Nie emitują nachalnych reklam, nie przyjmują pieniędzy od samorządów czy państwowych spółek. Walczą o transparentność władzy w lokalnym życiu publicznym, za co zostali uhonorowani Nagrodą Mariusza Waltera. O dziennikarstwie lokalnym w Polsce rozmawiamy z redakcją portalu Jawny Lublin: Agnieszką Mazuś i Krzysztofem Jakubowskim.
Jak tradycyjne polskie media podchodzą do Tik Toka? Trochę jak do jeża. Fajnie się mu przyjrzeć, ale na bliższy kontakt ciągle brak odwagi.
Przez lata dosłownie rządzili YouTubem w Polsce. Kanały takie jak Abstrachuje, Lekko Stronniczy czy twórcy pokroju Sylwestra Wardęgi, Krzysztofa Gonciarza i wielu innych notowali miliony wyświetleń każdego miesiąca. Sprawdzamy, co się dzieje z nimi dziś, po ponad dekadzie od swoich debiutów. Czy nadążyli za zmianami nie tylko w samym YouTube, ale też w gustach odbiorców? Pytamy też ekspertów, czy dalej są łakomym kąskiem dla marek, które wykorzystują do swojej promocji influencer marketing.
Już w czwartek 12 czerwca w warszawskiej Kinotece odbędzie się druga edycja bezpłatnej konferencji portalu Wirtualne Media „BRAND NEW(S) Technologiczna rewolucja w mediach”. Właśnie ruszyły zapisy na wydarzenie!
ChatGPT to był dopiero początek. Kolejne narzędzia sztucznej inteligencji wchodzą do newsroomów, wspomagając pracę dziennikarzy. Od wydawców wymaga to wprowadzania wewnętrznych kodeksów regulacyjnych. Jedni już takie dokumenty stworzyli, inni jeszcze nad nimi pracują.
Za nami wieczory wyborcze większości największych nadawców i portali. Zajrzeliśmy za ich kulisy. Kluczowym momentem jest publikacja badania exit poll, która następuje zawsze o godz. 21. – Ja ostateczne dane dostaję na kilka minut przed prezentacją. Muszę sobie je ułożyć w głowie. Jest ciśnienie największe z możliwych, to godzina zero – mówi Wirtualnemedia.pl Piotr Jędrzejek, który przedstawiał wczoraj wyniki exit polla na antenach TVP.
100 uczestników, wielkie studio, trzy dni na planie – tak wyglądały nagrania nowego teleturnieju „The Floor”, który już we wtorek rusza na antenie TVN. Po raz pierwszy polską edycją formatu będącego teleturniejem zrealizowano za granicą. By opisać, na czym polega fenomen programu z tytułową “podłogą”, poleciałem do Amsterdamu.
Trudno o spotkanie w takim składzie. Udało się na konferencji Impact 2025. Na jednej sali ramię w ramię zasiedli szefowie największych mediów w Polsce: Bartosz Hojka z Agory, Jacek Świderski z Wirtualnej Polski, Aleksander Kutela z RASP, Dorota Żurkowska z TVN WBD, Marek Błoński z PAP i porozmawiali o nowej erze mediów. Wniosek ze spotkania? Szkoda, że zaledwie 20 minut. Zebraliśmy dla Was najciekawsze wątki, które pokazują, jak myślą prezesi mediów i rzucają trochę światła na to, z czym dziś mierzymy się w mediach i czym, tak naprawdę trzeba się martwić.
Jeśli spytać ludzi z agencji, co jest najbardziej frustrujące w ich branży, odpowiedź często leci w kierunku tzw. rejection fee. A dokładniej jej braku. Udział w przetargu wymaga zaangażowania masy zasobów i pokrycia dziesiątek tysięcy złotych kosztów. I to bez gwarancji wygranej. Rekompensatą ma być zapłata za udział w przetargu. Niestety na polskim rynku reklamowym to wciąż rzadka praktyka, a na mediowym niemal nieistniejąca. – To trochę jak poprosić trzech stolarzy o wykonanie krzesła i kupić tylko jedno z nich – mówi jeden z moich rozmówców.
Internet (i polski, i anglojęzyczny) zdominowany jest dziś przez zwolenników prawicy. Są aktywniejsi od lewicowców, tworzą więcej kont w social mediach, kanałów na YouTube: generalnie są dużo bardziej zaangażowani. Postanowiłem sprawdzić, z czego to wynika. Dlaczego w Polsce jest tak mało projektów podobnych do podcastu Dwie Lewe Ręce, a kanał youtubowy partii Razem ma 26 razy mniej subskrybentów niż Sławomira Mentzena?
Drodzy Czytelnicy, 12 maja przed północą umarła idea organizowania debat prezydenckich w telewizji publicznej w znanym nam do tej pory formacie. Cześć ich pamięci!
