SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Większy rynek reklamy zewnętrznej

Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła 111.789.321,00 zł w pierwszym kwartale 2006 roku.

Wynika z danych zaprezentowanych przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej.

- Prezentujemy powyższe porównanie w liczbach bezwzględnych ze względu na wprowadzenie do bieżącego raportu danych firmy CAM Media (sprzedaż poza reklamą na środkach komunikacji), których do końca ubiegłego roku raport nie obejmował.
Biorąc jednak pod uwagę posiadane dane, możemy stwierdzić, że sprzedaż w pierwszym kwartale 2006 roku była wyższa aniżeli w tym samym okresie roku 2005 o blisko 12 procent. Zarówno dane liczbowe, jak i przybliżony wzrost procentowy, wskazują na utrzymanie przez branżę tendencji wzrostowej. Dynamika wzrostu nie jest tak wysoka, jak w poprzednich trzech latach, ale po wyjątkowym roku 2005 trudno było spodziewać się jej utrzymania na takim poziomie - informuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Dominujące sektory w pierwszym kwartale 2006 roku:

1. Rozrywka/Kultura 24,32%

2. Telekomunikacja 20,06%

3. Sprzedaż 17,10%

4. Motoryzacja/Transport 12,18%

5. Żywność 8,84%

Wraz z sektorem „Odzież/Obuwie” (4,52%) oraz „Finanse/Marketing” (3,64%) stanowią one blisko 91% rynku reklamy zewnętrznej. Pierwsza piątka sektorów pozostaje niezmienna od trzech latach. Występują natomiast przetasowania na poszczególnych miejscach.

Wyraźna pierwsza pozycja wśród sektorów „Rozrywki/Kultury” jest spowodowana dużymi wydatkami na reklamę gazet codziennych. Zauważalny jest szybki wzrost w sektorze „Motoryzacja/Transport” (dzięki wzrastającym wydatkom na reklamę samochodów).

Wśród kategorii produktów pierwsza piątka wygląda następująco:

1. Systemy telefonii komórkowej   15,97%
2. Sieci handlowe/hipermarkety   14,17%
3. Gazety codzienne     11,10%
4. Samochody      10,53%
5. Odzież/Obuwie       4,52%

Pierwszy raz wśród kategorii produktów w pierwszej piątce uplasowały się „Odzież/Obuwie”, co jest spowodowane rozwojem sieci popularnych butików. Wysoka pozycja „Gazet codziennych” to wyjątkowo aktywna promocja gazet należących do Agory S.A., przede wszystkim „Gazety Wyborczej” (zwłaszcza w dwóch pierwszych miesiącach 2006 roku), a także „Metra”. W ciągu trzech lat wydatki na reklamę samochodów wzrosły dwukrotnie. Dwie pierwsze pozycje w tej kategorii potwierdzają fakt, że głównymi reklamodawcami w naszej branży są „Systemy telefonii komórkowej” oraz „Sieci handlowe i supermarkety” (od 2003 roku ich łączny udział wynosił zawsze między 25 i 30 procent).

 

I kwartał

roku

Sprzedaż

łączna

Sprzedaż

w stosunku

do 2006

2003

55.873.924

- 49.555.817

2004

70.600.555

- 35.229.186

2005

94.854.693

- 10.975.048

2006

105.829.741


Reklama na środkach komunikacji.

Wielkość sprzedaży reklamy na środkach komunikacji (zwanej również reklamą tranzytową) wyniosła w pierwszym kwartale 2006 roku kwotę: 5.959.580,00 zł.
Liczba ta ujęta jest pierwszy raz w raporcie o wielkości sprzedaży, przygotowywanego przez Izbę Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.

Wielkość rynku reklamy zewnętrznej w pierwszym kwartale 2006 roku (bez wydatków na akcje specjalne) wyniosła zgodnie z niniejszym raportem łączną kwotę w wysokości: 111.789.321,00 zł.

- Chciałbym również poinformować, że w uzgodnieniu z członkami IGRZ, ze względów korporacyjnych, Izba nie będzie podawać danych dotyczących procentowego udziału poszczególnych firm w rynku reklamy zewnętrznej. Informacja ta pozostaje do wyłącznej dyspozycji poszczególnych firm. IGRZ będzie zaś podawać w odstępach półrocznych (na koniec czerwca i na koniec każdego roku) procentowy udział każdej z firm w rynku nośników reklamy (przyjmując kategorie nośników funkcjonujących w igrz) - dodaje Lech Kaczoń / Prezes IGRZ. 

Zestawienie obejmuje firmy „pierwszej piątki (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media oraz News Outdoor Poland. Raport zawiera także dane firm: Business Consulting, CAM Media, Gigaboard Polska oraz Mini Media/Publiprox.  W stosunku do poprzednich raportów, obecny powiększony został o dane firmy CAM Media, która została członkiem IGRZ pod koniec ubiegłego roku.

Pierwszy raz w historii funkcjonowania raportu o wielkości sprzedaży podawane są również dane dotyczące reklamy na środkach komunikacji, obejmujący dane firm, które prowadzą tę formę reklamy: Business Consulting, CAM Media oraz AMS S.A.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Większy rynek reklamy zewnętrznej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl