SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Związek pracowników Trójki i Dwójki: chcemy mediacji z zarządem Polskiego Radia, a zapowiedziano kolejne zwolnienia - to zastraszanie

Zarząd Związku Zawodowego Dziennikarzy i Pracowników Programów III i II Polskiego Radia zwrócił się o profesjonalne mediacje z zarządem spółki dotyczące obecnego sporu. - Władze rozgłośni odpowiedziały jednak zamiarem zwolnienia, bądź odsunięcia od pracy kolejnych dziennikarzy. Odczytujemy te sygnały jako kontynuację zastraszania pracowników - ocenia organizacja.

fot. polskie radio Article

W komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl zarząd Związku Zawodowego Dziennikarzy i Pracowników Programów III i II Polskiego Radia poinformował, że we wtorek poprosił organy spółki o zorganizowanie profesjonalnych mediacji między zespołem a zarządem.

- Chcemy dążyć do zażegnania kryzysu w Polskim Radiu - deklaruje organizacja. - Władze rozgłośni odpowiedziały jednak zamiarem zwolnienia, bądź odsunięcia od pracy kolejnych dziennikarzy. Odczytujemy te sygnały jako kontynuację zastraszania pracowników, upominających się o poszanowanie standardów dziennikarskich oraz kultury pracy w mediach publicznych. Inicjatywa władz radia dziwi nas tym bardziej, że jest to następny krok, zaostrzający konflikt i szkodzący marce Polskiego Radia. Apelujemy do Zarządu spółki o odpowiedzialne decyzje - dodaje związek zawodowy.

Przypomnijmy, że we wtorek zarząd Polskiego Radia w komunikacie zapewnił, że podczas piątkowego spotkania z przedstawicielami pracowników nie straszył ich procesem sądowym ani nie domagał się pomysłodawców krytycznego listu, który otrzymał kilka dni wcześniej.

Tymczasem w dzisiejszym komunikacie związek zawodowy zacytował stwierdzenie prezes Polskiego Radia Barbary Stanisławczyk z piątkowego spotkania: „W sądzie to może my się znajdziemy za chwilę, za jakiś czas może, albo za chwilę”.

W przekazanym na początku minionego tygodnia liście 125 pracowników i współpracowników kilku anten Polskiego Radia (głównie Trójki) przede wszystkim sprzeciwiło się decyzji o odsunięciu Małgorzaty Spór i Anny Zaleśnej od przygotowywania i czytania serwisów informacyjnych w Trójce oraz zwolnieniu niedługo potem Damiana Kwieka, który jako jeden z grupy dziennikarzy stacji zainicjował w internecie akcję „#kogoniesłychać” zwracającą uwagę na pracowników rozgłośni, którzy zniknęli z niej w ostatnim okresie. Ponadto zaapelowało do przełożonych o poszanowanie etyki dziennikarskiej i wolności słowa.

Pismo przekazano też kilku instytucjom zewnętrznym, m.in. Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, Rzecznikowi Praw Obywatelskich i organizacjom dziennikarskim. Towarzystwo Dziennikarskie zadeklarowało solidarność z pracownikami Trójki i skrytykowało szefostwo Polskiego Radia, zarzucając mu działania cenzorskie.

Według relacji zarządu Polskiego Radia w czasie spotkania pracownicy nie potrafili udowodnić postawionych w piśmie zarzutów, że kierownictwo zmusza dziennikarzy do naruszania zasad etyki zawodowych i wprowadza cenzurę prewencyjną. Natomiast zdaniem Związku Zawodowego Dziennikarzy i Pracowników Programów III i II Polskiego Radia w czasie spotkania kierownictwo spółki groziło pracownikom procesem sądowym i nalegało, żeby podać autorów listu. W komunikacie związek skrupulatnie skomentował fragmenty relacji zarządu, które zdaniem pracowników są nieprawdziwe lub wprowadzają w błąd.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Związek pracowników Trójki i Dwójki: chcemy mediacji z zarządem Polskiego Radia, a zapowiedziano kolejne zwolnienia - to zastraszanie

