SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska, Allegro i Onet przechodzą na nowe odsłony w Megapanelu. Interia niezadowolona

Grupa Wirtualna Polska, Allegro z GG oraz Murator i Time w ramach badania Megapanel wprowadziły już pomiar ruchu w swoich serwisach oparty na nowej definicji odsłony, a w najbliższym czasie zrobią to Grupa Onet i Filmweb. - Zmiana w definicji odsłony to ulepszona metoda pomiaru, która nie wprowadza żadnych zmian w rozumieniu samego wskaźnika - przekonuje Emil Pawłowski z Gemiusa.

W udostępnionych w zeszłym tygodniu wynikach Megapanelu za czerwiec pojawiły się dane pierwszych wydawców oparte na nowej definicji odsłony. Grupa Murator i Time zastosowała zmodyfikowany pomiar na stronach z kategorii Kultura i Rozrywka, Grupa Allegro i GG - w kategorii Komunikacja, natomiast Grupa Wirtualna Polska - w kategoriach Komunikacja, Społeczności oraz Styl Życia.

Znaczący wpływ na wyniki ta zmiana miała tylko w kategorii Komunikacja. Strony Grupy WP przy 178,4 tys. odwiedzających więcej niż miesiąc wcześniej (to 2,1 proc. w górę) zanotowały prawie trzykrotnie więcej krajowych odsłon - ich liczba wzrosła z 606 mln do 1,79 mld. Z kolei serwisy Grupy Allegro - GG przy podobnie nieznacznym wzroście liczby użytkowników (o 49,8 tys., czyli 1,2 proc.) miały o ponad dwa razy więcej odsłon krajowych - 42,77 mln, wobec 17,49 mln przed miesiącem.

WYDAWCY, KTÓRZY PRZESZLI W MEGAPANELU ZE STAREJ NA NOWĄ DEFINICJĘ ODSŁONY

Wydawca

Użytkownicy (real users)

Odsłony krajowe ogółem

Użytkownicy (real users)

Odsłony krajowe ogółem

maj 2014

czerwiec 2014

KULTURA I ROZRYWKA

Grupa Murator - Time

3 568 840

33 758 983

3 222 278

29 545 640

STYL ŻYCIA

Grupa Wirtualna Polska

9 164 739

541 567 689

9 384 042

585 058 404

SPOŁECZNOŚCI

Grupa Wirtualna Polska

2 562 062

32 796 150

2 794 313

34 091 910

KOMUNIKACJA

Grupa Wirtualna Polska

8 325 165

606 043 684

8 503 595

1 795 114 271

Grupa Allegro - GG

3 954 534

17 491 683

4 004 349

42 769 773


Nowa definicja odsłony została wprowadzona przez Gemius i PBI w maju. Firmy uzasadniały, że nowa definicja odchodzi od ujęcia odsłony w oparciu o zmianę adresu url, dzięki czemu umożliwia także zliczanie odsłon w aplikacjach, a w efekcie pozwoli ujednolicić pomiar odsłon witryn i aplikacji. Nowa odsłona ma być odpowiedzią na rozwój nowych technologii internetowych, w tym technologii budowy stron takich jak Ajax czy Flash.

Pod koniec maja wydawcy mogli zgłaszać strony, które chcą poddać pomiarowi opartemu na nowej definicji odsłony. Firmy, które już się na to zdecydowały, są zadowolone z tego ruchu.

- Dzięki nowej definicji odsłony Grupa WP może pokazać pełen potencjał m.in. w kategorii Społeczności. Wcześniej nasze wyniki były niedoszacowane, gdyż nie obejmowały odsłon ajaxowych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Jarosław Grabowski, VP media product Grupy Wirtualna Polska.

