SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sfinks Polska przejmie Chłopskie Jadło do 10 kwietnia

Sfinks Polska, właściciel sieci restauracji o tej samej nazwie, stanie się właścicielem restauracji Chłopskie Jadło.

Transakcja o wartości 27 mln zł zostanie sfinalizowana do 10 kwietnia. Spółka, od 2001 roku notowana na CeTO, chce jeszcze w tym roku wejść na giełdę, poinformował na w środę prezes spółki Piotr Mikołajczyk.

„Zakup Chłopskiego Jadła sprawi, że Sfinks stanie mocno na dwóch nogach. Nasze oferty są komplementarne: Sfinks działa w segmencie casual dining (pośredni pomiędzy budką z hot-dogami a restauracją), zaś Chłopskie Jadło w segmencie premium (oferta dla klientów zamożniejszych oraz turystów) i usług cateringowych” – powiedział Przemysław Szymański, członek zarządu ds. inwestycji, podczas konferencji prasowej.

Sfinks Polska, zarządzający siecią 79 restauracji zlokalizowanych w całej Polsce, kupi od Jana Kościuszko brand oraz część restauracyjną składającą się z siedmiu restauracji (pięć na starówkach dużych miast i dwie oberże). Twórca Chłopskiego Jadła pozostawił sobie działalność handlową w supermarketach (pod nową marką). Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków pochodzących z kredytu bankowego.

„Rozpoznawalność spontaniczna marki Chłopskie Jadło wynosi 25%. Rentowność sieci jest tak wysoka, że na pewno wpłynie pozytywnie na naszą” – stwierdził Szymański.

„Prognozy finansowe na 2006 rok będą znacznie lepsze niż na rok ubiegły. Więcej powiemy w kwietniu, po połączeniu” – zapowiedział Mikołajczyk.

Sfinks Polska prowadzi rozeznanie na innych rynkach, głównie ościennych. „Wszędzie na świecie dominuje segment kuchni narodowych, dlatego przypuszczam, że nasza oferta cieszyłaby się sporym powodzeniem za granicą” – powiedział Szymański.

Na razie jednak firma, choć ma propozycje od potencjalnych franczyzobiorców z zagranicy, nie planuje ekspansji na inne rynki. „Zanim porozmawiamy o kolejnych inwestycjach, musimy zagospodarować rynek polski” – powiedział prezes Sfinks Polska.

Wkrótce powinny pojawić się restauracje Sfinks zlokalizowane w pobliżu większych tras. W ciągu najbliższych trzech lat firma chce otwierać 15-20 restauracji rocznie. Docelowo sieć Sfinksa ma składać się ze 130-150 restauracji. W najbliższych latach powstanie również kilkanaście restauracji Chłopskie Jadło.

Spółka planuje też emisję akcji. Trwają intensywne prace nad prospektem emisyjnym. Środki z emisji, szacowane przez zarząd na kilkanaście milionów złotych, mają zostać przeznaczone na rozwój obu brandów. Spółka dotychczas nie wypłacała dywidendy i zarząd nie planuje rekomendować jej w najbliższym czasie.

Obecnie akcjonariuszami Sfinksa są: Tomasz Morawski (47% akcji), fundusz Enterprise Investors (32%) oraz kilka funduszy (m.in. AIG, Generali, Credit Suisse) posiadających łącznie 21% udziałów.

„Jeśli rynek nas dobrze wyceni, fundusz Enterprise Investors zapewne będzie chciał upłynnić akcje. To wynika ze strategii jego działania” – uważa Piotr Mikołajczyk.

Sfinks Polska zajmuje obecnie trzecie miejsce na polskim rynku wśród restauracji sieciowych generujących najwyższe przychody. Przed nim plasują się McDonald’s oraz AmRest – franczyzodawca KFC i Pizza Hut.

Przychody netto spółki ze sprzedaży wyniosły w 2005 roku 118,32 mln zł w porównaniu z 95,32 mln osiągniętymi w 2004 roku. Zysk operacyjny spółki uplasował się na poziomie 14,94 mln zł (w 2004 roku 11,57 mln), a zysk netto wyniósł 7,38 mln zł wobec 4,8 mln zł w roku 2004.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Sfinks Polska przejmie Chłopskie Jadło do 10 kwietnia

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl