SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

USA: wolne radio z satelity

Amerykanie odkryli sposób na uratowanie radia, które traci słuchaczy i reklamy

Już kilka lat temu znawcy rynku medialnego w USA przepowiadali schyłek radia. Większość ekspertów zgadzała się, że stacji radiowych będzie coraz mniej, a te, które pozostaną, będą musiały zacisnąć pasa. I wówczas zdarzył się cud - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Cud ma dwa imiona - XM i Sirius. Dwie firmy medialne - XM Satellite Radio i Sirius Satellite Radio - zainwestowały setki milionów dolarów w sieć niewielkich satelitów pokrywających swym zasięgiem całe Stany Zjednoczone i część Kanady. I zapowiedziały, że będą nadawać kilkaset kanałów radiowych, biorąc za to od chętnych po kilka dolarów miesięcznie.

Wg GW Sirius i XM ruszyły na początku XXI wieku. Początkowo bardzo wolno - w 2002 roku obie stacje miały ok. 100 tys. subskrybentów.

Dziś radia satelitarne mają ok. 2 mln płacących klientów - sam XM w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku zapisał 540 tys. nowych klientów. To wciąż niewiele, ale teraz analitycy są przekonani, że do 2010 r. liczba ta przekroczy dziesięć milionów. Ceny odbiorników satelitarnych spadły już o prawie połowę, a większość dilerów samochodów instaluje już odbiorniki w autach za darmo.

XM i Sirius proponują dziś po blisko 150 stacji radiowych. Ponad połowa z nich to wolne od reklam stacje muzyczne. Każda stacja jest wysoce specjalistyczna - są więc stacje puszczające piosenki wyłącznie Elvisa Presleya lub Rolling Stones, ale i nadające wyłącznie wielkie orkiestry jazzowe, a Sirius ma cztery stacje poświęcone różnym rodzajom muzyki country.

Obie firmy dodają do swych list lokalne stacje radiowe, gwarantując odbiorcom właśnie tak poszukiwane przez nich lokalne wiadomości i talk-show.

- Naszą mocną stroną okazały się lokalność i brak reklam na kanałach muzycznych - powiedział niedawno dziennikarzom Hugh Panero, szef XM Radio. - Ludzie się emocjonalnie związują ze swymi lokalnymi stacjami radiowymi, a radio satelitarne po raz pierwszy pozwala im tę więź utrzymać.

Brak reklam jest wskazywany jako drugi - po lokalności - czynnik pchający nowych klientów w ramiona Siriusa i XM. Trzecim jest zdolność odbiorników satelitarnych do pokazywania tytułu i wykonawcy każdej piosenki oraz nazwy płyty, z której utwór pochodzi.

Więcej w dzisiejszej "Gazecie Wyborczej".

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: USA: wolne radio z satelity

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl