SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Za trzy lata Grupa Lotos w pierwszej 5. rafinerii europejskich

Grupa Lotos zdecydowała o rezygnacji z budowy instalacji zgazowania ciężkich pozostałości po przerobie ropy naftowej (IGCC) i zdecydowała się na rozwój produkcji asfaltów.

Grupa Lotos w ciągu trzech lat chce być w pierwszej dziesiątce, a nawet piątce rafinerii europejskich - poinformował na konferencji prasowej prezes Paweł Olechnowicz.

"Za trzy lata chcemy znaleźć się w grupie dziesięciu, jeśli nie pięciu najlepszych, pod względem efektywności, rafinerii w Europie" - powiedział dziennikarzom Olechnowicz. Obecnie Grupa Lotos jest w pierwszej dwudziestce rafinerii w Europie.

Poinformował też, że Grupa Lotos zamierza zrezygnować m.in. z formuły własnych stacji paliw. Zmieni w ten sposób 90 stacji.

"Planujemy odejście od stacji własnych w kierunku lepiej opłacalnych stacji prowadzonych przez dilerów. Podtrzymujemy, że w 2012 roku chcemy mieć 10 proc. udziału w rynku detalicznym" - powiedział Olechnowicz. "Sądzimy, że cały proces powinien zakończyć się z końcem tego roku lub najpóźniej w pierwszym kwartale 2008 roku" - dodał.

Grupa Lotos chce, żeby na koniec roku dostawy ropy drogą morską stanowiły 15 proc. wobec około 10 proc. na koniec 2006 roku, a w 2012 roku ma to już być 40 proc.

W sumie do 2012 roku Lotos wyda na inwestycje 7,3 mld zł.

Grupa Lotos stawia na zwiększenie produkcji asfaltów
Grupa Lotos zdecydowała o rezygnacji z budowy instalacji zgazowania ciężkich pozostałości po przerobie ropy naftowej (IGCC) i zdecydowała się na rozwój produkcji asfaltów, wynika z wtorkowej wypowiedzi prezesa spółki Pawła Olechnowicza.

"Na dzisiaj nie przewidujemy budowy instalacji IGCC do 2012 roku" - powiedział Olechnowicz we wtorek.

Obecnie Grupa Lotos stawia na rozwój asfaltów i już w przyszłym roku sprzeda 1,2-1,3 mln ton w porównaniu do nieco ponad 1 mln ton zaplanowanej sprzedaży na 2007 rok, dodał.

Ze słów prezesa wynika, że o niedawno podjętej decyzji zdecydowała ekonomia. Nie podał jednak żadnych szczegółów finansowych, mówiąc jedynie, że "nakłady inwestycyjne powinny być niższe, a na pewno nie wyższe, niż były".

IGCC był jednym z trzech elementów Program Kompleksowego Rozwoju Technicznego (PKRT), obok budowy w rafinerii koncernu w Gdańsku instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego (ROSE) oraz łagodnego hydrokrakingu (MHC).

Olechnowicz poinformował też, że w czerwcu powinno trafić do instytucji finansowych i banków memorandum dotyczące projektu PKRT.

"Wszystko idzie w tym kierunku, aby na przełomie III i IV kwartału została podpisana umowa na finansowanie naszego projektu" - powiedział prezes.

W połowie maja Lotos informował, że w III kwartale tego roku ma być wybrany generalny wykonawca programu, a jego finansowanie ma być zamknięte do końca III kwartału, poinformowali we wtorek szefowie Lotosu.

W 2008 roku nakłady na PKRT miały wynieść 400-500 mln USD, czyli 20-25% jego całkowitej wartości. Wartość całego programu wyniesie ok. 2 mld USD, a ok. 70% jego finansowania to będą środki obce.

Program ma być realizowany do 2009 roku i pozwoli na przerób, po jego pełnej realizacji, powyżej 8 mln ton ropy wobec 6 mln ton obecnie.