“Telewizja za nim tęskni” – tak podsumował go Edward Miszczak. Meller owocny romans z telewizją zakończył parę lat temu i od tego czasu z różnym efektem szuka pomysłu na siebie w książkach i internecie. To przygoda pełna zakrętów i zwrotów, bo internet potrafi weryfikować telewizyjne gwiazdy, o czym przekonał się na własnej skórze. Zresztą u Mellera zawsze tak było, bo to człowiek, który – jak sam o sobie mówi – nie potrafi robić tylko jednej rzeczy jednocześnie. Dzięki żonglowaniu różnymi rolami, ma za sobą ciekawą, dziennikarsko-życiową historię, której postanowiłam się przyjrzeć.
Netflix zrewolucjonizował oglądanie seriali, gdy zdecydował się udostępniać na platformie wszystkie odcinki sezonu w dniu premiery danej produkcji. Zaczęło się w 2013 roku od „House of Cards” i trwa do dzisiaj, mimo że inne platformy po okresie prób, wróciły do cotygodniowej emisji, albo bloków trzyodcinkowych.
– Znajdujemy się obecnie w bardzo newralgicznym dla branży momencie, kiedy to marketerzy muszą coraz mocniej skupiać się na danych, na coraz głębszej i coraz bardziej skomplikowanej ich analizie i coraz bardziej kompleksowym ich wykorzystaniu – mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Izabela Albrychiewicz, CEO GroupM na Europę Środkową i Wschodnią. Zdradza też, jak do innowacji w marketingu, które po pandemii nabrały ogromnego tempa, podchodzą dziś klienci i jaką rolę pełni obecnie w obsłudze ich budżetów agencja mediowa.
Warner Bros. Discovery w pierwszym kwartale 2025 roku przy spadku przychodów o 10 proc. mocno zmniejszył stratę netto. Segment streamingowy pod względem wpływów i zysku wyprzedził pion z wytwórniami filmowymi i produkcją gier wideo. Kolejne spadki zanotowała zaś telewizja linearna.
Poziom wynagrodzeń, jakie marketerzy płacą agencjom mediowym, to zaledwie kilka procent. Rzadkością są wyższe stawki i raczej mało realne, że może się to zmienić. – Upadek jako branża zaliczyliśmy w przetargach publicznych. Żeby to zmienić, najpierw największe sieci, a potem cały rynek agencyjny musiałyby zacząć mówić jednym głosem ustalając poziom minimalny. Ale o czym my mówimy, skoro w dużej części przetargów audytowanych nawet gwarantowane koszty zakupowe są poniżej oficjalnych polityk handlowych? – twierdzi jeden z ekspertów.
Jak rozdawali skromność, to Przemek Pająk ze SpidersWeb.pl zdecydowanie stał w innej kolejce, choć też na literę “S” – skuteczność. Tej dostał wyjątkowo sporo, bo bez niej trudno byłoby zbudować i przez 15 lat utrzymać taką pozycję na rynku. Twórca i założyciel Grupy Spider's Web w dużym wywiadzie opowiada m.in. o kulisach sukcesu jego mediów, ile faktycznie zarabia, sobie samym, momencie, który go zszokował i zweryfikował jego publiczną aktywność, a także o robieniu biznesu medialnego.
W ostatnich latach popularnością cieszą się seriale o uprzywilejowanych i zamożnych bohaterach zaabsorbowanych tzw. problemami pierwszego świata. Sukces „Białego Lotosu”, a wcześniej ogromne zainteresowanie losem Royów z „Sukcesji” sprawiło, że warto zapytać, dlaczego obchodzą nas losy postaci, z których stylem życia na ogół nie możemy się identyfikować?
Po walce Marcina Najmana w FAME MMA, głośno zrobiło o reklamach na ciele zawodnika. Przyjrzeliśmy się, jak skuteczna jest to forma reklamy i kto z niej korzysta. Z reguły to właśnie zawodnik decyduje, czyj logotyp przyozdobi jego ciało oraz na jakich zasadach odbędzie się współpraca ze sponsorami. Tatuaże na ciałach promują suplementy, blachodachówki, kliniki pourazowe, a także... kebaby czy zakłady pogrzebowe.
Specjalista od internetowego wideo Marco Kubiś postawił odważną tezę dotyczącą skuteczności Kanału Zero. „Robi średnio takie same wyświetlenia na filmach, co kanały jednoosobowe z o wiele mniejszym zespołem”. Kubiś uważa przy tym, że „na 99 proc. drugiego Kanału Zero nie będzie”. Zapytaliśmy ekspertów o modelu systemu rekomendacji na YouTube i przyszłości podobnych projektów jak Krzysztofa Stanowskiego.