SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wyniki finansowe Agory pokazują, że sytuacja na rynku jest wciąż niekorzystna (opinie)

- Wyniki finansowe Agory są zgodne z oczekiwaniami analityków. Nie napawa jednak optymizmem obniżona perspektywa dla tych segmentów rynku, w których Agora jest najsilniejsza - komentują eksperci pytani przez Wirtualnemedia.pl.

Według opublikowanych w ubiegłym tygodniu wyników finansowych, w pierwszej połowie br. przychody Agory wyniosły 533,7 mln zł, czyli o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka zanotowała 0,8 mln zł straty netto wobec 0,3 mln zł straty w I półroczu ub.r. Na spadek przychodów Agory złożyły się o 15,3 proc. niższe niż rok wcześniej wpływy ze sprzedaży usług reklamowych (wyniosły 275,4 mln zł) oraz o 14,8 proc. niższe przychody ze sprzedaży wydawnictw (wyniosły 69 mln zł). Za to przychody z pozostałej sprzedaży wzrosły w skali roku o 28,6 proc. do kwoty 127,6 mln zł, do czego przyczyniły się wyższe przychody ze sprzedaży usług poligraficznych, dystrybucji filmowej i sprzedaży biletów w kinach sieci Helios (te ostatnie wzrosły o 4,4 proc.). Z kolei koszty operacyjne netto Agory wyniosły w I połowie br. 529,7 mln zł, o 6,1 mniej niż rok wcześniej. To głównie efekt działań restrukturyzacyjnych w spółce, w tym zwolnień grupowych prowadzonych jesienią ub.r. (więcej na temat raportu finansowego Agory za pierwsze półrocze 2013).

Wyniki finansowe Agory - mimo że są gorsze niż wyniki za ten sam okres roku ubiegłego - nie są zaskoczeniem dla analityków. Łukasz Kosiarski, analityk z domu maklerskiego Banku Zachodniego WBK podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że wyniki Agory są zgodne z konsensusem rynkowym. Jego zdaniem, istotnym elementem wpływającym na sytuację finansową spółki są dodatkowe przychody z usług poligraficznych.

- Dzięki oszczędnościom, w drugim kwartale br. koszty Agory spadały szybciej niż przychody, co pozwoliło spółce odnotować najwyższe zyski od kilku kwartałów. Sytuacja na rynku reklamowym w drugim kwartale była wciąż bardzo trudna. Rynek reklamy w dziennikach - największym segmencie w spółce - skurczył się o ponad 30 proc. rok do roku, co zmusiło spółkę do zrewidowania w dół szacunków na 2013 rok. Prognozy dla segmentu outdoor, również ważnego dla Agory zostały obcięte po dwucyfrowym spadku w drugim kwartale 2013. Jedynym segmentem, dla którego szacunki rynku reklamowego zostały podniesione jest internet. Ten segment oraz segment radiowy odnotowały, naszym zdaniem, dobre wyniki. Mimo wzrostu frekwencji w Heliosie o 26 proc. rok do roku, segment ten wypadł w drugim kwartale 2013 słabo, ponieważ odnotował 5 mln straty na poziomie operacyjnym - mówi Łukasz Kosiarski.

Konrad Księżopolski, analityk z Banco Espirito Santo de Investimento, podkreśla, że negatywna reakcja rynku na wyniki finansowe Agory jest spowodowana m.in. tym, że spółka zrewidowała w dół prognozę wydatków reklamowych w ważnych dla siebie segmentach (prasa, outdoor oraz radio). - Oznacza to, że otoczenie jest cały czas niekorzystne. Agora próbuje się chronić przed tym trendem albo poprzez obniżkę kosztów, co w dużym stopniu pozwoliło obronić poziom EBIT albo poprzez podnoszenie cen „Gazety Wyborczej”, co pozwoliło zmniejszyć spadek przychodów ze sprzedaży kopii. Jednak w przyszłości należy się spodziewać dalszej presji na sprzedaż tradycyjnych wydań papierowych, a co za tym idzie także presji w segmencie prasy - mówi nam Księżopolski.

Zdaniem Konrada Księżopolskiego, wysoki wzrost w segmencie kina wynikał przede wszystkim ze zwiększonej liczby ekranów oraz niskiej bazy w zeszłym roku. - Ta niska baza była spowodowana przez Euro 2012 oraz brak ciekawych tytułów kinowych dodatkowo obniżających frekwencję. Natomiast oczkiem uwagi tego segmentu są bardziej koszty, które rosły także dość wyraźnie, bo o 21 procent rok do roku, podważając albo dając pod rozwagę potencjał dźwigni operacyjnej tego segmentu na przyszłość - mówi nam Księżopolski.

- Wyniki kwartalne były bliskie oczekiwań rynku, z czego lekko pozytywnie zaskoczył segment kinowy pod względem przychodów oraz radiowy, gdzie spółka mocno ograniczyła koszty. Pozytywnie należy też odbierać utrzymanie przychodów w reklamie zewnętrznej w drugim kwartale, mimo dwucyfrowych spadków na rynku (po części efekt Euro 2012). Negatywnie postrzegam natomiast pogłębiające się spadki przychodów reklamowych w „Gazecie Wyborczej” (spadek o 33 procent rok do roku w drugim kwartale). Również obniżona perspektywa dla tych segmentów rynku, w których Agora jest najsilniejsza, czyli dzienników i reklamy zewnętrznej, nie napawa optymizmem - oznacza to, że spółka nie widzi jeszcze poprawy na swoich kluczowych rynkach - mówi nam z kolei Dominik Niszcz z domu maklerskiego Raiffeisen.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wyniki finansowe Agory pokazują, że sytuacja na rynku jest wciąż niekorzystna (opinie)

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Rysiu
Taaa.... powiedzcie cioci. A w mojej gazecie coraz lepsza. Lipna konkurencja dumpingowych bezpłatniaków padła i rządzimy, niby na słabnącym rynku. Nigdy nie mieliśmy tak dobrych wyników.
odpowiedź
User
art
Jaki procent przychodów Agory pochodzi z reklam Agencji Mienia Wojskowego ? Komercyjnych reklam już w Wyborczej prawie nie ma. Pozostajemy MY PODATNICY jako źródło finansowania imperium Michnika.
odpowiedź
User
podróżnik w czasie
Nie ma to jak zobaczyć 18 sierpnia artykuł z datą publikacji 19 sierpnia. Jak ten świat pędzi naprzód...
odpowiedź