17 proc. więcej na reklamy internetowe w Polsce. Mobile i social media mocniej w górę niż wideo i display

W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki reklamowej w polskim internecie wyniosły 2,53 mld zł, o prawie 370 mln więcej niż rok wcześniej. Procentowa reklama mobilna i w social media osiągnęły wyższe wzrosty niż reklama wideo i display.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
17 proc. więcej na reklamy internetowe w Polsce. Mobile i social media mocniej w górę niż wideo i display
fot. Shutterstock.com

Według danych z badania AdEx - realizowanego przez PwC na zlecenie AB Polska - wartość wydatków na reklamy internetowe w Polsce od stycznia do września br. była o 17 proc. wyższa niż rok wcześniej. IAB zaznacza, że wzrost inwestycji reklamowych w sieci nadal wynosi ponad 10 proc., mimo malejącego wzrostu PKB.

Dominującymi segmentami e-reklamy są niezmiennie display oraz SEM. W trzech kwartałach br. pierwszy stanowił 39 proc. całego rynku (a razem z wideo - 49,2 proc.), a drugi - 33,6 proc. wydatki na reklamy display (bez wideo) zwiększyły się w skali roku o 23 proc., a na SEM - o 11 proc. Sama reklama wideo miała 10 proc. udziału w rynku, a nakłady na nią wzrosły o 25 proc.

Jeszcze większe wzrosty procentowe zanotowały reklama mobilna (o 63 proc.) i w social media (o 48 proc.). Wydatki na pierwszą stanowiły już 21,3 proc. całego rynku e-reklamowego, a na drugą - 12,6 proc.

Po 13 proc. wszystkich wydatków na reklamy internetowe pochodziło z sektorów: motoryzacyjnego i handlowego.

grafika

W badaniu AdEx biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Media Impact, Money.pl, MullenLowe MediaHub, NetSprint, Novem, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Sotrender, które służą do kalibracji wydatków na social media oraz szacunków wideo.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 8 grudnia br.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Świąteczna kampania Lay’s w regionalnych językach, dialektach i gwarach

Świąteczna kampania Lay’s w regionalnych językach, dialektach i gwarach

Akcje Meta spadają po raporcie dotyczącym AI

Akcje Meta spadają po raporcie dotyczącym AI

Nowe pakiety w serwisie streamingowym Player

Nowe pakiety w serwisie streamingowym Player

TikTok rozdał Ad Awards. Oto najlepsze kampanie 2025 roku

TikTok rozdał Ad Awards. Oto najlepsze kampanie 2025 roku

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce
Materiał reklamowy

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce

Założyciel Hash.fm wzmacnia zespół Sotrendera

Założyciel Hash.fm wzmacnia zespół Sotrendera