SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polsat zakupił wóz transmisyjny HD

Prezes Telewizji Polsat Mirosław Błaszczyk wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl, ile stację Zygmunta Solorza kosztuje wprowadzenie High Definition.

- Budowanie telewizji High Definition to budowanie telewizji od podstaw - przyznaje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl prezes Błaszczyk. - W skali przedsięwzięcia są to kwoty liczone powyżej 100 milionów złotych. W zależności od tego jak głęboko chce się zreformować i przeobrazić telewizję SD w HD, te koszty są olbrzymie - dodaje.

Równie drogim zakupem był pierwszy wóz transmisyjny specjalne przystosowany do realizacji produkcji telewizyjnych w technologii HD.

- Zakup wozów transmisyjnych HD to bardzo ważny krok w rozwoju Polsatu. Wierzymy, że upowszechnienie technologii HD to już niedaleka przyszłość, dlatego intensywnie inwestujemy w ten segment technologiczny. - powiedział Mirosław Błaszczyk. - Wozy HD znajdą szerokie zastosowanie w pierwszej kolejności przy produkcji największych wydarzeń sportowych. Z pewnością wykorzystywać je będziemy również dla realizacji przedsięwzięć rozrywkowych oraz masowych koncertów. Segment rozrywki i dużego sportu to dwa najbardziej dynamicznie rosnące filary naszej stacji. Dzięki wozom HD będziemy mogli dostarczyć naszym widzom jeszcze więcej rozrywki i sportu na najwyższym poziomie.

Wozy wyprodukowała na specjalne zamówienie Polsatu firma Sony, największy światowy producent profesjonalnego sprzętu. Kolejny wóz Polsatu będzie dostarczony przez firmę SONY do końca października. Trzeci rozpocznie transmisje w styczniu 2008 r.

W HDTV wybrane propozycje programowe nadawać będą dwa nowe kanały - Polsat HD oraz Polsat Sport HD. Kanały dostępne będą w Polsacie Cyfrowym oraz niektórych sieciach kablowych.

Wóz transmisyjny wysokiej rozdzielczości (HD)

posaltwoz

Opis i parametry techniczne

Wóz transmisyjny HD został wykonany przez firmę SONY Poland Sp. z o.o. w ścisłej współpracy z SONY EUROPE UK, Professional Services. Prace montażowe zostały przeprowadzone w europejskiej centrali SONY, w Basingstoke pod Londynem, specjalizującej się w integracji systemów do profesjonalnej produkcji telewizyjnej. Wóz został wyprodukowany na specjalne zamówienie Telewizji POLSAT, zgodnie z aktualnymi potrzebami produkcyjnymi i projektem wykonanym przez zespół SONY, którym kierował doświadczony konstruktor inżynier Mark Carver. Ze strony Telewizji POLSAT nadzór merytoryczny sprawował Główny Technolog Stacji Bartosz Paprocki.

Jest to pierwszy z trzech cyfrowych wozów transmisyjnych HD zamówionych w SONY przez Telewizję POLSAT. Dostawa kolejnego wozu planowana jest na początku października b.r., zaś trzeciego już w pierwszym kwartale 2008 roku. Wóz ten jest obecnie nie tylko najnowocześniejszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie wozem produkcyjnym w Polsce, ale też pierwszym systemem mobilnym do produkcji transmisji w High Definition w całej Europie Środkowej i Wschodniej. Jest to osiągnięcie technologiczne Telewizji POLSAT, które w najbliższej perspektywie, po dostawie wszystkich trzech wozów, umożliwi walkę konkurencyjną o pierwszeństwo na rynku krajowej produkcji audycji w wysokiej rozdzielczości HD, szczególnie w obszarze transmisji dla sportowych kanałów tematycznych Polsatu oraz dużych i prestiżowych widowisk telewizyjnych emitowanych na głównej antenie.

poslatwoz2

Pierwszy wóz transmisyjny HD Polsatu, przygotowany do pracy w systemie 1080i, został wyposażony na początek w dziesięć kamer, z możliwością dalszej rozbudowy do dwunastu. Zaprojektowany został tak, aby sprostać najwyższym wymaganiom, stawianym przez producentów i realizatorów widowisk telewizyjnych zarówno sportowych, jak i estradowych. Pojazd zbudowany został na podwoziu Volvo FM 6 x 2 przez angielską firmę A. Smith Gt. Bentley Ltd., światowego lidera w produkcji specjalistycznych nadwozi różnego zastosowania, w szczególności dla potrzeb wozów transmisyjnych. Wymiary wozu są maksymalnymi dopuszczalnymi do ruchu drogowego w Polsce czyli:12 m długości 2,55 m szerokości i 4 m wysokości.

Sercem wozu transmisyjnego HD są urządzenia firmy Sony. Najważniejsze z nich to tory kamerowe z kamerami HDC-1500, połączone światłowodami z ich jednostkami kontrolnymi HDCU. Jest to najnowocześniejsze rozwiązanie transmisji sygnału z kamery do wozu, zapewniające bardzo dobre parametry jakościowe oraz ponadprzeciętny zasięg maksymalny kabla kamerowego (aż do niespotykanej dotychczas odległości 3 km). Ponadto na maksymalną swobodę pracy operatorów kamer pozwalają dwa systemy do transmisji bezprzewodowej filmy Link, instalowane bezpośrednio na kamerach, pracujące wymiennie z dwoma kamerami przewodowymi.

Pomocniczą funkcję kamer efektowych pełnią dwie najmniejsze na świecie kamery z przetwornikiem o pełnej rozdzielczości HD firmy Iconix oraz dwie kamery na głowicach zdalnie sterowanych również o jakości HD, Sony BRC-H700.

Mikser wizyjny Sony MVS-8000 jest wyposażony w 3,5 ME; oznacza to trzy pełne i jedno uproszczone piętro mikserskie, każde z czterema kluczami, cztery wbudowane kanały trójwymiarowych efektów specjalnych - DVE oraz dwa pulpity sterujące, umożliwiające wygodną i w pełni elastyczną pracę realizacyjną przy programach. Umożliwia to także prowadzenie jednocześnie złożonych produkcji z wykorzystaniem dwóch niezależnych wyjść programowych wozu transmisyjnego. Rozwiązanie takie jest konieczne między innymi podczas realizacji międzynarodowych transmisji sportowych (produkcja sygnału międzynarodowego dla odbiorców zagranicznych i równoległa produkcja polskiej wersji transmisji np. dla kanału tematycznego). Centralna krosownica Sony IXS-6700 z matrycą o rozmiarze 128 x 136 pól umożliwia przełączanie niezbędnych sygnałów wizyjnych z zaembedowanym dźwiękiem. Konfiguracja wozu umożliwia łatwe łączenie go z kolejnymi wozami transmisyjnymi HD. Daje to możliwość stworzenia podczas produkcji wielkich transmisji niejako "super wozu", składającego się z dwu, a nawet trzech wozów pracujących dla jednej realizacji. Stworzy to zupełnie nowe w Polsce możliwości realizacji wielkich widowisk, z użyciem nawet 24 - 30 kamer i przestrzennym dźwiękiem.

Pozostałe wyposażenie zostało dobrane spośród ofert producentów najlepszych urządzeń telewizyjnych. Kamery wyposażone są w całą gamę najnowocześniejszych na rynku, japońskich obiektywów firmy Fujinon z systemem stabilizacji obrazu i systemem automatycznego ustawiania ostrości. Są wśród nich obiektywy typu box o 101-krotności ogniskowej oraz obiektywy szerokokątne o najkrótszej dostępnej obecnie na rynku ogniskowej 4,5 mm.

System dyskowej rejestracji obrazu stanowią dwa sześciokanałowe rejestratory XT-2 firmy EVS z trzema pulpitami sterującymi, z dodatkowymi opcjami graficznej prezentacji i analizy powtórek sportowych. Jako urządzenia peryferyjne systemu powtórkowego zamontowano system X-File umożliwiający przenoszenie materiałów pomiędzy wozami do stanowisk postprodukcyjnych oraz IP-Director - stanowisko obróbki materiałów zarejestrowanych na serwerach.

Do rejestracji taśmowej wybrano magnetowidy Sony pracujące w systemie HDCAM: HDW-M2000P zapisujące sygnał HD, ale także umożliwiające odczyt materiałów SD z konwersją do HD.

Orad, znany i ceniony producent systemów grafiki, z którym Polsat współpracuje od lat, dostarczył system graficzny, który wraz z dodatkowym osprzętem i oprogramowaniem WTVision Sport Stats umożliwi generowanie najwyższej jakości grafiki dla potrzeb sportu i innych programów. Całość urządzeń łączących poszczególne systemy to ramy z kartami przetwarzającymi holenderskiej firmy Axon pracującymi w standardzie HD-SDI, embeded audio. Konfiguracja wozu umożliwia jednoczesne produkowanie w standardzie HD oraz wysyłkę sygnałów programowych i pomocniczych w dotychczas stosowanej, standardowej rozdzielczości.

Główna ściana monitorowa, jak i większość pozostałych monitorów podglądowych, pracować będzie w powszechnie zaakceptowanym systemie podziału obrazu. Najnowsze monitory LCD 24" Sony LMD-2450 będą wyświetlać sygnał z wykorzystaniem podzielników obrazu Zandar w pełnej rozdzielczości 1920x1080. Pomimo stałego polepszania jakości monitorów LCD do referencyjnego podglądu wybrano monitory z kineskopem, które w połączeniu z najwyższej klasy aparaturą pomiarową Tektronix będą świadczyć o jakości produkowanego obrazu telewizyjnego.

Obróbka dźwięku odbywa się na konsolecie Studer Vista 8 dającej możliwości produkcji dźwięku zarówno stereofonicznego, jak i przestrzennego, z użyciem zaawansowanych możliwości technologii Virtual Surround Panning. Wyposażeniem zewnętrznym konsolety są dwa zestawy wejść scenicznych. Dla potrzeb produkcyjnych i transmisji dźwięku przestrzennego przez satelitę wybrano kodery Dolby E wraz z niezbędnymi urządzeniami pomocniczymi do realizacji dźwięku z uwzględnieniem parametrów transmisyjnych kodowania Dolby Digital lub Dolby Prologic.

Dodatkową obróbkę dźwięku wykonać można przy pomocy TC-Electronic System 6000 Lexicon 960LD oraz procesorów efektowych i linii opóźniających. Park mikrofonowy na potrzeby wszelakich realizacji został skompletowany z najwyższej klasy mikrofonów bezprzewodowych Sennheiser seria 5000 i Evolution oraz mikrofonów przewodowych Sennheiser, Shure, Neuman.

Newralgiczną częścią każdego ośrodka produkcyjnego jest system łączności - konsekwentnie, również ze względu na możliwość współpracy z innymi jednostkami, wybrany został do wozu transmisyjnego system łączności Telex. Oprócz matrycy interkomowej Cronus 64 x 64 pola, firma ta dostarczyła łączność przewodową i bezprzewodową BTR-800.

Dołącz do dyskusji: Polsat zakupił wóz transmisyjny HD

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
robili mi cyber pokaz
wytłumaczcie temu wsiokowi że na ty to niech gada do swojego tatusia
0 0
odpowiedź