38 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
anty
Idzcie być lewakami gdzie indziej Zostawcie PR w spokoju

Idźcie być prawakami gdzie indziej. Zostawcie PR w spokoju.
50 30
odpowiedź
User
Maciej deKODder
Nielojalnych i nieobiektywnych dziennikarzy należy osunąć. W komercyjnyach rozglośniach na pewno znajdą zatrudnienie. W radiu misyjnym najważniejsza jest rzetelność i przywrócenie pluralizmu. Takim radiem jest teraz Jedynka, a w niedługim czasie stanie się Trójka. Liczę na powrót Michała Karnowskiego do stacji :-)
20 68
odpowiedź
User
conf
oho - poszło info zę pod koniec tygodnia szykują się wreszcie stanowcze działania przeciwko największym krzykaczom , to teraz zaczynają o mediacje prosić;). a jak tydzień temu pani prezes i zarząd chcieli dyskutować, to co się działo - bunt na bounty i bronimy demokracji z kijowski i bronkiem, ale jak w grę wchodzi utrata posadki to kuż rura zmiękła;) A teraz sobie wyobraźcie sobie takie cyrk w prywatnym medium... - dzień by nie minął i już pierwsze zwolnienia by szły
19 54
odpowiedź
User
Ryu
Idzcie być lewakami gdzie indziej Zostawcie PR w spokoju

Idźcie być prawakami gdzie indziej. Zostawcie PR w spokoju.


??? Przecież lewaki miały całe radio dla siebie, nowy zarząd dopuścił do głosu kilku prawaków, czy w publicznym radiu nie powinno być miejsca dla pluralizmu wg ciebie lewarze ???
18 51
odpowiedź
User
Kubeł zimnej wody
Czekam na zmiany kadrowe w redakcji muzycznej. Najwyższy czas dać szansę pasjonatom muzyki, ludziom rozumiejącym czym są media misyjne. Kierownik muzyczny w roli układacza playlisty i upychacza patronatów medialnych to kuriozum. Podobnie paru redaktorów mający problem z wypełnieniem ciekawą treścią muzyczną swoich audycji "autorskich". Więcej radiowców pokroju Ossowskiego, Wilczura, Kaczkowskiej, Zembrowskiego, Hawryluka, Ptaszyna, Wagli. Niestety brak szans na powrót Kosiak i być może Miki. Zauważacie, że w audycjach tych redaktorów - cóż za zbieg okoliczności - trudno usłyszeć dźwięki skorelowane z tym, co ma klepniętą promocję w Trójce? Zauważacie, że jest kilku nadobecnych redaktorów, których to audycje autorskie maja wyjątkową słabość do utworów z płyt mających klepniętą promocję?
No tak... zapomniałem, że najpierw trzeba zmienić zarząd Polskiego Radia, a następnie wrócić do korzeni Trójki, tj. radia misyjnego, autorskiego, poszerzającego horyzonty, a nie radia komercyjnego finansowanego m.in. z abonamentu. Następnie do realizacji takiej polityki programowej dobrać zespół - należy pamiętać o tym, że praca w Trójce nie jest dożywotnia, a poza Trójką, np. w rozgłośniach regionalnych Polskiego Radia, w radiach studenckich, amatorskich jest masa ciekawych radiowców, robiących znacznie ciekawsze audycji, mimo znacznie mniejszych możliwości. Czas skończyć z tymi samozachwytami, towarzystwem wzajemnej adoracji, bałwochwalstwem. Trójka jest obecnie tylko cieniem samej siebie sprzed kilkunastu lat. Jej nadal wysoka pozycja wynika wyłącznie z żenującej oferty czołówki mediów komercyjnych, które również są cieniem samych siebie. Obecna Trójka przegrałaby z dawną ZETką czy dawnym RMFem, ale nowy target Trójki może nie zdawać sobie z tego sprawy.
37 23
odpowiedź