w ostatnim tygodniu. Od tego czasu w polskim internecie o Spotify wspomina się nawet ponad 150 razy każdego dnia. Oczywiście naczelnym źródłem tych wzmianek są social media. Facebook, Twitter i Blip stanowią źródła około 80 procent wypowiedzi z  ostatniego miesiąca. Sama firma zresztą aktywnie się do tego przyczynia. Jednym z największych influencerów tej marki w Polsce jest twitterowy profil SpotifyPoland. Spotify pojawia się jednak również w innych serwisach. W ciągu ostatnich dwóch tygodni o szwedzkim serwisie streamingowym mówiło się choćby na Telepolis, Komórkomania.pl czy Last.fm. Łącznie od 13 czerwca Spotify zanotowało aż 1 354 wzmianki – to prawie tyle samo co cała uwzględniona w naszym teście konkurencja razem wzięta.

Drugi pod względem popularności od 13 czerwca był WiMP. Ten serwis zauważalne wzrosty popularności zaliczył najpierw w połowie ubiegłego miesiąca, a potem w minionym tygodniu. Jego wyniki są jednak dosyć stabilne i na ogół notował po kilkanaście wzmianek dziennie. Łącznie, przez cały miesiąc, zebrał ich 609 – najlepszy wynik, 33 wypowiedzi, udało się osiągnąć 8 lipca. Należy zwrócić uwagę na to, że WiMP szczególnie aktywnie działa jeśli chodzi o autopromocję w mediach społecznościowych - głównie na Twitterze, choć polska strona serwisu na Facebooku również prężnie pracuje. W sumie na tych platformach WiMP sam wygenerował sobie w ciągu miesiąca 45 wzmianek. Ponadto, serwis streamingowy pojawiał się również kilkukrotnie we wpisach Universal Music Polska zarówno na Facebooku jak i na Twitterze oraz na iMagazine.pl czy w postach popularnego blogera i przedsiębiorcy, Artura Kurasińskiego. Łącznie, około 90 procent wszystkich wzmianek o WiMP z ostatniego tygodnia pochodzi z Facebooka lub platform mikroblogowych.

Deezer, ostatni uwzględniony przez nas muzyczny serwis streamingowy, od 13 czerwca cieszył się w Polsce popularnością tylko nieznacznie mniejszą niż WiMP. Łącznie zanotował w tym okresie 555 wzmianek, choć ich rozkład był zupełnie inny niż w przypadku wyżej opisanej platformy. Podczas gdy WiMP przez cały miesiąc cieszył się umiarkowaną, ale dość równą popularnością, w przypadku Deezera system Brand 24 zanotował krzywą zbliżoną do tej, jaką uzyskało także Spotify.  W drugiej połowie czerwca o francuskim serwisie było u nas dość cicho i wypowiadano się o nim kilka, w najlepszym razie kilkanaście razy dziennie. Ostatni tydzień to natomiast wyniki na poziomie kilkudziesięciu wzmianek, z najwyższym, 52 wpisy, uzyskanym 10 lipca. Deezer nie działa jednak zbyt aktywnie, by samemu promować się w mediach społecznościowych. Z polskich profili usługi na Facebooku i Twitterze Brand24 wychwyciło tylko nieliczne posty. Bardziej serwisowi pod tym względem przysłużyli się choćby Rbl.tv czy blogerka Ewa Lalik. Ponadto, ze wszystkich sprawdzonych przez nas serwisów to właśnie Deezer może pochwalić się największą różnorodnością źródeł. Wpływ Facebooka i platform mikroblogowych jest bowiem poniżej 80 procent.

Test wykonany przy użyciu narzędzia do monitorowania internetu Brand24. Obserwowany był okres od 13 czerwca do 14 lipca.

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Serwisy muzyczne w polskim internecie: Spotify dominuje, Rdio prawie nieobecne

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sitek
Może Deezer nie jest najbardziej popularny, ale i tak mi odpowiada. Fajny prosty interfejs i dostęp do wszystkich albumów za 2 dyszki. Wielki plus za brak reklam. Użytkuję od pół roku i nie mam zamiaru przestać. Pozdrawiam.
8 8
odpowiedź