SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Osoby starsze i mieszkańcy wsi dominują w widowni TVP2

Dwójkę zdecydowanie chętniej oglądają kobiety niż mężczyźni. Wśród widowni stacji dominują osoby starsze, mieszkańcy wsi, a także osoby z wykształceniem podstawowym - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

TVP2 posiada sfeminizowaną widownię

W okresie od 1 września do 12 grudnia 2022 roku telewizyjną Dwójkę oglądało średnio 63,98 proc. kobiet i 36,02 proc. mężczyzn. Dla porównania, w całym rynku telewizyjnym widownia posiada znacznie mniejszą przewagę kobiet, które w analizowanym okresie stanowiły 53,19 proc. udziału wszystkich widzów. Z kolei wynik widowni męskiej to 46,81 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

TVP2 w analogicznym okresie rok wcześniej miała porównywalny udział widowni kobiecej nad męską. W okresie od 1 września do 12 grudnia 2021 roku kobiety stanowiły 63,73 proc., a mężczyźni - 36,27 proc.

Grupa wiekowa 50+ stanowi 71 proc. widzów stacji

Dwójka na tle całego rynku charakteryzuje się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni stacji w grupach wiekowych 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 w badanym okresie wynoszą wyraźnie poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych TVP2 miała również w analogicznym okresie zeszłego roku.

W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie kanałem stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.

Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności Dwójka notuje w grupie 60+, w której widownia stanowi aż 57,42 proc. wszystkich widzów (a w grupie 50+ jest to 70,94 proc.). Dla porównania w całym rynku jest to 45,28 proc. (61,45 proc.).

Rośnie udział widowni wiejskiej

Widoczne dysproporcje oglądalności TVP2 względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Stacja ma zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców wsi, którzy stanowią 45,90 proc. udziału wszystkich widzów stacji. Wartość ta w całym rynku wynosi 37,72 proc.

Rosną dochody widzów Dwójki

Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że TVP2 posiada względnie podobną strukturę widowni do całego rynku telewizyjnego w Polsce, chociaż na tle całego rynku charakteryzuje się nieco mniejszym udziałem osób o wysokich dochodach.

W okresie od 1 września do 12 września ub.r. średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w okresie od 1 września do 12 września br. wynosił 29,04 proc. (w całym rynku 35,28 proc.), a rok wcześniej było to 27,69 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł jesienią tego roku udział wynosił 6,74 proc., a jesienią ub.r. - 8,68 proc.

51 proc. widzów z wykształceniem podstawowym

TVP2 najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym, a udział takich widzów minimalnie rośnie - z 50,05 proc. widowni w okresie od 1 września do 12 grudnia 2021 roku do 50,90 proc. w okresie od 1 września do 12 grudnia 2022 roku (w całym rynku obecnie jest to 42,36 proc.).

Rośnie udział widzów z wykształceniem średnim, którzy w badanym okresie stanowili 33,58 proc. widowni stacji (34,08 proc. w całym rynku). Rok wcześniej było to 34,30 proc.

Spada udział emerytów, ale nadal stanowią ponad połowę widowni stacji

Ze względu na wykonywany zawód Dwójka najchętniej oglądana jest przez emerytów, którzy stanowią 55,54 proc. widowni stacji (57,05 proc. w analogicznym okresie rok wcześniej). Dla porównania, wszystkie kanały telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio mają 43,45 proc. emerytów.

ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.

Średni dobowy udział TVP2 w pierwszym półroczu br. wyniósł 6,84 proc. (po spadku o 16,28 proc. względem pierwszego półrocza ub.r.).

ANALIZY WIRTUALNEMEDIA.PL

Emeryci dominują wśród widowni TVP Info

TVN24 ze starszą widownią, ale wykształconą

Kto ogląda TVP1? Starsza widownia, ale z coraz wyższymi dochodami

Osoby starsze i mieszkańcy wsi dominują w widowni TVP2

Polsat News ogląda więcej mężczyzn niż kobiet, w widowni dominują osoby starsze

Dołącz do dyskusji: Osoby starsze i mieszkańcy wsi dominują w widowni TVP2

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Krotek
TVP kupił emerytów pieniądze wszystko
odpowiedź
User
AntyTroll
TVP kupił emerytów pieniądze wszystko

Łżesz żałosny trollu! Masz płacone za to?
odpowiedź
User
Ania
Każda grupa wiekowa znajduje program najlepszy dla siebie i go ogląda. Ale też inne. Jest wybór.
odpowiedź