Dołączenie do nowego standardu pomiaru deklarują Grupa Onet.pl i Filmweb. - Nowa definicja odsłony wprowadzona w czerwcu 2014 r. to realizacja postulatów większości wydawców internetowych. Cieszy nas fakt, że nowa definicja jest zgodna z współczesną technologią tworzenia stron internetowych czy aplikacji - komentuje Anna Nawrocka-Tełewiak, rzecznik prasowy Onetu. - Warto zaznaczyć, że naszym głównym celem jest dalszy rozwój treści premium. To tutaj dostrzegamy największe korzyść z wprowadzenia nowej definicji - podkreśla. - Jesteśmy także po pierwszym wewnętrznym audycie, dzięki któremu zidentyfikowaliśmy obszary, w których możemy zastosować nową definicję - wyniki tych działań będą w pełni widoczne w pliku za wrzesień - zapowiada Nawrocka-Tełewiak.

Sceptycznie do zmiany definicji odsłony podchodzi natomiast Grupa Interia.pl. - Sam fakt, że pada pytanie, czy ktoś jest chętny do przejścia na nową definicję odsłony, wskazuje, że coś niedobrego dzieje się ze standardem pomiaru internetu - odpowiada na nasze pytania Ewa Wróbel, dyrektor działu badań i analiz w Interii. - Trzeba pamiętać, że liczbę użytkowników witryn wylicza się z odsłon. Badanie wtedy ma sens, gdy bazuje na jednakowym sposobie pomiaru wszystkich podmiotów. Brak obligatoryjności i dowolność łamie tę zasadę i na pewno doprowadzi do braku porównywalności pomiędzy poszczególnymi witrynami, w zależności od tego, czy doliczą sobie dodatkowe odsłony czy nie - ocenia. - W tej sytuacji Interia bliższa jest utrzymaniu obecnego sposobu pomiaru odsłon, obowiązującego wszystkich i w taki sam sposób - konkluduje Ewa Wróbel.

Z kolei przedstawiciele Grupy Gazeta.pl (należącej do Agory) nie chcą w ogóle komentować tej zmiany.


O nowej definicji odsłony rozmawiamy z Emilem Pawłowskim, dyrektorem ds. metodologii w Gemiusie


Na czym konkretnie polega zmiana w definicji odsłony? Jakie są powody jej wprowadzenia, jakie jej zalety w porównaniu z poprzednią definicją?

Emil Pawłowski: Zmiana w definicji odsłony to ulepszona metoda pomiaru, która nie wprowadza żadnych zmian w rozumieniu samego wskaźnika. Za odsłonę przyjmujemy niezmiennie akcję użytkownika, który w intencjonalny sposób sięga po nową treść bądź usługę. W ten sposób dowodzi swoją aktywność, a tym samym wysokie prawdopodobieństwo, że reklamodawca dotarł do niego w danym momencie z przekazem reklamowym.

Poprzednia definicja była ściśle powiązana z technologią tworzenia serwisów www. Oznaczało to, że wraz z powstawaniem nowych, bardziej przyjaznych dla użytkowników serwisów, wydawca musiał ważyć, czy wykorzystać daną technologię i przez to zaniżać liczbę odsłon raportowanych w naszym badaniu, czy też utrzymywać stary, ciężki serwis, ale utrzymać stały poziom liczby odsłon prezentowany w Megapanelu.

Dodatkowym powodem jest dynamicznie rozwijający się segment aplikacji mobilnych. Do tej pory definicja odsłony nie miała zastosowania w jego kontekście. Nowa definicja umożliwia pomiar odsłon w aplikacjach oraz zapewnia miarodajne porównanie aplikacji i witryn z perspektywy aktywności użytkownika. Dzięki temu rozwiązaniu wydawca ma olbrzymią elastyczność w podejmowaniu decyzji dotyczących tego, w jaki sposób będzie dostarczał treści lub usługi swoim klientom bez negatywnego wpływu na swoje wyniki. Podsumowując ulepszony pomiar pozwoli mu odpowiedzieć na pytanie, o to czy lepiej inwestować w tworzenie responsywnych stron www czy zainwestować w aplikację.

Dlaczego nowa definicja powoduje jak na razie zmianę w wynikach tylko w kategoriach Komunikacja, Społeczności i Styl Życia?

