SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP - praktyki naruszające konkurencję

Prezes UOKiK stwierdził stosowanie przez TVP praktyki naruszającej konkurencję

Z wnioskiem o wszczęcie postępowania antymonopolowego przeciwko Telewizji Polskiej zwrócili się do UOKiK dwaj nadawcy komercyjni – Polsat oraz TVN. Ich zdaniem TVP nadużywa swojej pozycji dominującej na rynku oferując klientom domów mediowych korzystne rabaty i upusty w zamian za zobowiązanie do poniesienia przez nich 80 % wydatków na reklamę na antenie publicznego nadawcy. Zdaniem wnioskodawców Telewizja Polska S.A stosując taką praktykę skutecznie ogranicza konkurencję, czym narusza ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów.

W toku postępowania antymonopolowego Prezes Urzędu uznał, iż praktykę ograniczającą konkurencję stanowi przyznawanie przez Telewizję Polską reklamodawcom, reprezentowanym przez domy mediowe, opustów cenowych w zamian za zobowiązanie, że ich wydatki na kampanię reklamową w publicznej telewizji stanowić będą ponad 50% ich łącznych wydatków na kampanie reklamowe we wszystkich stacjach ogólnodostępnych. Postanowienie takie znalazło się w umowie pomiędzy TVP, a domem mediowym OMD.

Zdaniem Urzędu zobowiązanie zawarte w tym postanowieniu miało na celu związanie reklamodawców z TVP poprzez przyznanie im opustów cenowych w zamian za przeznaczenie przez nich części ich inwestycji reklamowych na kampanię reklamową w publicznej telewizji. Kluczowe znaczenie ma przy tym ma fakt, iż przedmiotowa część wydatków reklamodawców to ponad 50% ich łącznych wydatków na kampanie reklamowe we wszystkich stacjach telewizyjnych. Taka proporcja nakładów przewyższa udziały TVP zarówno na rynku nadawania programów telewizyjnych jak i na rynku rozpowszechniania reklam telewizyjnych.

Zgodnie z linią orzeczniczą Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości praktyką naruszającą konkurencję jest zachęcanie klientów systemem rabatów lub upustów do tego, by zaopatrywali się wyłącznie w przedsiębiorstwie posiadającym pozycję dominującą na rynku. Nie wynika to bowiem z istoty transakcji gospodarczej, ale ma na celu uniemożliwienie lub ograniczenie wyboru przez kupującego między różnymi źródłami zaopatrzenia oraz zamknięcie innym producentom dostępu do rynku. (wyrok w sprawie Hoffmann – La Roche, II 1979).

Zdaniem Urzędu TVP nadużywała pozycji dominującej w podobny sposób, przyznając reklamodawcom opusty cenowe w zamian za pokrycie przez nich przeważającej części swojego zapotrzebowania na kampanie reklamowe.

Taka praktyka ze strony nadawcy posiadającego pozycję dominującą stanowi przeszkodę dla swobodnego przepływu środków na kampanie reklamowe pomiędzy poszczególnymi stacjami telewizji ogólnodostępnej. Miała ona cel i skutek antykonkurencyjny, ponieważ wymierzona przede wszystkim w Polsat i TVN odbierała im reklamodawców. Tym samym, w sposób istotny ograniczała ich główne źródło przychodów, jakim dla nadawców telewizji ogólnodostępnej są wpływy z reklam. Działania TVP pozwalały jej na utrzymanie dominującej pozycji na rynku.

Stwierdzając stosowanie przez Telewizję Polską praktyk monopolistycznych Prezes Urzędu odstąpił od ukarania nadawcy publicznego, ponieważ stwierdził, że zaniechał on niezgodnej z prawem praktyki. Podstawę stwierdzenia zaniechania stosowania przez TVP powyższej praktyki jest fakt, iż nie zawarła ona na rok 2002 umowy, na mocy której przyznałaby reklamodawcom reprezentowanym łącznie przez domy mediowe, opustów cenowych w zamian za zobowiązanie, że ich łączne wydatki na kampanię reklamową w TVP stanowić będą ponad 50% ich łącznych wydatków na kampanie reklamowe we wszystkich stacjach telewizyjnych ogólnodostępnych.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP - praktyki naruszające konkurencję

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl