SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Trendy marketingu finansowego

Kiedy jako nastolatek zakładałem swoje pierwsze konto bankowe, specjalnego wyboru nie miałem i właściwie ograniczał się on wyboru pomiędzy trzema lub pięcioma literami w nazwie..

Kiedy jako nastolatek zakładałem swoje pierwsze konto bankowe, specjalnego wyboru nie miałem i właściwie ograniczał się on wyboru pomiędzy trzema lub pięcioma literami w nazwie... Miało to miejsce w latach 90. Sale operacyjne oddziałów bankowych były przepełnione paniami pamiętającymi „wystrzał z Aurory”, które nigdy na nic nie miały czasu. Byłem petentem! Musiałem otworzyć konto bo na tworzącej się fali polskiej przedsiębiorczości zaczynałem pracować. Stojąc w długiej kolejce do okienka, wówczas pomyślałem sobie, że nigdy nie chciałbym pracować w „czymś takim” (czytaj w banku). Po kilku latach, jak na złość, zostałem pracownikiem właśnie w tym banku.

Zastanawia mnie co się de facto zmieniło przez te kilkanaście lat? Właściwie wszystko. Nie ma już tylu okienek, zamiast nich są ekrany komputerowe, albo sympatyczni, młodzi, uśmiechnięci ludzie – zupełnie nie przypominający bankierów z amerykańskich westernów czy rewolucjonistek. Tak się w telegraficznym skrócie zmieniły polskie banki. W jakim kierunku dalej ten proces zmian będzie zmierzać, a tym samym jak będzie się zmieniać marketing usług finansowych?

Już dziś można zaobserwować trzy główne trendy: detal, VIP i bank uniwersalny.

Typowymi przedstawicielami pierwszej strategii są niewątpliwie, np. Eurobank, Polbank, czy też mBank. Tutaj wielkich zmian nie ma co się spodziewać. Banki będą walczyć o klienta pożyczając mu pieniądze możliwie jak najtaniej i przepłacając depozyty. Agencje reklamowe i domy mediowe nie mają czego się obawiać – dobry ATL i kreatywny BTL nadal będzie w tym segmencie w cenie.

Z VIPami nie jest już tak prosto. Osoby zamożne i cieszące się prestiżem społecznym nie będą chodzić po oddziałach banków i szukać lepszej lokaty. Do tego typu klientów trzeba dotrzeć bezpośrednio z dobrą ofertą i argumentami nie do zbicia, żeby stali się naszym Klientem. Ludzie, którzy mają pieniądze potrzebują zaufanej osoby, którą znają i szanują, razem z którą będą osiągać sukcesy w zarządzaniu swoimi aktywami. Zła wiadomość dla speców od reklamy: 80 proc. nowych zamożnych klientów pochodzi z rekomendacji, a średni czas zwrotu inwestycji (ROI) w kampanię ATL, biorąc pod uwagę wartość zebranych aktywów, to przynajmniej parę lat. Znacznie lepiej powinny się czuć agencje interaktywne i BTLowe. Problem w tym, że standardowe eventy już na naszych VIPów nie działają!!! Gdzie szukać naszej, tworzącej się nowej klasy średniej? – daleko od centrum aglomeracji, przy grillowaniu nóżek i skrzydełek kurczaków, czy też kaszanek i karkówek wieprzowych. Jak do nich dotrzeć? – może promocja z Kamisem lub Knorem? W Xelion szukaliśmy złotego środka. Jako jedna z nielicznych firm finansowych na naszym rynku, poradziliśmy sobie z pozyskiwaniem nowych klientów w aktywny sposób – właśnie głównie przez rekomendację. O tym, że rynek jest wymagający przekonało się już kilku graczy, którzy bądź wycofali się z tego rynku, bądź opóźniają swój start w Polsce.

Natomiast banki uniwersalne muszą się bronić przed agresorami z dwóch poprzednich grup. Problem w tym, że poza obroną klientów muszą bronić wynik finansowy dla swoich akcjonariuszy, którzy woleliby oglądać wzrost wartości spółki i wzrost zysku netto, a niestety inwestycje w rozwój kosztują. W tym przypadku pozostają więc sprawdzone działania reklamowe w mediach i ulotki w oddziałach.

Marketing usług finansowych, jest i będzie obok telekomunikacji najatrakcyjniejszym miejscem dla ludzi potrafiących łączyć wszystkie funkcje marketingu, wykorzystywać je do granic możliwości i mieścić się w coraz bardziej ambitnych budżetach kosztowych. Już dziś mamy marketerów, którzy osiągają sukcesy na tym coraz bardziej wymagającym rynku. Ich pracę można ocenić jedynie zaglądając do cyferek, których nikt nie chce oficjalnie publikować, a nie zawsze ich działania są zauważane przez branżę. Szkoda, bo dobry marketing to marketing skuteczny, a nie koniecznie ładny.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Trendy marketingu finansowego

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl