SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polsat zakupił wóz transmisyjny HD

Prezes Telewizji Polsat Mirosław Błaszczyk wyjaśnia portalowiWirtualnemedia.pl, ile stację Zygmunta Solorza kosztujewprowadzenie High Definition.

- Budowanie telewizji High Definition to budowanie telewizji odpodstaw - przyznaje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl prezesBłaszczyk. - W skali przedsięwzięcia są to kwoty liczone powyżej100 milionów złotych. W zależności od tego jak głęboko chce sięzreformować i przeobrazić telewizję SD w HD, te koszty są olbrzymie- dodaje.

Równie drogim zakupem był pierwszy wóz transmisyjny specjalneprzystosowany do realizacji produkcji telewizyjnych w technologiiHD.

- Zakup wozów transmisyjnych HD to bardzo ważny krok w rozwojuPolsatu. Wierzymy, że upowszechnienie technologii HD to jużniedaleka przyszłość, dlatego intensywnie inwestujemy w ten segmenttechnologiczny. - powiedział Mirosław Błaszczyk. - Wozy HD znajdąszerokie zastosowanie w pierwszej kolejności przy produkcjinajwiększych wydarzeń sportowych. Z pewnością wykorzystywać jebędziemy również dla realizacji przedsięwzięć rozrywkowych orazmasowych koncertów. Segment rozrywki i dużego sportu to dwanajbardziej dynamicznie rosnące filary naszej stacji. Dzięki wozomHD będziemy mogli dostarczyć naszym widzom jeszcze więcej rozrywkii sportu na najwyższym poziomie.

Wozy wyprodukowała na specjalne zamówienie Polsatu firma Sony,największy światowy producent profesjonalnego sprzętu. Kolejny wózPolsatu będzie dostarczony przez firmę SONY do końca października.Trzeci rozpocznie transmisje w styczniu 2008 r.

W HDTV wybrane propozycje programowe nadawać będą dwa nowekanały - Polsat HD oraz Polsat Sport HD. Kanały dostępne będą wPolsacie Cyfrowym oraz niektórych sieciach kablowych.

Wóz transmisyjny wysokiej rozdzielczości(HD)

posaltwoz

Opis i parametry techniczne

Wóz transmisyjny HD został wykonany przez firmę SONY Poland Sp.z o.o. w ścisłej współpracy z SONY EUROPE UK, ProfessionalServices. Prace montażowe zostały przeprowadzone w europejskiejcentrali SONY, w Basingstoke pod Londynem, specjalizującej się wintegracji systemów do profesjonalnej produkcji telewizyjnej. Wózzostał wyprodukowany na specjalne zamówienie Telewizji POLSAT,zgodnie z aktualnymi potrzebami produkcyjnymi i projektemwykonanym przez zespół SONY, którym kierował doświadczonykonstruktor inżynier Mark Carver. Ze strony Telewizji POLSAT nadzórmerytoryczny sprawował Główny Technolog Stacji BartoszPaprocki.

Jest to pierwszy z trzech cyfrowych wozów transmisyjnych HDzamówionych w SONY przez Telewizję POLSAT. Dostawa kolejnego wozuplanowana jest na początku października b.r., zaś trzeciego już wpierwszym kwartale 2008 roku. Wóz ten jest obecnie nie tylkonajnowocześniejszym i najbardziej zaawansowanym technologiczniewozem produkcyjnym w Polsce, ale też pierwszym systemem mobilnym doprodukcji transmisji w High Definition w całej Europie Środkowej iWschodniej. Jest to osiągnięcie technologiczne Telewizji POLSAT,które w najbliższej perspektywie, po dostawie wszystkich trzechwozów, umożliwi walkę konkurencyjną o pierwszeństwo na rynkukrajowej produkcji audycji w wysokiej rozdzielczości HD,szczególnie w obszarze transmisji dla sportowych kanałówtematycznych Polsatu oraz dużych i prestiżowych widowisktelewizyjnych emitowanych na głównej antenie.

poslatwoz2

Pierwszy wóz transmisyjny HD Polsatu, przygotowany do pracy wsystemie 1080i, został wyposażony na początek w dziesięć kamer, zmożliwością dalszej rozbudowy do dwunastu. Zaprojektowany zostałtak, aby sprostać najwyższym wymaganiom, stawianym przezproducentów i realizatorów widowisk telewizyjnych zarównosportowych, jak i estradowych. Pojazd zbudowany został na podwoziuVolvo FM 6 x 2 przez angielską firmę A. Smith Gt. Bentley Ltd.,światowego lidera w produkcji specjalistycznych nadwozi różnegozastosowania, w szczególności dla potrzeb wozów transmisyjnych.Wymiary wozu są maksymalnymi dopuszczalnymi do ruchu drogowego wPolsce czyli:12 m długości 2,55 m szerokości i 4 m wysokości.

Sercem wozu transmisyjnego HD są urządzenia firmy Sony.Najważniejsze z nich to tory kamerowe z kamerami HDC-1500,połączone światłowodami z ich jednostkami kontrolnymi HDCU. Jest tonajnowocześniejsze rozwiązanie transmisji sygnału z kamery do wozu,zapewniające bardzo dobre parametry jakościowe oraz ponadprzeciętnyzasięg maksymalny kabla kamerowego (aż do niespotykanej dotychczasodległości 3 km). Ponadto na maksymalną swobodę pracy operatorówkamer pozwalają dwa systemy do transmisji bezprzewodowej filmyLink, instalowane bezpośrednio na kamerach, pracujące wymiennie zdwoma kamerami przewodowymi.

Pomocniczą funkcję kamer efektowych pełnią dwie najmniejsze naświecie kamery z przetwornikiem o pełnej rozdzielczości HD firmyIconix oraz dwie kamery na głowicach zdalnie sterowanych również ojakości HD, Sony BRC-H700.

Mikser wizyjny Sony MVS-8000 jest wyposażony w 3,5 ME; oznaczato trzy pełne i jedno uproszczone piętro mikserskie, każde zczterema kluczami, cztery wbudowane kanały trójwymiarowych efektówspecjalnych - DVE oraz dwa pulpity sterujące, umożliwiające wygodnąi w pełni elastyczną pracę realizacyjną przy programach. Umożliwiato także prowadzenie jednocześnie złożonych produkcji zwykorzystaniem dwóch niezależnych wyjść programowych wozutransmisyjnego. Rozwiązanie takie jest konieczne między innymipodczas realizacji międzynarodowych transmisji sportowych(produkcja sygnału międzynarodowego dla odbiorców zagranicznych irównoległa produkcja polskiej wersji transmisji np. dla kanałutematycznego). Centralna krosownica Sony IXS-6700 z matrycą orozmiarze 128 x 136 pól umożliwia przełączanie niezbędnych sygnałówwizyjnych z zaembedowanym dźwiękiem. Konfiguracja wozu umożliwiałatwe łączenie go z kolejnymi wozami transmisyjnymi HD. Daje tomożliwość stworzenia podczas produkcji wielkich transmisji niejako"super wozu", składającego się z dwu, a nawet trzech wozówpracujących dla jednej realizacji. Stworzy to zupełnie nowe wPolsce możliwości realizacji wielkich widowisk, z użyciem nawet 24- 30 kamer i przestrzennym dźwiękiem.

Pozostałe wyposażenie zostało dobrane spośród ofert producentównajlepszych urządzeń telewizyjnych. Kamery wyposażone są w całągamę najnowocześniejszych na rynku, japońskich obiektywów firmyFujinon z systemem stabilizacji obrazu i systemem automatycznegoustawiania ostrości. Są wśród nich obiektywy typu box o101-krotności ogniskowej oraz obiektywy szerokokątne o najkrótszejdostępnej obecnie na rynku ogniskowej 4,5 mm.

System dyskowej rejestracji obrazu stanowią dwa sześciokanałowerejestratory XT-2 firmy EVS z trzema pulpitami sterującymi, zdodatkowymi opcjami graficznej prezentacji i analizy powtóreksportowych. Jako urządzenia peryferyjne systemu powtórkowegozamontowano system X-File umożliwiający przenoszenie materiałówpomiędzy wozami do stanowisk postprodukcyjnych oraz IP-Director -stanowisko obróbki materiałów zarejestrowanych na serwerach.

Do rejestracji taśmowej wybrano magnetowidy Sony pracujące wsystemie HDCAM: HDW-M2000P zapisujące sygnał HD, ale takżeumożliwiające odczyt materiałów SD z konwersją do HD.

Orad, znany i ceniony producent systemów grafiki, z którymPolsat współpracuje od lat, dostarczył system graficzny, który wrazz dodatkowym osprzętem i oprogramowaniem WTVision Sport Statsumożliwi generowanie najwyższej jakości grafiki dla potrzeb sportui innych programów. Całość urządzeń łączących poszczególne systemyto ramy z kartami przetwarzającymi holenderskiej firmy Axonpracującymi w standardzie HD-SDI, embeded audio. Konfiguracja wozuumożliwia jednoczesne produkowanie w standardzie HD oraz wysyłkęsygnałów programowych i pomocniczych w dotychczas stosowanej,standardowej rozdzielczości.

Główna ściana monitorowa, jak i większość pozostałych monitorówpodglądowych, pracować będzie w powszechnie zaakceptowanym systemiepodziału obrazu. Najnowsze monitory LCD 24" Sony LMD-2450 będąwyświetlać sygnał z wykorzystaniem podzielników obrazu Zandar wpełnej rozdzielczości 1920x1080. Pomimo stałego polepszania jakościmonitorów LCD do referencyjnego podglądu wybrano monitory zkineskopem, które w połączeniu z najwyższej klasy aparaturąpomiarową Tektronix będą świadczyć o jakości produkowanego obrazutelewizyjnego.

Obróbka dźwięku odbywa się na konsolecie Studer Vista 8 dającejmożliwości produkcji dźwięku zarówno stereofonicznego, jak iprzestrzennego, z użyciem zaawansowanych możliwości technologiiVirtual Surround Panning. Wyposażeniem zewnętrznym konsolety są dwazestawy wejść scenicznych. Dla potrzeb produkcyjnych i transmisjidźwięku przestrzennego przez satelitę wybrano kodery Dolby E wraz zniezbędnymi urządzeniami pomocniczymi do realizacji dźwięku zuwzględnieniem parametrów transmisyjnych kodowania Dolby Digitallub Dolby Prologic.

Dodatkową obróbkę dźwięku wykonać można przy pomocyTC-Electronic System 6000 Lexicon 960LD oraz procesorów efektowychi linii opóźniających. Park mikrofonowy na potrzeby wszelakichrealizacji został skompletowany z najwyższej klasy mikrofonówbezprzewodowych Sennheiser seria 5000 i Evolution oraz mikrofonówprzewodowych Sennheiser, Shure, Neuman.

Newralgiczną częścią każdego ośrodka produkcyjnego jest systemłączności - konsekwentnie, również ze względu na możliwośćwspółpracy z innymi jednostkami, wybrany został do wozutransmisyjnego system łączności Telex. Oprócz matrycy interkomowejCronus 64 x 64 pola, firma ta dostarczyła łączność przewodową ibezprzewodową BTR-800.

Dołącz do dyskusji: Polsat zakupił wóz transmisyjny HD

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
robili mi cyber pokaz
wytłumaczcie temu wsiokowi że na ty to niech gada do swojego tatusia
odpowiedź