Wydawcy, którzy chcą skorzystać z nowych możliwości, muszą przeanalizować swoje zasoby i określić, które z akcji użytkowników nie były do tej pory mierzona jako odsłona. Weźmy za przykład serwis informacyjny, który umożliwiał przeczytanie artykułu, z funkcją paginacji. Akcja przejścia na kolejną stronę artykułu nie przeładowuje całej strony www, a jedynie jej fragment przez co wydawca nie mógł tego zdarzenia zliczyć jako odsłony, a teraz może. Obecnie głownie serwisy z tych trzech kategorii przeszły ten proces, dlatego też tylko tam na razie obserwujemy zmiany w wynikach badania.

Skąd wziął się tak ogromny wzrost liczby odsłon (po przejściu ze starej na nową definicję) serwisów Grupy Wirtualna Polska w kategorii Komunikacja?

Od teraz wyniki badania Megapanel PBI/Gemius prezentują urealnioną wartość odsłon dla tego typu serwisów. Ich wydawcy od dawna stosują zaawansowane technologie, które podnoszą ich jakość i wygodę użycia. Ze względu na definicję odsłony przyjętą w metodologii w 2004 roku, generowane w ten sposób odsłony nie mogłyby być wcześniej zliczane. Nowa funkcjonalność wprowadzona do badania i widoczna w czerwcowych wynikach Megapanelu zniosła to ograniczenie.

Jak idzie wprowadzanie nowej definicji odsłony u wydawców? Kolejni wydawcy - oprócz Grupy WP, Grupy Allegro - GG i Grupy Murator - Time - są zainteresowani przejściem na nową definicję? W wynikach za lipiec kolejni wydawcy będą już mierzeni zgodnie z nową definicją?

Współpraca z wydawcami odbywa się na poziomie ogólnego zrozumienia, że taka zmiana była konieczna i wymagana już od dawna. Współpracujemy z wydawcami i szczegółowo informujemy ich o tym jak wdrożyć nową definicję na ich powierzchni. W lipcu kolejni wydawcy dostosowali swoje serwisy, w tym Onet, Murator czy Filmweb. Taka zmiana to proces. Mają wszystkie potrzebne informacje i nasze wsparcie, aby to zrobić.

Gemius i/lub PBI jakoś do tego zachęcają? Przejście na nową definicję z czasem będzie automatyczne, obowiązkowe dla wszystkich czy zależy od decyzji każdego wydawcy?

To nie jest kwestia zachęcania. Każde dotychczasowe zdarzenie uznawane za odsłonę w rozumieniu poprzedniej definicji, jest również odsłoną uznawaną przez nową definicję. Każdy z wydawców może teraz systematycznie przeglądać swoje serwisy i zastanawiać się, które zdarzenia mogą być zgodne z nową definicją, a następnie zgłaszać je nam do audytu.

Jest to proces długotrwały, gdyż żaden z wydawców nie jest w stanie takiego procesu przeprowadzić z dnia na dzień. Dlatego też, dokonując zmiany wspólnie z PBI potwierdziliśmy sobie nawzajem, że proces ten będzie rozłożony w czasie i na początkowym etapie nie będziemy narzucać wydawcom terminu, do którego muszą doprecyzować pomiar.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska, Allegro i Onet przechodzą na nowe odsłony w Megapanelu. Interia niezadowolona

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Charles Manson
Funkcja paginacji? O ja jeb...
Nie można powiedzieć "stronnicowanie"?
odpowiedź
User
Stan ORDYN
Szanowne Towarzystwo wzajemnej adoracji i dojenia reklamodawców ciągle nie uwzględnia funkcji: ADBLOCK - odsłona jest, reklamy nie ma, oznacza to w dalszym ciągu Panie Dyrektorze Metodologii brak jakiejkolwiek możliwości szacunku prawdopodobieństwa dotarcia do odbiorcy z przekazem reklamowym a nie - jak Pan twierdzi - "wysokie prawdopodobieństwo, że reklamodawca dotarł do niego w danym momencie z przekazem reklamowym"
ponadto w badaniach nie uwzględniane są tablety i inne urządzenia mobilne, wszelkie urządzenia poza systemem Windows, wszystkie przeglądarki, ...
odpowiedź
User
Miś Kudłaty
Jeszcze się reklamodawcy nie pokapowali że reklamy dawane na portalach to strata kasy?
odpowiedź